Sida 1 av 1

Jonsered 510sp- drivhjulsfunktion

Postat: sön 11 sep 2016, 10:55
av Mattias E
Hej

Jag har fått tag på en Jonsered 510SP i ok maskinellt skick som jag tänkte använda mest till att kapa stockar till bastun.
Nu när jag tyckte att det var dags att byta kedja ser jag att drivhjulet sitter på en splinesaxel som tillåter drivhjulet att ha ett spel på några mm åt varje håll. Längs in finns en större bricka som inte är fastklämd och klingar om man vickar på sågen.
Detta är min första såg så jag har ingen aning hur det ska fungera. Har hittat sprängskiss på nätet som visar att allt verkar finnas där. Jag är bara lite fundersam över funktionen.
Tar gärna även emot tips och trix som förbättrar sågen.

Re: Jonsered 510sp- drivhjulsfunktion

Postat: sön 11 sep 2016, 18:16
av totte
Det låter som det är helt OK. Drivhjulet styrs på plats i sidled av kedjan som i sin tur styrs av svärdet. Den stora brickan innanför är för att skydda vevhuset och tätningen bl a om kedjan skulle hoppa av eller något följer med in dit

Re: Jonsered 510sp- drivhjulsfunktion

Postat: sön 11 sep 2016, 18:19
av Mattias E
Suveränt! Tackar

Re: Jonsered 510sp- drivhjulsfunktion

Postat: ons 15 apr 2020, 22:41
av Staffan_E
Hej
Jag håller på och fixar i ordning en gammal 510SP och har samma fundering som trådskaparen. Alltså hela drivpaketet har lite spel i sidled på axeln.

När man drar åt kopplingen på axeln så sitter både innersta brickan löst samt kopplingsdeen som har splinsen för drevet. allt glappar i sidled några mm. det känns som att det saknas någon bricka. borde det inte vara att bara drevet kan glida på splinsen? Resultatet blir att innersta brickan mot packboxen kan vobbla.

Re: Jonsered 510sp- drivhjulsfunktion

Postat: tor 16 apr 2020, 03:46
av bmbamse
Som totte sa här ovan, det är ok. Det där har fungerat sedan i alla fall 80-talet så det är väl beprövat. Det plingar alltid så trevligt i de där när man lägger av dem.

Om du nu verkligen vill försäkra dig om att allt är ok, så kan du ju gänga av kopplingen, ta ur det lilla nållagret som kopplingstrumman sitter på och göra rent det och smörja in det lite fint med lagerfett. -Det har förmodligen inte hänt sedan -83, så det är nog dags ändå.

Det ska vara en stor bricka mot vevhuset som skyddar packboxen, sedan kopplingstrumman med drivhjul nållagret, sedan en stor bricka som brukar få spår efter slitage från kopplingsbackarna (den ligger i kopplingstrumman och den ska nog skydda kopplingstrumman från backarnas rörelse. (Det har hänt att jag vänt den med den oslitna sidan utåt i brist på en ny). Och sedan gängar man kopplingen på axeln så gott det går, sätter på kedja, svärd och svärdskåpa och tar sig sedan till närmsta "massväbit" och ställer sig och kapar några trissor så att den blir lagom åtdragen.

OBS! Starta INTE sågen utan svärd, kedja och kopplingskåpa efter denna operationen!! Starta den komplett!!!

Mysig såg, var rädd om den! 🤗

Re: Jonsered 510sp- drivhjulsfunktion

Postat: tor 16 apr 2020, 22:36
av Staffan_E
Tackar så mycket för snabbt svar. Då kan jag montera ihop den när alla delar kommer. Det svåraste med gammal såg är att få tag på vissa delar...

Störst problem är den lilla gummibussniningen till kedjesmörjningen som går mot svärdet. Sen ska det gå att provköra.