SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

516 inlägg 179382 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#431181
Niking skrev:Aldrig hört tidigare att kastskyddet skulle slitas ut vid flitigt användande. Å andra sidan slits ju sågen också ut vid ett flitigt användande...
/Niklas
Jag såg på ett arboristforum där det klagades på dåliga kastskydd på 550 / 560. Å andra sidan tror jag efter att ha sett film på deras handhavande att skydden hållit längre om man inte slagit i skyddet med fullgas.. :???: Numera har kanske HVA gjort något åt mekanismen som var erkänt klen och brast efter en tids användning. Problemet uppstod tror jag då det samlades skit under en skyddskåpa som täcker mekanismen. själv slår jag aldrig i skyddet med roterande kedja och bara om jag förflyttar mig mer än ett par meter i besvärlig terräng.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

tallen100  
#431182 På min såg stannar kedjan när jag släpper gasen, det räcker för mej, kan ju vara bra att peta i skyddet om man ska förflytta sej på oländig mark men då slår jag lika gärna av sågen istället. Tycker inte det spelar någon roll att göra ett ryck i snöret eller dra i skyddet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#431183 Å andra sidan är det aldrig fel att alltid slå i skyddet när motorn är igång. Jag stod själv mellan två fällda stammar vilka jag hade i brösthöjd. Jag ställde ner sågen på den något sluttande marken, sågen välter och en tunn stubbe trycker in gashandtaget samtidigt som den mjuka mossan trycker in gasspärren. Sågen börjar kasta vilt mellan mina fötter. Jag lyckas sparka till sågen så gashandtaget går fri från stubben och sågen går ner på tomgång. När jag åter sätter fötterna i marken ( jag hängde på de två stammarna ) lyckas jag med konststycket att peta till sågen som åter faller mot stubben och sågen rusar och kastar vilt igen.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431184 Tja, det finns ett och annat att halka på i skogen. Ingen skärolycka ännu för min del, men det är ju lätt hänt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#431187
anersimyra skrev:Å andra sidan är det aldrig fel att alltid slå i skyddet när motorn är igång. Jag stod själv mellan två fällda stammar vilka jag hade i brösthöjd. Jag ställde ner sågen på den något sluttande marken, sågen välter och en tunn stubbe trycker in gashandtaget samtidigt som den mjuka mossan trycker in gasspärren. Sågen börjar kasta vilt mellan mina fötter. Jag lyckas sparka till sågen så gashandtaget går fri från stubben och sågen går ner på tomgång. När jag åter sätter fötterna i marken ( jag hängde på de två stammarna ) lyckas jag med konststycket att peta till sågen som åter faller mot stubben och sågen rusar och kastar vilt igen.. :shock:

För mig til tankarna till en blandning av King's The Mangler och Motorsågsmasakern. Tur du var kvicktänkt där.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

tallen100  
#431188
Hema skrev:
anersimyra skrev:Å andra sidan är det aldrig fel att alltid slå i skyddet när motorn är igång. Jag stod själv mellan två fällda stammar vilka jag hade i brösthöjd. Jag ställde ner sågen på den något sluttande marken, sågen välter och en tunn stubbe trycker in gashandtaget samtidigt som den mjuka mossan trycker in gasspärren. Sågen börjar kasta vilt mellan mina fötter. Jag lyckas sparka till sågen så gashandtaget går fri från stubben och sågen går ner på tomgång. När jag åter sätter fötterna i marken ( jag hängde på de två stammarna ) lyckas jag med konststycket att peta till sågen som åter faller mot stubben och sågen rusar och kastar vilt igen.. :shock:

För mig til tankarna till en blandning av King's The Mangler och Motorsågsmasakern. Tur du var kvicktänkt där.

