SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

516 inlägg 179234 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

MartinH  
#430716 God morgon! Jag har köpt iggesundssvärdet av Svens maskin och service, hemsida: http://www.skogsverktyg.se.

Mvh MartinH

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430724
Peteflamingstar skrev:Inte tidigaste modellen av handledsskydd, men måste väl vara 80-tal ändå va?!


När jag började gymnasiet hösten -91. Så var sångarna utrustade med V-skyddet. Vet ej när det kom.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430855 Det som var först ut med detta var nog bara ett stag. Har inte sett detta på såg tror jag. Detta var troligen innan '85. Var tänkt att funka på alla såg med Kedjebroms/kastskydd.
Nästa version V-skydd/högerhansbroms efter 85 var de man fann på bla 238/242/254. Blev 2-3 varianter på det. Användes nog ett tag i slutet på 80-talet och början på 90-talet. Slutet på 90-talet var det rätt tyst om detta och '02 nånting kom TAC/TrioBrake på 346 och andra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431018
Huggarn skrev:Rent skitprat som vanligt knaggen! mall har jag aldrig använt o kommer aldrig att göra! är man så dålig att fila så kanske herrn ska att be nån annan att fila åt sig? en kedja är bara bra ur kartongen den kommer ur, sen är det upp till användaren att göra den sämre eller bättre! :wink:

fan du kanske är lika förståndshandikappad som mina jobbar kompisar är, vi är män men sitter och pissar. och vass det får dom inte hur jävla bra dom fila så är det slött. men ensak är dom duktiga på och det är att ta ner ryttarna.men fila så det blir vasst nä det kan dom inte och pratar man squareground filning så ser dom ut som fågelholkar .men i dom trakterna du bor så är virket mjukt som lambi .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431019 Vilken härlig stämning det kan bli av en sågkedja! :-BD

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#431026
Mangan skrev:Vilken härlig stämning det kan bli av en sågkedja! :-BD

Akta så det inte hugger eller i värsta fall får kast! :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

tallen100  
#431031 :lol: :lol: :lol:
Knaggen och Huggarn är alltid roliga att "lyssna" på :-BD

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

röjar kalle  
#431035 Helt i min smak raka rör inga pk kärringar. :D

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#431062
Mange skrev:Det som var först ut med detta var nog bara ett stag. Har inte sett detta på såg tror jag. Detta var troligen innan '85. Var tänkt att funka på alla såg med Kedjebroms/kastskydd.
Nästa version V-skydd/högerhansbroms efter 85 var de man fann på bla 238/242/254. Blev 2-3 varianter på det. Användes nog ett tag i slutet på 80-talet och början på 90-talet. Slutet på 90-talet var det rätt tyst om detta och '02 nånting kom TAC/TrioBrake på 346 och andra.

Ahh missat att de en gång i tiden erbjudit det till 60cc. Hört flera som vill ha det på sin 560/562:a. Synd att det inte verkar vara så enkelt att eftermontera.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431118 Det är nog för 560 används till samma som många hade 254/262 till förr. En stor kvistnings såg.
Jag kan nog hålla med om att det hade varit bra på 560'n med. När det sen blir större såg så vet jag inte hur mycket nytta det är med det har aldrig provat själv men kan tänka mig det vore gött o ha med större såg med.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431168 Har hållit på de senaste veckorna och fällt fram fuktstående frötallar med min 560 XPG och nog hade jag velat ha triobrake på den också. Rätt bekvämt med triobrake när man måste ta ett träd från två håll, har jag märkt. Så triobrake hade nog även funkat på 372 och 576 också.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

hfab  
#431169
Niking skrev:Har hållit på de senaste veckorna och fällt fram fuktstående frötallar med min 560 XPG och nog hade jag velat ha triobrake på den också. Rätt bekvämt med triobrake när man måste ta ett träd från två håll, har jag märkt.
/Niklas

Förklara!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431173 I kapskäret hamnar min vänsterhand lätt utanför räckvidden för kastskyddet, varför det blir onödigt krångligt att slå i kastskyddet vid byte av sida. Med triobrake hade det inte varit något problem över huvud taget, eftersom jag då lätt hade kunnat utlösa kastskyddet med högerhanden.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#431175
Niking skrev:I kapskäret hamnar mim vänsterhand lätt utanför räckvidden för kastskyddet, varför det blir onödigt krångligt att slå i kastskyddet vid byte av sida. Med triobrake hade det inte varit något problem över huvud taget, eftersom jag då hade utlöst kastskyddet med högerhanden.
/Niklas
För " sidbyte " kan man ju tycka att vanan att slå till kastskyddet är om inte direkt onödig ändå i överkant. Kastskyddsmekanismens hållbarhet vid dagligt bruk blir ändå väsentligt förkortad när man regelmässigt slår till skyddet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431176 Aldrig hört tidigare att kastskyddet skulle slitas ut vid flitigt användande. Å andra sidan slits ju sågen också ut vid ett flitigt användande...
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).