Motorsåg och handhållet

Pefc certifiering!

40 inlägg 11837 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412562 Kursen i sunt förnuft är väl för dyr, så länga de får betala den själva :wink:
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

hfab  
#412563
tallen100 skrev:Mycket bra skrivet! :-BD

Ja det är tyvärr en klassiker att en stor del inte begriper att det kostar en massa pengar runt omkring, kanske dom skulle gå en kurs i sunt förnuft...

Jag fixar den kursen! Inga förkunskaper behövs.
Anmälan via PM. [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

Skogshuggaren83  
#412564 Problemet är bara att inte alla entreprenörer är seriösa eller har sunt förnuft och då är certifiering ett sett för bolag att sålla bort dessa.
Har varit på någon utbildning där jag ifrågasatt utbildarens kompetens eller verklighetsförankring men dessa är inte vanligt förekommande. Rötägg finns överallt...
Sen om miljöoljan är 3 gånger så dyr så skall man leta upp en annan att köpa olja från.

Som markägare är det upp till var och en om man vill certifiera sig, men vill man ha de extra certifierings kronorna utan att hålla sig till spelreglerna har nog i bästa fall missförstått hela saken.

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

jannee  
#412568 Man bör ha i åtanke att certifieringar och kort (utbildningsbevis) har tillkommet för att obehöriga skall få grundkunskap i vad kortet eller certifieringen gäller för. Med obehöriga menar jag att det är de som kommit på iden och dennes bekantskapskrets vilket innebär folk som oftast bor men i alla fall arbetar inom tullarna.
M.a.o. har dessa pålagor tillkommit i all välvilja, var från början inte alls meningen att det skulle spridas ut de de obildbara (gräsrötterna).
Sedermera kom något "snille" på att även försöka få lite kunskap i de obildbara och det är detta vi nu får lida för.
Vilka är det som inte behöver gå YKB utbildningen :?:
Tänk nu efter :!:
Politiker + personer i ledande ställning inom den offentliga sektorn och även personal som har anställning inom någon myndighet undantas oftast.
Orsaken är enkel - vad de än gör kan de aldrig göra något felaktigt :grin:

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

tallen100  
#412570 Utbildning i sej är inte fel, men det måste ju vara någon måtta. Som det ser ut just nu finns det ju ingen gräns på dumheterna, där är tex ykb ett lysande exempel. Men många som fått en fin födkrok "tack vare" det, det kommer ju att rulla in kosing i ett jämt tempo medans andra får betala, jo det hette att det skulle höja statusen på yrket så att fler skulle vilja bli chaufförer :surp: =)) =)) .

Som om det inte skulle räcka med att en chaufför ska sitta och planera allt in i minsta detalj.
Går du över körtiden någon minut så blir det böter, likaså om du inte sitter rasten ut.
Råkat få något kilo överlast, blir det böter. Ofta långa skift och minimalt med fritid och så ykb på det, plus en massa andra saker beroende på vad som körs. Så ykb är nog precis vad som behövs för att flera ska intressera sej för yrket :wink:

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

r93  
#412571 Japp, känner två som extraknäckt som åkare, båda struntar nu i det tack vare ykb,
Två andra funderar på att sluta.

Jag är själv inte insatt i branschen, men förstår att dom flesta är vansinniga på det.

