SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

516 inlägg 178744 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413830 I viss huggning bedriver Torbjörn kvistning snarare än kapning av stock i sitt exempel.

Allting är relativt...

Kapning visar mycket bra hur såg och kedja går under belastning. Testa tunnare grenar för att se kastrisk etc är oxå bra, men visar mindre.

Smalt eller brett snitt är inte lika intressant som hur mycket kraft var tand tar när den arbetar optimalt.
Skiljer en hel del i detta mellan olika kedjemodeller. Detta i sin tur ska anpassas till lämpligast såg/motorstyrka.
Lika lite mening o ha en 60cc som en 25cc när kedjan är byggd och anpassad för 45cc exempelvis.
Att hitta rätt i arbetssätt, träslag, kedja, filning och såg kräver lite testande. Lättare o hitta andra kedjor än arbetssätt och sågar idag.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

röjar kalle  
#413844 Suverän video Tobbe sån här vill vi se mer av. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Torbjörn Johnsen  
#413874 Tack för all uppmuntran! Det kommer snart mer. Fredrik har grejer på gång nästa vecka:-)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#413881 Asså ni två får sluta upp med slänga ur er sådana teasers.. Nu kommer ju hela helgen gått i ren o skär nyfikenhet av vad som komma skall. Som barn på julafton, en massa paket, men man får snällt vänta tills kalle har varit.. :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

SawTroll  
#414039
Mange skrev:I viss huggning bedriver Torbjörn kvistning snarare än kapning av stock i sitt exempel.

Allting är relativt...

Kapning visar mycket bra hur såg och kedja går under belastning. Testa tunnare grenar för att se kastrisk etc är oxå bra, men visar mindre.

Smalt eller brett snitt är inte lika intressant som hur mycket kraft var tand tar när den arbetar optimalt.
Skiljer en hel del i detta mellan olika kedjemodeller. Detta i sin tur ska anpassas till lämpligast såg/motorstyrka.
Lika lite mening o ha en 60cc som en 25cc när kedjan är byggd och anpassad för 45cc exempelvis.
Att hitta rätt i arbetssätt, träslag, kedja, filning och såg kräver lite testande. Lättare o hitta andra kedjor än arbetssätt och sågar idag.


Jeg er enig i dette, og årsaken til at sterke 50cc sager ikke fungerer spesielt bra med .325 NK//Pixel (i hvert fall i min bjørk) finnes nok der. For meg er det uforståelig at HVA solgte 346xp og selger 550xp med slike kjeder som standard - det passer rett og slett ikke til sagene, med mulig unntak for kvisting av gran. Regulær .325 fungerer mye bedre, i hvert fall til mitt bruk.

Jeg tviler sterkt på at forskjellen mellom 95VPX/H30, 95TXL og SP33 er stor nok til å endre dette vesentlig.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Plassarn  
#414549 Två kedjor, svärd och filmval inhandlat. Fanns tyvärr inga lösa mallar så jag köpte ett sk File Kit. Ska bli spännande att prova om det blir någon skillnad, dessutom första gången jag kör med 1,3 kedja, kanske blir en upplevelse utöver det vanliga... [emoji3] Tyvärr jobbar man 20 mil hemifrån, så det blir först på lördag,

Alltid kört Oregon eftersom närmaste handlare säljer det, och missnöjd har jag väl egentligen inte varit, men nytt är ju nytt, och då det gamla svärdet på 350;in nog börjar bli lite övermoget så passar det ju bra att prova nu.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

80-90  
#414578 Finns x cut i 1,5 eller bara 1,3 :shock:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik Reuter  
#414592 Hej,
Än så länge finns enbart X-cut med 1,3 mm pixel.
Men 1,5 mm är på gång enl Husqvarna, har dock ingen tidsaspekt när de kommer. "Alla" Husqvarna kedjor ska på sikt bli tillverkade i Husqvarna och kallas X-cut enligt Husqvarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

80-90  
#414594
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Än så länge finns enbart X-cut med 1,3 mm pixel.
Men 1,5 mm är på gång enl Husqvarna, har dock ingen tidsaspekt när de kommer. "Alla" Husqvarna kedjor ska på sikt bli tillverkade i Husqvarna och kallas X-cut enligt Husqvarna.

Tack !! Då hade min ÅF rätt !! Det blir spännande å prova . Ser ut å mata på bra !!!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Seb macahan  
#415576 Utan o ha satt mig in vilka längder kedjan finns i dagsläget, men har någon provat den på 535fbx (kedjeröjaren)?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Erre  
#415581 Tror @rikard_e har testat

Avatar Fallback
rikard_e  
#415873
Seb macahan skrev:Utan o ha satt mig in vilka längder kedjan finns i dagsläget, men har någon provat den på 535fbx (kedjeröjaren)?


Har provat med 1.3 mm xcut och nya svärdet. Fick bort mina problem med kedjekast på det sättet.
Har varit rätt elak och kört väldigt hårt med den, inkl sveptröjt sly vilket brukade ge kast.

Har bara varit positivt!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415888 Vad var det du bytte ut för kedja och drivlänksbredd..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

MartinH  
#416053 Detta med att den bara finns i 1,3 mm bred är väl ingen nackdel. Såg på filmen att Lasse Strandells fabrikstrimmade Husqvarna 372 XP hade 1,3 mm bredd på kedja och svärd, kolla noggrant på filmen så syns det "0,50".

Med 1,3 mm bredd så behöver man väl avverka mindre med kedjan, rättare sagt 0,2 mm mindre, det är 13,3% mindre avverkningsbredd. Detta borde ge en ökad effektivitet. Det går säkert att räkna på detta.

Men t.ex. när kedjan börjar gå mot sitt slut så känns det som att den skär bättre. Då har skärlänkarna minskat i bredd också eftersom skärlänkarna är vinklade snett och minskar i bredd när man filar.

Sedan kan ett 1,5 mm svärd vara lite stadigare än ett 1,3, tåla mer påfrestning kanske. Men dagens 1,3 mm svärd borde väl ha utvecklats i materialet så de är starkare än gårdagens 1,5 mm svärd?

Med vänlig hälsning!

MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).