Motorsåg och handhållet

Är det bara jag som klantat till det ?

34 inlägg 10674 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

skogsrisen  
#404601 Jag fällde en mindre björk under röjning med motorsågen då röjsågen var paj och utan att kedjan stannat så åkte den med trädet ned mot benet och räfsa upp byxan.
Vart inga skador mer än byxtrassel men utan skyddsbyxa kanske man fått sig ett fint jack.
Har förövrigt tittat mycket på instruktionsvideos på nätet ang motorsåg och slår i regel alltid i kastskyddet vid förflyttning då det var det som lovordades under videon. Det går fort och du slipper sådana här incidenter som du beskrev.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

Ola63  
#404640 När jag utbildades tidigt 80-tal lärdes man att aldrig förflytta sig med handen på gasreglaget, idag rekommenderar man att slå i bromsen. Båda varianterna är bra, stå stabilt när man gasar. När man som jag jobbat proffesionellt med huggning lär man dock in en del olater, undvik det.

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

alias  
#404648
Ola63 skrev:När jag utbildades tidigt 80-tal lärdes man att aldrig förflytta sig med handen på gasreglaget, idag rekommenderar man att slå i bromsen. Båda varianterna är bra, stå stabilt när man gasar. När man som jag jobbat proffesionellt med huggning lär man dock in en del olater, undvik det.


De där jäkla olaterna kommer smygande även om man inte hugger professionellt. I bästa fall tar det lite längre tid att utveckla dem...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

Delsbo  
#404662 Ja, jag hoppas dom som läser vad Ni skrivit börjar använda kedjebromsen / kastskyddet vid förflyttning... Jag tittar på sonen när han är i skogen (han tog sågkortet för ett par år sedan) och dom slår alltid i bromsen när dom stänger av och startar med bromsen i och gasar lite för att se att bromsen fungerar VARJE gång.... Jag, en som slarvar med detta lovar att skärpa sig....

Allt säkerhetstänk är så viktigt när vi är i skogen...

Nu låter det som jag är den största av drummlar när jag erkänner att jag sprungit i ganska många år utan hjälm och visir när jag tagit reda på vindfällen.. Men har vid ett tillfälle förståss hittat en torrgran som stått upp och varit tvungen att fälla denna... När granen föll gick allt väl men när jag tagit 3 till 4 steg framåt var det någon som "Släckte lyset" dvs allt svartnade.. En av de torra grenarna gick in i den friska granen bredvid och bröts av när den torra föll... Nu tog det 3 till 4 steg innan den letat sig ut och föll ner och där stod ju jag förståss... Detta slutade också väl förutom 5 stygn mitt uppe på "föryngringsrutan" man samlat ihop till under åren...

Ja detta är väl de olyckor jag varit med om sen jag började vara i skogen 1988 (När jag träffade frugan) vars familj varit skogsfolk i generationer. ..

Vill påpeka att numera är det full mundering varje gång man ska till.. Fick föresten ny jacka och byxor av familjen på 60 års dagen för ett tag sedan.. Så nu i höst är man nyekiperad också..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

Ola63  
#404668 Min erfarenhet är att det finns allt för många självlärda som hugger och fäller. Brukar säga att på några minuter brukar jag hitta 10-talet fel som görs när dessa kör motorsåg. Tror att körkortet är en bra grej trots att jag inte har något själv.

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

tallen100  
#404675 Vilka är dom vanligaste felen?

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

Ola63  
#404676 Kaststart och håller in gasen för hand, missar att ha tummen under bågen när man sågar, skyddsutrustning.

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

Ola63  
#404677 Felaktig ordning när man gör riktskär och dessutom för liten öppning på densamma. Dålig brytmån och dåliga att kliva undan åt rätt håll när man fäller. Osv.

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

Ola63  
#404678 Och då är vi bara i början. Sådant här får man lära sig göra rätt på när man tar körkortet.

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

Vardon  
#404684
Delsbo skrev:Jag, en som slarvar med detta lovar att skärpa sig....



Det är vad jag tycker är viktigast, att man erkänner åtminstone för sig själv att man har gjort fel och inte bara skyller på yttre omständigheter. Det ökar möjligheterna för att man faktiskt lär sig något.

Har man otur ofta kanske det inte bara är otur...

Skönt det gick bra denna gång.

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

tallen100  
#404685 Det med tummen på bågen händer dom flesta, till och med i någon film med en instruktör som sågade :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

Solveig2000  
#430501 Vad bör jag tänka på vid köp av fogsvans? Är intresserad av att köpa en bra variant https://verktyg24.se/fogsvansar

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

anersimyra  
#430503 Det beror alldeles på vad du ska såga, fintandat till masonit m.f.l tunna material. Och grövre tandning till annat.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

Hema  
#430520
Solveig2000 skrev:Vad bör jag tänka på vid köp av fogsvans? Är intresserad av att köpa en bra variant https://verktyg24.se/fogsvansar

Inte meningen att sno tråden här men. Tror det var Hultafors som ett tag hade lösa handtag och sedan när man funnit rätt handtagsmodell, köpte man de bladen som man behövde, beroende på vad man skulle såga. Verkar dock inte finnas kvar längre.

Jag skulle rekommendera att gå ut och klämma o känna på lite olika tillverkare. Vanligtvis så blir man inte besviken på de mer välkända märkena. Men som att ta en jämförelse med snickarhammare så har jag några olika och före mina köp stod Hultafors TC högt på listan.

Av de tre (gillar verktyg) har jag Hultafors TC16L, Stanley Fatmax 16 (51-210) även utrustad med spikmagnet för enklare inspikning och Bahco 529-16-L. Ja nu är jag ingen proffisionell snickare eller särskillt stor så 16oz duger gott åt mig. Samtliga ska väl i mån o mycket vara mer eller mindre antivibrerande. Samt för alla hammare så upplevde jag viss skillnad (på samma modell) på hur väl resultatet på klykan var, alltså den delen du drar ut spik med. Både utformningen av klykan och klorna, samt dess spetsar. Problem med tillverkningen måntro? Där var nog Hultaforsen bäst med minst variation om minnet stämmer.

Så hur preserar de då? Efter några år med dålig erfarenhet med svagt böjda stålhammare (blir lätt så vid spikutdragningar), så är steget upp mycket välkommande. Ja för mina händer så passar Bahcon bäst tätt följd av Stanleyn och på lite efterkälke kommer Hultaforsen, då den med dess handtagsmönster ger en svag otrevlig känsla i handen (lite som tusen nålar om man får överdriva). Så nå vad vill jag med detta säga? Jo att alla verktyg är olika liksom dess utövare, så det gäller att finna vad som funkar och passar bra för dig. Så ut och kläm o känn!

Bahco: 529-16-L
Bild

(En negativ grej, den orangea gummiringen längst fram sitter lös, funktionsmässigt spelar det ingen roll men kanske är vanligt? Har dock fäste för snöre, vilket de andra saknar.)

Stanley:FATMAX 51-210
Bild

Bild över spikmagneten
Bild


Hultafors:TC 16 L
Bild


Som den fd. smålänning jag är, har inköp skett vid nedsatt pris eller i prismedvetna butiker.

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag som klantat till det ?

axwell  
#430538
tallen100 skrev:av tallen100 » tor 25 aug 2016, 20:18
Det med tummen på bågen händer dom flesta, till och med i någon film med en instruktör som sågade :mrgreen:

Tänker du rent utav på den kaxige som kallar alla andra amatörer, såvida dom inte tagit kortet under hans regi ? :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).