Motorsåg och handhållet

HVA 390 XP G för klyvsågning

104 inlägg 31512 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410134 Ok,
Vilket bra forum, seriösa trådar och svar för en som inte är insatt i ämnet men har på 1 dygn fått mycket bra information att klura vidare på, tack!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410278 Nu har man 390.a hemma :grin:

Den var snyggare i verkligheten och känns riktigt gedigen byggt.

En fråga om första starten!

Är det inkörning som gäller ett par tankar eller x timmar. Eller är det bara att gasa på?

Min 550xpg var ju lite special med i början men det blev mycket bra.

Om någon annan går i 390.ans tankar så finns den på Bernö (Sandviken) för följande pris.

390.a ink 18" svärd och kedja för 6.990kr ink moms

Det blev också en 25 liters dunk Aspen 2-takt för 639kr ink moms om jag minns rätt.
Det kändes som ett bra pris.

Bernö kan skicka sågen med buss så betalar man när man hämtar sågen på terminalen.

Sandviken - Uppsala skulle kosta 350kr, ca 12 mil.

   TS
Användarvisningsbild

Inkörningsråd

traktorz  
#410298
Darius skrev:En fråga om första starten!
Är det inkörning som gäller ett par tankar eller x timmar. Eller är det bara att gasa på?

- Det brukar stå så här om inkörning:
"Körning på alltför högt varvtal under längre perioder skall undvikas under de första 10 timmarna."

Inget tokgasande i tomma luften! Kör med varierande gasdjup och belastningar. Värme är tvåtaktsmotorns största fiende, så tillräcklig kylning och förnuftig belastning anbefalles.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Tama76  
#410328 På min 395a var grundinställningen 1 varv ut på h/l skruvarna. Skruvade ut dessa så det blev 1,5 varv på vardera skruv. Då kan sågen dels få kyla av sig när den står o puttrar på tomgång efter ett rejält kap. Den ska bluddra rejält på fullgas utan belastning innan du sätter den i stock. Sen efter ca 5 tankar så justerade jag den med varvräknare så att maxvarv på fullgas ligger ca 500 rpm under rek max rusvarvtal (ligger hellre på den trygga sidan). Blandar 3 procent helsyntetolja till denna, 2 procent till övriga sågar jag äger. Lycka till! :smile:

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410331 Ok tack för svaren.
Blir till att såga imorgon bitti då.

Tiden rann iväg nu ikväll med annat :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410417 Luft kyler sågarna. Har de gått hårt och blivit lite för varma så flippa på gasen upp o ner i varv några gånger obelastat.
Det kyler snabbare och bättre än tomgång.
Vid tomgång blir det som sämst luftflöde runt cylindern.

Har man de ställda åt det lite fetare hållet så smörjer de lite bättre, men det hjälper inte dig om den går varm.

Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410468 Trur varme er noke av det som tar knekken på 2 taktene.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410537 Tack för svaren.

Har nu provsågat lite och saataaan vilket klipp det är i 390.an
Minns att jag vart riktigt impad av min 550xpg men detta var ju riktigt kul. :grin:

Känner mig riktigt nöjd med mitt val av såg, ser man sedan till priset så är det bara en bonus.
Har kapat kubbar, Klyft en torrgran, ca 1m (Maxlängd i jiggen)
Och prövat 2-3 instick i en stor stubbe.

Man känner riktigt styrkan i sågen samt att man får vara fokuserad då man har bra gas när man lägger svärdet mot stocken för sågen vill gärna hamna på andra sidan staketet.

Finns egentligen inget att påpeka hittills gällande 390.an

Men den vibrerar mycket mer än 550xpg. Funderar på om man kan skära upp en gummislang och trä över handtaget och på så sätt minska vibrationerna, vad tror ni om det?
Eller köpa extra tjocka handskar.

Summa Sumarum, vilken jäkla såg :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410544 du har ikkje for lave ryttara, og/eller for agresiv filt kjeda viss du har filt da.

Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Hema  
#410563 Min vibrerar inte mer än de andra, så det borde nog bero på kedjan (om du använder annan kedja än du fick med eller om du har filat om den) som föregående påpekat.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410586 Samma kedja som jag fick med sågen (Husqvarna)
Har inte heller slipat den då den är helt ny!

En sak jag reagerade på var att kedjans länkar så lite breda ut mot det lilla navhjulet.
Men det ska tydligen vara denna kedja, 3/8" 1.5mm mot drevhjulet 7 rim. Enligt säljaren.

Tror det står dessa uppgifter men ska kolla upp det imorgon.

Men som sagt den vibrerar mycket så det kändes i händerna, främst vänster hand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410591 Kan det bero på att det bara är ett 18" svärd?
Kan det bli mindre vibration med ett 28" kanske?

Tänkte att det då blir lite mer vikt och längd på kedjan för sågen att dra runt och på så sätt kanske det skulle vinna mindre, bara en tanke!

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Hema  
#410597
Darius skrev:Kan det bero på att det bara är ett 18" svärd?
Kan det bli mindre vibration med ett 28" kanske?

Tänkte att det då blir lite mer vikt och längd på kedjan för sågen att dra runt och på så sätt kanske det skulle vinna mindre, bara en tanke!

Svärdslängden ska inte spela in, men alla delar måste vara synkade med varandra. Jag kan kolla vad det står på kedja och svärd imorgon.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410619 Ok tack :grin:

Ska kolla jag med.

Som sagt den vibbar rätt bra.
Började fundera om den är av modell äldre men enligt specen så ska den ha anti vib.
Jämförde specen med 550 XPG och klart det är skillnad men efter typ 30 min körning så när man stängde av så pirra det i vänster hand.

Så här står det på mitt svärd.

3/8" 68DL
058" 1.5mm
18" 45cm

Sen sitter barkskyddet i vägen så det kanske står något mer som man inte ser.

Kan vibrationerna påverkas när kedja, svärd, drevhjul är helt nytt.
Tänkte om vibbarna kanske minskar när man kört in dessa komponenter med varandra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410650 Nu är den nya kedjan beställd.
Köpte den via Gårab.se

Säljaren rekommenderade följande kedja.

Svärd Oregon Power Match 28"
Kedja 73RD klyvkedja 10 grader 1.5mm 92st länkar.

Är detta en bra kombo till att såga brädor med 390.an?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).