SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

469 inlägg 174523 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413571
totte skrev:
Hema skrev:med ca 30% effektivisering, så kommer det antagligen märkas i plånboken.


Det här visar bara vinsten vid kapning, som är en ganska liten del av det totala huggningsarbetet i normal gallring.


men skarpt kjede har ein nå nytte av til heile hogginga

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#413578
Fredrik Reuter skrev:
Hema skrev:550:n drar verkligen nytta av den nya kedjan och anmärkningsvärt att den gamla versionen av 346 kan piska en 550 pga av kedjeval.. Imponerande utveckling! :-BD


Hej,
Ja, det var tankar som flög genom mitt huvud också, kan de ha optimerat kedjan mot de nya sågarna så otroligt bra?!

Men sedan är jag också imponerad av "den gamle" som bjuder upp rejält.

Jag håller på med ett projekt med jämförelser i jigg också, det kommer video på det med!

Skulle vara intressant o se om skillnaden blir större ju större såg man jämför med. Ca 25% skillnad mellan de båda sågarna (ca 45cc vs. 50cc är ju rätt enormt) med den nya kedjan på..

Jag funderar även på om X-cut faktiskt skulle kunna inbjuda till längre svärd på normalt sett lite mindre sågar? Så mycket frågor som HVA säkert har data på... :)

Ett litet orosmoln skulle kunna vara om dagens sågskydd hänger med på den nya kedjan?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

svampbob  
#413580 Problemet är att när man har kört ett tag med X-cut kedjan så glömmer man hur den gamla gick och är inte längre lika imponerad.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#413585
svampbob skrev:Problemet är att när man har kört ett tag med X-cut kedjan så glömmer man hur den gamla gick och är inte längre lika imponerad.

Med det resonemanget behöver man ju aldrig byta upp sig. :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Robertberg  
#413589 Nu när jag tror de flesta är imponerade av x-cuten så bör den jämföras med Oregons speedcut också!
Tycker Husqvarna har stulit showen lite inom årets kedjenyheter och undrar om det verkligen är förtjänt? Oregon är ju trots allt väldigt erfarna och gamla i gamet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Torbjörn Johnsen  
#413603
Robertberg skrev:Nu när jag tror de flesta är imponerade av x-cuten så bör den jämföras med Oregons speedcut också!
Tycker Husqvarna har stulit showen lite inom årets kedjenyheter och undrar om det verkligen är förtjänt? Oregon är ju trots allt väldigt erfarna och gamla i gamet.


Exakt @Robertberg! Det här ligger i planeringen och vi hoppas kunna köra en sådan jämförelse, gärna lite mer vetenskaplig, mellan de olika kedjorna. Så hav förtröstan!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Robertberg  
#413606 Härligt! Great minds.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Göt  
#413617 Intressant film och intressanta resultat. godkänd musik också ^:)^ :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413621 Jag skulle gärna se en jämförelse mellan fler kedjemodeller av olika tillverkare på samma såg.
Tex 20BPX/LPX (1,3) och Stihls motsvarande ihop med denna nya.

Att den behöver mer pulver att prestera syns tydligt i videon.
H30/95VPX är en kedja som inte tar så mycket kraft... Går inget vidare i stock heller jämfört med andra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413634 73lpx er vel bedre til å kappa og fella med enn Dei fleste .325 kjedene iverfall på ei 560, eg har iverfall tenkt å prøva. Skulle tru at ei kjede som er bedre på kapping er bedre på Kvisting og men der trur eg at enten Oregon eller hva si pixelkjede er best iverfall på 50 kubikk sag, veit Ikkje om noken her har prøvd 3/8 på 550, sakna vel krafta som trengs er vel Ein grunn til at ho kjeme med .325.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413642 Jag tyckte inte det gav nån fördel med 73LPX på 550 när jag provade. Den hade fullt upp med 21LPX.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

totte  
#413684
can skrev:
totte skrev:
Hema skrev:med ca 30% effektivisering, så kommer det antagligen märkas i plånboken.


Det här visar bara vinsten vid kapning, som är en ganska liten del av det totala huggningsarbetet i normal gallring.


men skarpt kjede har ein nå nytte av til heile hogginga


Självklart, ingen diskussion om den saken. Min kommentar avser bara att siffror för kaptider inte är något mått på hur mycket huggningen i sin helhet effektiviseras.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

åberg  
#413685 Fällde och upparbetade en handfull aspar i helgen med SP33G på Husqvarna 339. Mitt intryck är att den skar lenare och något fortare än 21BPX som satt på innan. Att det blev en mjukare gång med ny kedja kan iofs skyllas på min filning av den gamla men det tror inte jag.

Det tycktes mig också att övre riktskäret gick saktare än kap och att den skillnaden påminde om 21LPX, men det är ju inte klockat så det vet man ju inte, kan vara nåt man får för sig bara.


Hursomhelst, min plan att använda 1,5 mm till allt är i fara om inte x-cut kommer med bredare drivlänk snart. :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413757 Det här visar bara vinsten vid kapning, som är en ganska liten del av det totala huggningsarbetet i normal gallring.[/quote]

men skarpt kjede har ein nå nytte av til heile hogginga[/quote]

Självklart, ingen diskussion om den saken. Min kommentar avser bara att siffror för kaptider inte är något mått på hur mycket huggningen i sin helhet effektiviseras.[/quote]

Ja enig

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413760
åberg skrev:Fällde och upparbetade en handfull aspar i helgen med SP33G på Husqvarna 339. Mitt intryck är att den skar lenare och något fortare än 21BPX som satt på innan. Att det blev en mjukare gång med ny kedja kan iofs skyllas på min filning av den gamla men det tror inte jag.

Det tycktes mig också att övre riktskäret gick saktare än kap och att den skillnaden påminde om 21LPX, men det är ju inte klockat så det vet man ju inte, kan vara nåt man får för sig bara.


Hursomhelst, min plan att använda 1,5 mm till allt är i fara om inte x-cut kommer med bredare drivlänk snart. :grin:


Eg har prøvd litt av kvart av kjeder i .325 deling både stihl og ikkje minst oregon. Når det gjeld oregon så har eg prøvd 21 lpx, 21 bpx samt 95 vpx. Veit at ein del ikkje er enige med meg men til allround bruk både felling, kvisting samt kapping så trur eg at eg ville valgt ei pixel kjede på ei "vanlig" hoggar sag på ca 50 kubikk. Eg trur det smale snittet gjere at denne kjeda sagar fortast synes og at den held akkurat lika kort/lenge på betet som 21 bpx. Trur ikkje at det eina blir skarpare enn det andre for den som filer er jo samme personen, men trur som sakt det smalare snittet "gjere susen"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).