Arbeta utan motorkraft

Husqvarna
 Svara  34 inlägg  5025 visningar  12 följer

Re: Arbeta utan motorkraft

#418375 I lördags var jag ute och sågade. Fast det blev inte riktigt som planerat. Vad putsningen av sågen beträffar så gjorde min snälle farbror det åt mig innan jag kom dit, sågen var vass som den var och jag brydde mig inte om att skränka den. Fyrhjulingen som jag skulle åka på till det stycket där jag skulle fälla retades lite med mig och vägrade starta - en lurig on-off-knapp ställde till det, kanske inte mitt mest begåvade ögonblick här i världen - så jag fick ta ett nytt stycke rakt ovanför huset istället. Vilket dög lika bra!

Timmersvansen var för dåligt skränkad och nöp för minsta lilla, så jag fällde med bågsåg och yxa. Det fungerade, men det här med att såga i våg var en dröm omöjlig att leva ut. Det var inga gigantiska träd som tur var så det gick vägen ändå. Det var en lövskog, med lite granar här och var. Stod granarna i klunga så lät jag dem vara, men ensamma granar fick möta sitt öde. En del ekar föll också, några döda och några skadade/döende. Heldöda fick ligga och de som såg fina ut fick bli ved, tillsammans med granarna.

Jag lär göra om det här. Det var roligt, svettigt och snorigt. Man kunde höra fåglarna och jag hade turen att få se en älg kuta förbi cirka 100 meter ifrån mig - hur stor är sannolikheten att det hänt om jag dånat runt med en motorsåg där i lika många timmar? Ett utmärkt motionspass och mjölksyreträningen lär jag ha tillgodo i mitt vardagliga idrottsutövande.

Bild
Redskapen. Yxan var i bedrövligt skick, men fungerade ändå.

Bild
En gran som fick se sig besegrad av den tappre rivaren. Fast det visste varken granen eller rivaren vid fototillfället. Rivaren kände att han först ville konsultera med en skogshuggare om det var rätt att ta granen, i vilket han också fick rätt. Till verket!

Bild
Här har i alla fall rivaren bestämt sig. Bilden är lite suddig men tittar man noga så ser man ett fällhugg.

Bild
Här har vår gran mött sitt öde. Men inte förgäves. Kvarlevorna togs omhand! Riset släpades ut i närmsta grandunge och stammen blev ved.

Bild
Bild
Brytmånen blev rätt så skaplig ändå, för att vara med yxa och mestadels bågsåg, om rivaren får säga sitt.

Bild
Med detta lämnar vi granen och hoppar över till en ek. Ekens topp var skadad. Hur vet jag inte men det var en död topp och strax under en krage från vilken ett par grenar i olika tjocklek växte ut. Varför jag inte tog en förebild vet jag inte. Fick börja med att ställa mig och såga ned ett par grenar från marknivå, vilket inte var helt lätt. Grenarna skulle bort för att jag skulle fälla fanstyget i motsatt riktning. Vid den grenen som satt högst upp, givetvis, satte jag också bågsågen. Kom inte åt med timmersvansen och fick inget bra läge med yxan. Så jag fick klättra upp och rycka som en dåre i gren och såg, så lossnade den till slut.

Bild
Ingen jätte direkt, men fan så seg ändå.

Bild
Till och med bågsågen ville nypa, och kilen hade jag naturligtvis lämnat kvar inomhus.

Bild
... men hade inte ekhelvetet fått ge sig för rivarens starka arm så hade rivaren stannat inne framöver. Att avsluta det man har påbörjat var något Ricky Bruch tog fasta på, och vem skulle rivaren ha som idol om inte honom? :grin:

TS
Användarvisningsbild

#418382 Bra jobbat rivaren
Angående det där med älgen kan jag bara tala om att under dagens femte tank med motorsågen så vänder jag mig om. Där står två älgar på femtio meter och mumsar på tallriset som jag just dukat fram till dom.
Ifjol hade jag en kviga som till och med var och ryckte i toppen på den tall jag precis fällt :shock:
Så motorsågen bryr sig inte älgarna om, snarare verkar det locka dom då de vet att det vankas mat :smile:

sundelius skrev:Bra jobbat rivaren
Angående det där med älgen kan jag bara tala om att under dagens femte tank med motorsågen så vänder jag mig om. Där står två älgar på femtio meter och mumsar på tallriset som jag just dukat fram till dom.
Ifjol hade jag en kviga som till och med var och ryckte i toppen på den tall jag precis fällt :shock:
Så motorsågen bryr sig inte älgarna om, snarare verkar det locka dom då de vet att det vankas mat :smile:

Aja, okej då. :P Tycker i alla fall inte att motordånet passar in i skogen. :lol:

TS

#418391 Bra jobbat, Rivaren. Den granen var ju förebilledlig nertagen, men jag hoppas du
får lite mer skick på din såg så du får känna glädjan av att den drar sig
genom som sågade den i smör :wink:

Senn behöver du en bättre yxa. Har en Husqvarnayxa(Hults bruk??) som
jag kan rekommendera starkt. God balans och riktig längd
som gör kvistandet till en lek :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Arbeta i Danmark av Olov - fre 30 okt 2009, 10:17
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser
1 svar
730 läst
av Valmet830.3     
ons 25 nov 2009, 16:30
Hur är det att arbeta som skogsmaskin f av Pe_Er_79 - tis 19 jun 2012, 15:24
i Skogsarbete
2 svar
1989 läst