Motorsåg och handhållet

FS-480 går inte fullt

14 inlägg 5266 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FS-480 går inte fullt

forest.  
#408844 Min Fs-480 röjsåg slutade varva fullt, går stabilt på tomgång och lite över halvgas men när man ger fullt så bluddrar motorn och efter en stund stannar den. har plockat isär och rengjort förgasare och luftfilter. hur ser man om motorn är sluta inuti cylinder eller går det inte att kiontroller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FS-480 går inte fullt

jannee  
#408851 Från den 10 September måsta man ha röjkort och YKB annars går inte sågarna mer än på halvgas - trodde alla var informerade :!:


Jag bara skojar - har inte en aning, men Jens har nog svaret, finns väl bara Stihl i hanses huvud :grin:

Avatar Fallback

Re: FS-480 går inte fullt

tallen100  
#408852 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: FS-480 går inte fullt

Brumsten  
#408859 Hej, har du kollat ljuddämparen, lite sot i utblåsröret brukar ge liknande symtom, har du bytt bensinfilret i
tanken?
Ha de.

Avatar Fallback

Re: FS-480 går inte fullt

forest.  
#408881 Jag har blåst ur bränslefiltret, och tagit ur bränsleslangen och trycksatt den men den är tät, finns väl ingen ledning från vevhuset som trycker bränslet till förgasaren? är en spricka inuti ljuddäparen men det ska väl inte påverka? sågen har ju gått 3 tankar sedan detta fel var sist för 1 dag sedan

   TS
Användarvisningsbild

Re: FS-480 går inte fullt

Göt  
#408885 Är det ett fel som inte är hela tiden, hur är det med luftfiltret

Avatar Fallback

Re: FS-480 går inte fullt

forest.  
#408888 nu är felet hela tiden, men har varit 1 gång innan och jag har kört 3 tankar sedan det gick till sig till nu.
luftfiltret är ok

   TS
Avatar Fallback

Re: FS-480 går inte fullt

Brumsten  
#408916 Hej igen, inget resultat hittills?, har du kollat finsilen mellan pumpsidan och nålventilen?.
Är huvudmembramet mjukt och hävarmen till nålventilen i höjd med kanten på förgasarhuset?.
Det kan även bero på att backventilen i huvudmunstycket är defekt, prova att stänga lågvarvsnålen när maskinen går på tomgång, går motorn då är det fel på ventilen.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: FS-480 går inte fullt

forest.  
#408935 Startade sågen så den blev varm och skruvade in L-skruven och den gick ändå på tomgång,
Skruvade sedan ut L-skruven 1 varv och sedan gick sågen perfekt :smile:
Är det skit som ställer till det eftersom det hänt förut? vad menade du för ventil Brumsten?

   TS
Avatar Fallback

Re: FS-480 går inte fullt

Brumsten  
#408949 Hej, om du tittar i förgasarens spjällhus ser du en förträngning i mitten, det är venturin, där ser du en mässingshylsa.
I det sitter det en backventil som ska vara stängd på tomgång och öppna vid gaspådrag.
Om den lilla gummibrickan i ventilen är stel eller defekt kan det ge olika symtom.
Eftersom lufthastigheten vid venturin är olika beroende på gasspjällets läge reagerar ventilen mellan öppen och stängd.
Hoppas att jag har uttryckt mej tydligt nog.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: FS-480 går inte fullt

forest.  
#408950 ok försstår, Du vet inte brunsten vad felet var?

   TS
Avatar Fallback

Re: FS-480 går inte fullt

Brumsten  
#408965 Hej, troligen stelhet i ventilen, hur gammal är sågen?, kör du på alkylat eller vanlig bensin?
Ventilen är svår att byta, har gjort det någon gång för länge sedan.
Ibland kan Ventilen hänga sig på sågar med primerpump, då suger primern luft genom den
i stället för bensin från tanken.
Olika felkällor beror ofta på inre läckage i förgasaren, airhead-motorer, eller det vi kallar
frisklufstmotorer är väldigt känsliga när det gäller förgasare.
Förr reparerade man förgasare, idag byter man.
Idag måste man ibland starta nya sågar med handelsbensin för att lösa upp en beläggning på nålventilens spets, det är en grafitliknande hinna på nån spetsen som begränsar flödet i ventilen.
Alkylat innehåller nästan inga lösningsmedel som tar bort hinnan.
Jag har ibland öppnat en ny förgasare och tagit ut nålventilen och putsat den svarta spetsen, och den blev röd.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: FS-480 går inte fullt

Stefan_B  
#409001 Jag kapar mig in på tråden, ber om ursäkt för det, men jag har en elva år gammal FS 480 som beter sig på liknande sätt. Den går som den ska för det mesta, men ibland börjar den bluddra och skjuta och vägra gå upp i varv. Håller jag då full gas och låter den bluddra och skjuta ett tag kan den börja gå som den ska igen. Sen kan den gå i timmar eller dagar till den börjar strula igen. Jag har blåst ur förgasaren, bytt membran, bränsleslang och tankfilter, samt pluggat slangen som går mellan primern och förgasaren- utan resultat, (Om man pluggar slagen till förgasaren måste man låta sidan mot primern vara öppen, då den fungerar som tankluftning).
Den där ventilen som nämns här måste jag kolla. De är ju inte så dyra att köpa, de här Zama-förgasarna. Först ska jag dock göra det enkla- byta tändstift till ett annat fabrikat. Olika tändstiftsfabrikat kan ju ha lite olika stora värmeområden och är motorn känslig på att bygga "loppor" på stiften så vet man aldrig. Sen har jag nu ett annat fabrikat på stiftet än vad jag haft på stiften innan, och jag minns aldrig att det var något problem tidigare. (Och jag skriver inte vilka fabrikaten är, då jag inte vill hävda att det ena är bättre eller sämre). Jag har också funderat på om det ska vara tändspolen som strular? Grejen är ju att om man som jag är skogsägare på distans, åker för att jobba en helg, bär ut sågen och så går den inte, då blir man skapligt vansinnig. Bära tillbaka sågen, åka efter reservsågen, och vips har en kvarts dag gått.
Vidare, om vi nu pratar FS 480, har jag funderat på hur man ska få den att dra bättre från låga varv. Med 225mm klinga är den plågsamt slö från bottenvarven. Jag tror jag ska rensa ljuddämparen och kanske öka utblåset med att borra några extra hål i den... men det är en annan historia och kanske lite off-topic i den här tråden...

Användarvisningsbild

Re: FS-480 går inte fullt

JensSkoog  
#409159 Såg den här tråden nu först :wink:

Brumsten har ju svarat mycket bra, men annars skulle jag säga att Stefan_B har
en bra poäng när han säger att en förgasare inte är det som kostar mest. Jag
ogillar att skruva för mycket på dom, eftersom jeg ofta repar en sak och forstör en annan :lol:

Men kolla först stift, och annat som det kan vara fel på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).