Motorsåg och handhållet

Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

60 inlägg 49817 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404536 Jag blev nyfiken och tänkte jag skulle se om jag får till det med fil.
Det var inte så lätt som jag trodde.
Jag hade en låda nya Oregon filar o prova med..
Provade först med skruvdragare. En lågvarvig 12v Skil av äldre modell jag har på bänken.
Fick inte till det. Provade med mer tryck, mindre tryck, föra fil fram och tillbaka under rotation, höger varv och vänstervarv.
Provade då med borrmaskin först lägre varv och samma procedur som tidigare...
Får inte till det med borrmaskin o fasta vinklar heller.
Blev lite förbannad ob tog en ny fil, bröt den på mitten och in med den i drummeln.
Den går bara i en riktning, men det går ju att köra från andra hållet o vända på det...
Samma procedur igen...
Då kom jag på att jag har ju den där tandläkar borren med. Där är lite högre varv på den.

Sen tänkte jag igenom lite vad jag provat och bestämde mig att ge upp.
För att få ett synligt resultat funkade det bäst på låga varv under 500 nånting. Då tog det av något lite material.

Hantering av skruvdragare, tid/tand och det resultat det ger är inget för mig.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404538 För er som tycker er lyckas med detta:
* Grattis. Ni har hittat ett krångligare ineffektivare sätt att göra en hyfsat enkel sak på.
* Testa slipstift, det kommer att göra er jätteglada.
* Kom gärna hit och utbilda mig i detta för jag lyckas inte få till det på något vis. Gjorde till o med ny kedja sämre vilket i sig är en bedrift.

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

tallen100  
#404539 Hade mina misstankar att det skulle vara så...

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

svampbob  
#404541 Jag har dremeln liggande i garaget med slipstiftet i. Använder den de gånger som jag har stensågat rejält eller lånat ut sågen.

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

JensSkoog  
#404542
svampbob skrev:........eller lånat ut sågen.

Kvinnfolk, tandborste och såg lånar man inte ut :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Blivande snickare  
#404544
JensSkoog skrev:
svampbob skrev:........eller lånat ut sågen.

Kvinnfolk, tandborste och såg lånar man inte ut :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

[emoji38][emoji38] :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

JPW  
#404546
JensSkoog skrev:
svampbob skrev:........eller lånat ut sågen.

Kvinnfolk, tandborste och såg lånar man inte ut :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


"Såg" ska bytas ut till "verktyg" i den meningen!

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Elfving  
#404572
Mange skrev:Jag blev nyfiken och tänkte jag skulle se om jag får till det med fil.
Det var inte så lätt som jag trodde.
Jag hade en låda nya Oregon filar o prova med..
Provade först med skruvdragare. En lågvarvig 12v Skil av äldre modell jag har på bänken.
Fick inte till det. Provade med mer tryck, mindre tryck, föra fil fram och tillbaka under rotation, höger varv och vänstervarv.
Provade då med borrmaskin först lägre varv och samma procedur som tidigare...
Får inte till det med borrmaskin o fasta vinklar heller.
Blev lite förbannad ob tog en ny fil, bröt den på mitten och in med den i drummeln.
Den går bara i en riktning, men det går ju att köra från andra hållet o vända på det...
Samma procedur igen...
Då kom jag på att jag har ju den där tandläkar borren med. Där är lite högre varv på den.

Sen tänkte jag igenom lite vad jag provat och bestämde mig att ge upp.
För att få ett synligt resultat funkade det bäst på låga varv under 500 nånting. Då tog det av något lite material.

Hantering av skruvdragare, tid/tand och det resultat det ger är inget för mig.

Kanske lite uppkäftigt, men jag tycker inte ens att det är lönt att försöka med en vanlig fil i skruvdragare, baserat på hur den är skuren (dvs i vilken riktning den är tänkt att skära material).
Lite grand lyckas man säkert nöta bort från tanden, men det beror inte på att filen skär bra utan de varv som den har roterat. Efter några försök har man förstört filen för all framtid (gnuggat den i sidled mot stål med kromskikt) ,utan att kedjans skärpa imponerar.
Ledsen att jag dissar din metod Torbjörn, men det är helt galet att försöka få seriös skärpa med den där metoden!

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Torbjörn Johnsen  
#404577 OK, vi kan nog enas om att fila med skruvdragaren floppar :mrgreen: Men det var intressant att ta del av era tester och synpunkter. Kommer man på nåt så vill man ju testa om det går. Hur ska man annars veta? Och här hade jag chansen att få hjälp med bedömningen av en samlad kedje-expertis så det var ju som gjort för att testa "offentligt".
Själv fortsätter jag dock att fila på frihand och det blir väl ganska bra för det mesta.

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

isteskog  
#404578 Filar med rullmall med sågen i knät ute i skogen .... fungerar utmärkt! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Göt  
#404582 det finns en sliparat på skogma som ungefär har den där funktionen och till den finns det slipstift. Hade en granne som hade en sån och han sa att det var väl alltid roligt när det snurrar lite

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

axwell  
#404606
Göt skrev:det finns en sliparat på skogma som ungefär har den där funktionen och till den finns det slipstift. Hade en granne som hade en sån och han sa att det var väl alltid roligt när det snurrar lite


Maskinen är väl OK för sitt ändamål men stiftens kvalitet tvivlar jag på.

Hoppas jag har fel men det ser ut att vara samma typ som bla. Jula säljer.
Dom avverkar bra, håller dock inte rätt diameter vid mer än 1 kedjeslipning, knappt det. :geek:

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=382

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404607
Elfving skrev:Kanske lite uppkäftigt, men jag tycker inte ens att det är lönt att försöka med en vanlig fil i skruvdragare, baserat på hur den är skuren (dvs i vilken riktning den är tänkt att skära material).
Lite grand lyckas man säkert nöta bort från tanden, men det beror inte på att filen skär bra utan de varv som den har roterat. Efter några försök har man förstört filen för all framtid (gnuggat den i sidled mot stål med kromskikt) ,utan att kedjans skärpa imponerar.
Ledsen att jag dissar din metod Torbjörn, men det är helt galet att försöka få seriös skärpa med den där metoden!

Det var precis min tanke, men jag har haft fel förr. Ibland så funkar även helt galna grejer och testar gärna.
I värsta fall så har det bara offrats lite tid och några filar. Det kan jag leva med för att utom allt tvivel veta.
Det behövs inte några försök, efter ett är filen oduglig.

Till Torbjörn skulle jag vilja erbjuda en timmes fil lektion. Det får du av mig helt gratis. Jag lovar du får bättre resultat efter de än du uppnår med detta.

Vet man inte hur det kan bli och kan se ut är det svårt att ha målsättning. Det finns ingen gräns på hur bra det kan bli.

Användarvisningsbild

Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Torbjörn Johnsen  
#404608 Den bollen är tagen Mange! Kommer du till Gallringsdagarna så kör vi det där:-)

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Torbjörn Johnsen  
#412174 Det finns tydligen fler galningar :roll:


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).