Motorsåg och handhållet

Luftfilter till en Husqvarna 51, filt eller nylon?

12 inlägg 4056 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Luftfilter till en Husqvarna 51, filt eller nylon?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29518 Luftfiltret till min Husqvarna behöver snart bytas. När jag kollade hos min lokala handlare, så fanns filtret både i en nylonvariant och i en filtvariant. Vilken variant rekommenderas och varför?

/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29526 Nylon!

Användarvisningsbild
masterchief  
#29529 Lättare att hålla rent 8)

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29533 Jo, det argumentet hade min handlare också, men jag var nyfiken om även experterna på detta forum hade samma synpunkter.

Jag har läst i Husqvarnas röjningsbok att det oftast är lämpligt att gå runt på två luftfilter, för att i lugn och ro kunna tvätta (och torka) det ena luftfiltret, samtidigt som det andra luftfiltret sitter på sågen. Denna princip gäller givetvis även motorsågar. Är detta en princip som ni brukar köra med?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#29541 När jag högg som på heltid så hade jag 4-5 filter som rullade runt.
Tog hem och diskade dem i diskmaskinen alternativt körde dem med huggarbyxorna i tvättmaskinen.
Snodde kvinnans behå påsar.
Inte alltid populärt hos kvinnan kan jag lova :oops:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#29545
Niking skrev:Jo, det argumentet hade min handlare också, men jag var nyfiken om även experterna på detta forum hade samma synpunkter.

Jag har läst i Husqvarnas röjningsbok att det oftast är lämpligt att gå runt på två luftfilter, för att i lugn och ro kunna tvätta (och torka) det ena luftfiltret, samtidigt som det andra luftfiltret sitter på sågen. Denna princip gäller givetvis även motorsågar. Är detta en princip som ni brukar köra med?
/Niklas


Skadar ju inte att ha åtminstonde 2 filter, men hugger man bara på fritiden så klarar man sig garanterat på 1.

Nylon då givetvis,,,,,

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29551 Jaha, då är det väl bara att beställa dubbla uppsättning av nylonfilter då. Som egenföretagare och blivande skogsägare kan det bli några intensiva veckor med motorsågen emellanåt.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29629 Det är ju smidigt med 2st, om filtret är lite skitigt (nu är det mycket pollen tex) och det börjar regna så blir det ganska tätt när det blir fuktigt. Då är det skönt att kunna byta filter och gasa vidare :lol:

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29658 Manualen säger att nylonfilter skall tvättas i ljummet tvålvatten.
Helt värdelöst enl min uppfattning. En dusch PrickBort(stark avfettning) och tryckluft är snabbt o bra. Undrar dock om nylonet kan ta skada av detta i längden?

/Nisse

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29752
Palms skrev:Det är ju smidigt med 2st, om filtret är lite skitigt (nu är det mycket pollen tex) och det börjar regna så blir det ganska tätt när det blir fuktigt. Då är det skönt att kunna byta filter och gasa vidare :lol:


Nu kan jag i alla fall meddela att två stycken nylonfilter har införskaffats! Kommer nog att provköras till helgen. Tack allesammans för all hjälp under resans gång.

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29799 De nya nylonfiltrena gick inte att klämma fast på den befintliga "bottenplattan" 😡 så jag har beställt en ny platta, som kommer först på torsdag. Då får vi hoppas att de nya nylonfiltrena passar bättre.

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30182
Niking skrev:De nya nylonfiltrena gick inte att klämma fast på den befintliga "bottenplattan" 😡 så jag har beställt en ny platta, som kommer först på torsdag. Då får vi hoppas att de nya nylonfiltrena passar bättre.

/Niklas


Nix, de nya filtrena passade lika illa på den nya plattan, så slutsatsen är att min handlare beställt fel filter. Däremot hittade handlarens personal ett filter som passade till både den nya och den gamla bottenplattan... :D
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).