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

jannee  
#412573 I.o.f.s. skulle YKB kunnat vara bra men nu är det bara rena rama rappakaljan, Betala 5 ggr 1700 kronor vart 5 år + offra 5 dagar för ingenting - vad liknar det.
Är du anställd åker dessutom arbetsgivaren på att betala lön + övertidsersättning = kostar multum.
Samma för farligt gods intyget, två dagar (3 dagar för tanken) förnyelsekurs vart 5 :e år där man dessutom får förklara för utbildaren vad det är som verkligen gäller :mrgreen:
Förarintyget för hjullastere - med eller utan pallgafflar :?:
Utbildningsbeviset för truck - det kan du kasta i väggen, varje större företag har ett eget utbildningsbevis vilket man oftast får av någon på godsmottagningen för att de själva ska slippa lossningsarbetet. :grin:
Toppen av det hela är dock att jag har skyldighet att ha med mig ett intyg på att jag är UTBILDAD på att använda bakgavelhissen på lastbilen :!: :grin: :grin: :grin:
De som har det intyget är lätt räknade :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412577
Skogsola skrev:
hemek_h18 skrev:för entreprenören som ska vara certiferad gäller det miljöolja och miljöglykol som kostar 3 gånger så mer och som är 3 gånger så dålig. grönt kort,adr kurs, först hjälpen kurs, kvaralsmöte med dom anställda "skriftligt dokumenterat" som man pratar med varje dag. informations blad för alla olika oljor man har ska finnas i varje bil, tillstånd för att köra farligt avfall tex beg motorolja, företaget måste vara med i facket,minst en i företaget måste ha heta arbeten kurs, har säker glömt någon kurs. sen är det ju synd om markägarn som är certiferad den person "får" lite mer betalt för virket men hur mycket mer skog den måste spara.
alla jävla kurser kostar en slant, och dom anställda ska ha lön för varje kurs också och vad kostar stilleståndet på alla maskiner.
jag måste säga att det är super slut på sverige
jag säger bara sunt förnuft kommer man långt med.


Bäste Tåndemåla: Läs och lär hur det ser ut ute i verkligheten.



Detta är inte något nytt men mycket skruvat och bara en del kräver pefc. Det är väl ingen hemlighet att man som arbetsgivare har ett arbetsgivare ansvar. Det finns i alla typer av yrken.
Pefc går längre i de sociala delen än Fsc och den standarden är samma i hela värden vilket Fsc inte är.
Att berörd entreprenör måste hålla en möte med sina anställda ser jag bara som att det funkar. Det är lätt att man bara pratar men aldrig sätter sig ner och kör en omgång när annat är senast trakten eller filterbytet diskuteras.
Det blir bara en kompis diskussion utan att man tar upp andra viktiga saker.
Att det är en gång i kvartalet man ska ha dokumenterat samtal har jag aldrig sett i en text men visst. Att har rätt utbildning hoppas jag alla vill ha.
Hur som!
Frågan var om det var lönt att certifiera sitt företag när man jobbade som manuellhuggare själv åt certifierade markägare.
Och som dessutom redan har tex grönt kort. Så är mitt svar. Ja det bör man.

Till sist är det detta sunda förnuft som gett oss dessa certifieringar. Tycker ni också att att man ska köpa bananer, fisk, soja och kaffe helt utan certifieringar?
Det ju all slirande i kanterna som gett detta, sunt förnuft eller ej.
För övrigt träffar jag ca 50 entreprenörer varje år i dessa frågor och hör sällan dessa svåra svåra problem som Hemek 18 lider med.

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412582 Som skogsägare förstår jag att man är tveksam, speciellt i södra landsändan där man kanske har några trädarter som inte är inhemska och därför inte godkänns av certifieringsföretagen. Helt plötsligt måste alla som röjer/fäller i din skog vara certifierade vilket kan försvåra lite och sen är väl prishöjningen knappast är tillräcklig, jag vet dock inte hur stor den är, tycker det har blivit en djungel med prissättningarna, det är premier hit och dit, avdrag här, bonus där osv.

Men som företagare är det ju bara just när man blir certifierad som det är bökigt med alla säkerhetsdatablad, utbildningsliggare och annat. När man väl har det i pärmen så finns det ju där och tar bara några minuter att hålla uppdaterat. Försäkring har man väl sen tidigare och förhoppningsvis så har man även ett avtal med facket, så inget nytt där.
Eftersom det är ett krav att vara certad för att få uppdrag åt bolagen så är det ju en ren investering i firman att ta PEFC/FSC, det ger jobb helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412585 Markägarens merbetalning för certifierat virke brukar väl ligga på 10-12 kr/m3 för respektive certifiering. Är man dubbelcertifierad, så blir det alltså 20-25 kr/m3 i certifieringstillägg.

Prisskillnaden mellan olika virkesköpare brukar alltså vara betydligt större än certifieringstillägget, inte minst i slutavverkningen.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).