SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

469 inlägg 174545 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

rikard_e  
#410085 Provkörde nya kedjan på 339an idag. Rätt nöjd, eftersom såget är på ynka 40 cc så kändes det skönt med en kedja som inte hackar nått.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hepo  
#410742 Det lär ju komma x-cut is stor 3/8 hoppas att dom även gör halvmejsel och inte bara hel och att man ska kunna köpa halv i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Nonkan  
#410744 Det jag tycker är mest intressant med nya fabriken är att det är lagt mycket energi på att få till enhetlig produktion.

Varje kedja ska vara likadan helt enkelt, och det är ganska svårt att få till. Som det är på tidigare H30 så kan det skilja ganska mycket mellan två exemplar.

Verkar vara en hel del inspirerat av Stihls kedjetillverkning i Schweiz när man hör Husqvarnafolk prata om nya fabriken, även om de såklart aldrig skulle säga det rätt ut. Sen är det ju så att kedjetillverkningsmaskiner knappast finns på hyllan hos nån grossist, det handlar mycket om att kunna klura ut maskiner för tillverkning.

Stihls kedjefabrik var sjukt intressant att besöka i alla fall, hoppas på besök i Huskvarna snart :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410747 Men viss stihl sin fabrikk var så bra så synes eg dei bør få til å laga litt bedre kjeder, til no har eg iverfall vært mest fornøyd med oregon

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

husqvarna_med_sthil  
#411159 Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan Oregons speedcut och hva´s kedja x-cut ? Köpte en speedcut när jag for genom Birsta igår för test i helgen ?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411163 Mitt tips viss du har mulighet, er å kjøpa ett HVA kjede og å testa. Samme sag men ulike kjeder.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik Reuter  
#411176
husqvarna_med_sthil skrev:Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan Oregons speedcut och hva´s kedja x-cut ? Köpte en speedcut när jag for genom Birsta igår för test i helgen ?


Hej,
I tråden Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL kan du jämföra utseendet på dem. Tanken är att jag ska testa dessa kedjor också, men jag har inte haft tid ännu tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411205 Noken som veit om HVA har fått problemer i produksjonen/leveranse med den nye kjeda? Oppstartproblem kanskje? Fekk tak i to 64 dl kjeder for 3 veke siå og det blei lovt at 56 dl skulle komme og, men dengang ei har Ikkje fått noken kjeder. ÅF har prøvd å få tak i men Dei greie det ikkje dei heller. Korleis er dette i Sverige får Ein tak i kjedene der ?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

husqvarna_med_sthil  
#411267
Fredrik Reuter skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan Oregons speedcut och hva´s kedja x-cut ? Köpte en speedcut när jag for genom Birsta igår för test i helgen ?


Hej,
I tråden Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL kan du jämföra utseendet på dem. Tanken är att jag ska testa dessa kedjor också, men jag har inte haft tid ännu tyvärr.


Tack ! hade missat den, ser fram emot ert test. Ska bli spännande att testa speedcut själv på lördag.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411271 Eg har testa begge to, har til no vært mest fornøyd med HVA får sjå etter kvart, kvaliteten på kjedene kan forandra seg og.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

husqvarna_med_sthil  
#411320
can skrev:Eg har testa begge to, har til no vært mest fornøyd med HVA får sjå etter kvart, kvaliteten på kjedene kan forandra seg og.


Skulle helst testa med båda jag också men har bara kommit mig för att skaffa speedcut ännu

Användarvisningsbild

Kilopris: 230 kr för 200 g

traktorz  
#412134 Nya X-CUT kedjan är smäcker och lätt, 200 gram väger SP33G kedjan (56 länkar för 13" svärd).

Undrar just hur mycket Stihls lågprofilkedja 63PS-50 eller Oregons 91VXL-50 väger i jämförelse, även dessa för 13" ekvivalent svärdslängd? Samt vad väger Husqvarnas H30 (95VPX) och H25 (21BPX) som jämförelse i 56-länk variant?

Ref:
http://www.husqvarna.com/se/skog/kom-ig ... rna-x-cut/

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
#412138
can skrev:Noken som veit om HVA har fått problemer i produksjonen/leveranse med den nye kjeda? Oppstartproblem kanskje? Fekk tak i to 64 dl kjeder for 3 veke siå og det blei lovt at 56 dl skulle komme og, men dengang ei har Ikkje fått noken kjeder. ÅF har prøvd å få tak i men Dei greie det ikkje dei heller. Korleis er dette i Sverige får Ein tak i kjedene der ?

Både mall och kedjor i olika längd fanns i affären, passade på att köpa. Nyfiken på om det kan uppfylla förväntningarna.

1476131745_filegauge33.jpg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
#412140
rikard_e skrev:Provkörde nya kedjan på 339an idag. Rätt nöjd, eftersom såget är på ynka 40 cc så kändes det skönt med en kedja som inte hackar nått.

X-CUT rekommenderas ju från såg-modellen 435, som är på 1.6kW.
Din 339XP är på 1.8kW, så du har lite mer effektmarginal med den nya lågprofilkedjan.

(Stihls MS 201 är ju också på 1.8kW, så om det fanns ett passande kopplingsdrev och svärd för .325", så skulle det vara perfekt att byta. Svärd för .325" finns till MS241 som ju även passar MS201.)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Peteflamingstar  
#412157
traktorz skrev:
can skrev:Noken som veit om HVA har fått problemer i produksjonen/leveranse med den nye kjeda? Oppstartproblem kanskje? Fekk tak i to 64 dl kjeder for 3 veke siå og det blei lovt at 56 dl skulle komme og, men dengang ei har Ikkje fått noken kjeder. ÅF har prøvd å få tak i men Dei greie det ikkje dei heller. Korleis er dette i Sverige får Ein tak i kjedene der ?

Både mall och kedjor i olika längd fanns i affären, passade på att köpa. Nyfiken på om det kan uppfylla förväntningarna.

1476131745_filegauge33.jpg


Märkligt, pratade med min åf förra veckan och han skulle bara ta hem 13" eftersom x-cut bara finns i den längden ännu. Finns den som 15"/64 länkars?!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).