SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

469 inlägg 174551 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Peteflamingstar  
#405635 Kanonbra film Fredrik, heders!
Såg ut att vara många åskådare i nya, fina sågbyxor. Hade utvecklingsavdelningen fått plocka ut technical extreme dagen till ära!? :-BD

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405638 noke må jo me og vera innteresert i utenom fisking og litt jakt ! og da er ikkje kjeder det versta

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#405640
Brumsten skrev:Hej igen , att ni orkar bekymra er så mycket om sågkedjor, visst har kedjans skärpa betydelse för avverkningskapasiteten ( jävla konstigt ord, men det heter väl så?,) men det är väl till syvende och sist hur mycket man orkar själv?.
Att en vass kedja är det bästa vid sågning vet alla, men hur avgörande är en skillnad vid kapning av stock med en eller tre sekunder oberoende av kedjetyp värd när arbetsdagen är slut?.
Och det här med vikten på sågen, det händer att man får in sågar för reparation och innan man kan börja laga får man skrapa bort ett till tre hekto skit innanför startkåpan och kopplingskåpan.
Såghygien är ett eftersatt område!.
Hoppas att Hva:s nya kedjor skär som fan utan slipning och håller sågen ren och användaren helt torr,
skriver användare för alla på forumet är tydligen inte skoshuggare!.

För att överdriva, så vet väl många hur mycket jobbigare det blir att hantera sågen om kedjan är slö. Så jag är iaf av åsikten att den skillnaden som Fredrik har visualiserat med filmen faktiskt inte är försumbar. Jag tycker iaf att jag får ett bättre flyt i sågningen om kedjan är vass och då orkar man mer. Så snabbare man kan utföra sitt arbet, desto snabbare kan man ställa ifrån sig sågen. Vilket borde betyda att man blir mindre trött i armar och kropp.

Sedan det där om att vissa sågar är fulla av skit. Kan inte låta bli att fundera på om det är någon skillnad på sågar från proffs jämfört med hobbyanvändare? Kan tänka mig att det är mer eller mindre standard bland villaägare att inte hålla sågen lika ren. Men det är mina fördomar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
#405701
can skrev:
traktorz skrev:Undrar just vilka filningsvinklar som skärlänken har?
10° är typiskt för en klyvkedja, 30° är därför mest troligt. 35° ger visserligen fördelen av att skärpan bibehålls längre, men på bekostnad av skäreffektivitet.

Trudde det var omvendt eg dersom du har 35 grader så skjære kjeda fortare men mister skarpa fortare, men hadde vært greit å fått oppklart det ein gong for alle, Mange veit det nå sikkert.

-Är det istället så att, ju längre skärytan är, desto bättre skäreffektivitet, åtminstone vid kapning tvärs mot träets fibrer. Att en klyvkedja har en skärvinkel som mera närmar sig handhyvelns 0°, dvs längs med träfibrerna, är rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405718 Den vinkel ni talar om har betydelse på flera sätt. Att skära träfiber på längs eller tvärs går ju i vilket fall, men olika bra beroende på fibers egenskaper och tandens vinkel, underställning och skärpa.
Optimal vinkel vid klyvning är inte riktigt 0 grader. Snarare 5-10 om det är stock som inte har absolut raka fiber tvärs igenom.
Topp plattans lutning spelar även en stor roll i detta.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405783
traktorz skrev:
johan eriksson skrev:Den ser jag fram emot att testa när den kommer som vanlig 1,5mm.


Knappast att någon leverantör kommer att förvirra marknaden med en pixelkedja i annan spårvidd än just befintliga 1.3 mm.

Fördelen med pixelkedjan är att du får fler av sågens hästkrafter ner i virket, dvs det motsvarar att du trimmar sågen med 10-15%.

Men visst, använder du speciellt långa svärd och som brytjärn ibland, så är 1.5 mm solida svärd ett bättre alternativ.

Det gjorde ett test för några år sedan mellan pixel och vanlig kedja det är klockade tider och testet är instick då man får både översida och under sida att dra i virket .
vilken kedja tror du vann dom kördes på 346.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

SawTroll  
#405801
knaggen skrev:Det gjorde ett test för några år sedan mellan pixel och vanlig kedja det är klockade tider och testet är instick då man får både översida och under sida att dra i virket .
vilken kedja tror du vann dom kördes på 346.


Min NE346 skar i hvert fall betydelig bedre med H21/21LP enn med H30/95VP når jeg sammenlignet høsten 2007 - men da var jo meisel vs. halv-meisel involvert også. Jeg prøvde ikke med H25/21BP.

Med 45cc 346 kan det hende at det hadde blitt jevnere.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405840
knaggen skrev:Det gjorde ett test för några år sedan mellan pixel och vanlig kedja det är klockade tider och testet är instick då man får både översida och under sida att dra i virket .
vilken kedja tror du vann dom kördes på 346.


Har testat 95VPX mot 20BPX, 21BPX, 21LPX med skär ner, upp, ner, inget instick.
4 sågmodeller och tre förare. Samma drev och svärd med olika spåvidd.
Det märks större skillnad ju mer eller mindre än 50cc det är i sågen än vilken spåvidd det är.
Eventuell skillnad på 1,3 / 1,5 / 1,6 är lätt o se på samma såg om man har lika svärd och samma kedjemodell som tex Super 20 (20, 21, 22) halv mejsel eller mejsel.

Hade 95VPX funnits i flera olika spårvidd hade eventuell skillnad synts lika säkert.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

rikard_e  
#405852 Tack för ännu en bra film.

Kommer bli intressant att prova den själv.
Har inte varit helt nöjd med husqvarnas kedja,
Har kört med 4.5 mm fil istället för 4.8.an.
Undra vad dom kommer rekomendera med denna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

MartinH  
#406103 Angav Husqvarna något mått på produktivitetsvinsten med denna kedja?

Jag menar om den går 10% fortare att skära med och den håller skärpan längre mellan slipningarna så borde det i längden bli en bra produktivitetsvinst med denna kedja.
Om man slipar vid varannan tank men kan gå över till att slipa vid var tredje till exempel.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik Reuter  
#406215 Hej Martin,
Det är siffror som jag i så fall missade.
Men vi får se vad som kommer fram, jag tror att Husqvarna själva kommer skriva lite i tråden vad det lider, troligtvis får vi mer information då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406267 den nye kjeda skulle komma til norge denne eller neste veka

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

husqvarna_med_sthil  
#406305 Tackar för filmklippet ! Det ger onekligen en känsla av att nya kedjan skär effektivare.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406985
MartinH skrev:Angav Husqvarna något mått på produktivitetsvinsten med denna kedja?

Jag menar om den går 10% fortare att skära med och den håller skärpan längre mellan slipningarna så borde det i längden bli en bra produktivitetsvinst med denna kedja.
Om man slipar vid varannan tank men kan gå över till att slipa vid var tredje till exempel.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH


Meine den nye skulle halda 10 prosent lengre mellom kvar filing og skjera opptil 10 prosent fortare enn H 30 kjeda.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407006 ser på arbtalk.uk at den nye kjeda ikkje er tiltenkt 550 xp men mindre sager, dei har vel fleire andre kjeder i ermet også da sjølv om akkurat det ikkje er noken bomba

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).