Motorsåg och handhållet

Längdmätning i motorsågen

44 inlägg 15751 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

Hema  
#412938 Kanske kan man använda sig av en drönare som markerar den optimala stocklängden. Att ha en så kallad medhjälpare, vilken även påkallar hjälp om en olycka skulle inträffa.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

totte  
#412945
Hema skrev:Att ha en så kallad medhjälpare ...


Oppfinnarjocke har redan gjort en bra medhjälpare:

Bild

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

Hema  
#412950
totte skrev:
Hema skrev:Att ha en så kallad medhjälpare ...


Oppfinnarjocke har redan gjort en bra medhjälpare:

Bild

Ja det är kanske kanon om det sitter en saftblandare på drönaren. :)

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412978 Jag tycker det är bra att folk engagerar sig i nya uppfinningar som underlätta arbetet. dom flesta nyheterna hamnar i papperskorgen men det kommer även en del guldkorn tack o lov.
Jag är så gammal så jag kommer ihåg motståndet till måttbandet när det kom. tack o lov så hamnade det inte i papperskorgen utan blev ett bra hjälpmedels vi har haft länge men jag ser inte det som det sista längdmätningen utan ser framemot något bättre.
tror inte jag är ensam om att sågat av och nitat om band genom åren

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

Hema  
#412996 Men annars är jag gärna för enkla mekaniska analoga lösningar som inte är så känsliga som bara funkar.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

tallen100  
#413001 Förutom vackra damer, snus, mat m.m. så tycker jag väldigt mycket om beprövade enkla saker som fungerar utan onödigt strul, som tex ett måttband :mrgreen:

Därmed inte sagt att jag föredrar yxa framför motorsåg, eller lie framför åkgräsklippare.
Det ska vara enkelt men tidsbesparande, och jag har svårt att se att något går nämnvärt snabbare och enklare än att haka fast en krok som sitter i ena änden av ett band, knalla iväg några meter och kapa.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Fredrik Reuter  
#413108 Hej,
Jag får förklara lite min mening med tråden.

Som jag skrev i ursprungsinlägget så är detta troligtvis inget för oss i Norden, tekniken får spö av måttbandet, speciellt i det att man måste vandra tillbaka och börja dra med kedjan.
Men jag tycker ändå att det är intressant att diskutera detta, det kan väcka en idé hos någon, kanske diskutera vidare i andra riktningar, och om inte annat så lär vi oss alla att utvecklingen inte står still, det finns idéer!

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

Robertberg  
#413114 Jag tror att ni som skrattar åt denna strävan om utveckling kan vara lugna, när det kommit fram något som fungerar lär de flesta av er inte köra motorsåg hursomhelst :wink:

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

traktorz  
#413115 Förmodligen lär man inte få sågverkens prislista implementerad i sågen, därtill behöver man även mäta diameter.

Men visst är längdmätmetoden i videoklippet intressant. Alternativt skulle man kunna mäta längd med laser, vilket skulle ge en hög mätprecision. Men det skulle kräva en mätreflektor, en spegel temporärt apterad vid stockens rotända, samt att stocken behöver vara kvistad i strålgången.

En tillfällig aptering av reflektorn i rotändan, blir ju ytterligare en pryl att hålla reda på, även i vintertider med snö.

En laser behöver ström, liksom dess beräknings- och presentationskretsar, för att kunna mäta även med avstängd såg.
Generatorladdning från sågen med batteribackup, torde dock inte vara så energikrävande heller.

Med batterisågars ökande popularitet, så varför inte börja leka där med dessa nya prylar... Återstår nyttan förstås....

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

tallen100  
#413127
Robertberg skrev:Jag tror att ni som skrattar åt denna strävan om utveckling kan vara lugna, när det kommit fram något som fungerar lär de flesta av er inte köra motorsåg hursomhelst :wink:

Det finns ju faktisk yngre som är förståndiga och inte nappar på alla nymodigheter, utan att tänka efter före :wink:

Men skulle det mot förmodan komma något som slår måttbandets förträfflighet, utan att det kostar en förmögenhet i inköp så är det givetvis bra.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413128 En annan variant är att använda sig av tröghetsnavigering m.h.a. en så kallad IMU: https://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_measurement_unit Man nollställer den bara vid roten och sedan håller den reda på hur långt bort från roten man är. Avståndet kan ju t.ex. visas i ett par glasögon eller varför inte i visiret :grin: Kanske något dyrt just nu men man vet inte vad framtiden innehåller,

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413132 Frågan är ju bara om tröghetsnavigeringen påverkas av motorsågens vibrationer vid tomgång? :-? Fast i framtiden kör vi nog med batterisågar och då blir det ju inga tomgångsvibrationer. :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413153 Det ni beskriver ovan är ju nästan det jag skrev tidigare i tråden.
Tekniken med ultraljud finns redan i utrustning för avståndsmätning i skog.

http://www.haglofcg.com/index.php/se/products-2/instruments/height/426-dme-2

Bara att göra en enklare variant för sågen.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

åberg  
#413198 Varför inte kombinera tröghetsmätning med smarta glasögon (eller smart visir)? Om tröghetsmätningen sitter i hjälmen/jackan/bältet så påverkas den inte lika mycket av sågens vibrationer. Kameran får hålla koll på svärdet också så får man rätt längdangivelse oavsett var i synfältet man tänker kapa. Jag tänker mig alltså att man nollar vid roten innan man börjar kvista och sen när man håller svärdet vinkelrätt mot stammen får man måttangivelse i visiret. Eller att visiret visar ett måttband längs hela stammen.

Ursäkta om jag just sabbade nåns patentidé. :smile:

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

Jim_90  
#413552 För att endast göra en ungfär uppfattning på längd skall vi säga 3meter så skulle man ju kunna ha ett märke vid sidan av visiret och sedan man har hjälmen/huvudet rak framåt med ena foten på stammen och tittar med endast ögonen mot rotänden så när märket är vid rotänden så är foten vid 3meter. Bara en liten halvkass ide jag fick..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).