Eller filmen Motorsågen, när gubben äntligen vridit på bensinkranen och fått gång på nya sågen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431190 Man behöver inte aktivera bromsen på full rus, inte heller när kedjan snurrar utan kan göra det när den är stilla.
Bromsar man kedjan ett par tusen gånger med bromsbandet kan jag nog tänka mig det tar stryk.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#431210
tallen100 skrev:
Hema skrev:
anersimyra skrev:Å andra sidan är det aldrig fel att alltid slå i skyddet när motorn är igång. Jag stod själv mellan två fällda stammar vilka jag hade i brösthöjd. Jag ställde ner sågen på den något sluttande marken, sågen välter och en tunn stubbe trycker in gashandtaget samtidigt som den mjuka mossan trycker in gasspärren. Sågen börjar kasta vilt mellan mina fötter. Jag lyckas sparka till sågen så gashandtaget går fri från stubben och sågen går ner på tomgång. När jag åter sätter fötterna i marken ( jag hängde på de två stammarna ) lyckas jag med konststycket att peta till sågen som åter faller mot stubben och sågen rusar och kastar vilt igen.. :shock:

För mig til tankarna till en blandning av King's The Mangler och Motorsågsmasakern. Tur du var kvicktänkt där.

Eller filmen Motorsågen, när gubben äntligen vridit på bensinkranen och fått gång på nya sågen :lol:
. Den klart roligaste scenen.. :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

röjar kalle  
#431215
anersimyra skrev:Å andra sidan är det aldrig fel att alltid slå i skyddet när motorn är igång. Jag stod själv mellan två fällda stammar vilka jag hade i brösthöjd. Jag ställde ner sågen på den något sluttande marken, sågen välter och en tunn stubbe trycker in gashandtaget samtidigt som den mjuka mossan trycker in gasspärren. Sågen börjar kasta vilt mellan mina fötter. Jag lyckas sparka till sågen så gashandtaget går fri från stubben och sågen går ner på tomgång. När jag åter sätter fötterna i marken ( jag hängde på de två stammarna ) lyckas jag med konststycket att peta till sågen som åter faller mot stubben och sågen rusar och kastar vilt igen.. :shock:

Den ville väl ge igen för gamla oförätter :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

röjar kalle  
#431220 Sen vill jag tillägga till protokollet det är en kastskyddsbroms inte en handbroms.Men dröjer väl inte så länge innan sågarna har den utrustningen också :D

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#431226 Jag skulle laga en såg åt en gubbe en gång, jag startade sågen och gav gas. Vafan..går den utan att du lagt i växeln sa gubben.. =)) =))

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

röjar kalle  
#431302 =))
anersimyra skrev:Jag skulle laga en såg åt en gubbe en gång, jag startade sågen och gav gas. Vafan..går den utan att du lagt i växeln sa gubben.. =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431430 JO-BU Junior användare säkert..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#431458
röjar kalle skrev:=))
anersimyra skrev:Jag skulle laga en såg åt en gubbe en gång, jag startade sågen och gav gas. Vafan..går den utan att du lagt i växeln sa gubben.. =)) =))
Det roligaste kom dock i ett senare skede. Jag fick i uppdrag att köpa in ny såg till gubben. Valet föll på HVA Ranger med 15 " skärutrustning. Jag beställer sågen och får den levererad en fredag. Gubben har inte tid att hämta den förrän dagen efter. Riktigt jävla tidigt på morgonen knackar det på dörren. Bakfull som ett ägg får jag på mig morgonrocken och öppnar dörren. Där står som sagt gubben piggögd med rosiga kinder och ett förväntansfullt flin. Jag tänkte jag skulle hämta " henne " tidigt så jag hinner bekanta mig med " henne " så fort som möjligt, sa gubben. Yr och stapplande lyfter jag upp sågen som var något oljig från fredagens provkörning. Åååå...så fin hon är säger gubben och sträcker handen mot sågen. Olja, bakrus och ett 15" svärd som sticker ut över verandaräcket var en olycklig kombination. Plötsligt far sågjäveln i backen. Men inte nog med det, som om den plötsligt fått eget liv far den sidledes mot den branta stentrappan som leder ner till tomtens lägre plan. Med gubben efter sig far sågen rätt ner för trappen och tumlar runt som en hankatt i vilt slagsmål. När han väl fått stopp på och burit upp eländet visar det sig att svärdskåpan är spräckt. Men det gör inget tycker gubben. Men självklart fick han ny kåpa på min bekostnad. Min tänkta procent blev alltså noll och intet.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

röjar kalle  
#431535 :sad:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).