Motorsåg och handhållet

Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

60 inlägg 49814 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

ulfgustav  
#404290 För min del så tycker jag att det är helt förkastligt att på fri hand sitta och fila på detta sättet. För att få bra skärpa och en kjedja som går bra gäller det att hålla ´filvinklarna och att ta lika mycket på tänderna.

NäNä använd filmall och fila manuellt, i skogen så brukar jag såga i en stubbe så att sågen står stadigt och därefter fila, hemma så blir det vid arbetsbänken med svärdet fastskuvat

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404304 De dremlar jag har går det i alla fall att ställa på hastigheter efter behov.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

axwell  
#404306
Niking skrev:De dremlar jag har går det i alla fall att ställa på hastigheter efter behov.
/Niklas

Så brukar det vara, min accudrivna i 10 steg, max 33000 rpm. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404308
axwell skrev:
Niking skrev:De dremlar jag har går det i alla fall att ställa på hastigheter efter behov.
/Niklas

Så brukar det vara, min accudrivna i 10 steg, max 33000 rpm. :geek:

Då är vi överens på den punkten.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Torbjörn Johnsen  
#404321 Nu var ju inte det här den ultimata lösningen på världens samlade motorsågsfilande som ni säkert förstår. Jag kom på tanken nån gång när jag snurrade en rundfil i handen och kände att "den tog". Så jag testade helt enkelt med skruvdragaren och det blev faktiskt vassa tänder, i alla fall vid underhållsfiöande av "träslö" kedja. Någon djupare analys än så har jag inte gjort men jag hoppas att några här på forumet testar och kommenterar. Det kanske går att utveckla tekniken? Eller också kan vi enas om att den floppar. Hursomhelst så filar jag på frihand i skogen och det brukar vara svårt att lära om när man vant sig på med ett visst arbetssätt.

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Elfving  
#404322 Detta floppar, eftersom filen är skuren för att föras fram och tillbaka medan du roterar den. Speciellt bra avverkning i tanden får knappast och inte kommer filen att hålla länge heller!

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404337 Att det tar bättre när filen vrids är ofta för den blir full med skit.
Jag filar ett drag eller kanske två för att rensa sen vrider jag filen 1/2 varv och filar tanden.
Torkar av fil och upprepar proceduren.

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404352 Flopp!
Var tvungen att pröva igår. Fick inte filen att ta, prövade med ny fil, bytte håll på skruvdragaren gick inte oavsett.
Satte filen i vanliga hållaren, gick hur bra som helst.
Håller mig nog till det gamla vanliga sättet, men den som inte prövat........

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Vardon  
#404355 Jag får redan nu gå i skogen och hämta yxor, spännband, kilar, bränsledunkar, saxar och hade inte huvudet suttit fast så hade jag glömt det med. Således att inser jag att det är billigare med nya kedjor än skruvdragare.

Däremot fick jag lära mig att man ska lära sig fila hjälpligt utan skruvstycke och annat, just så man kommer sig för att skärpa kedjan mellan passen och inte arbeta i onödan.

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404361 Men då kanske man kan sätta filen i en tigersåg i stället, då blir ju rörelsen riktig. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404362
Torbjörn Johnsen skrev:Nu var ju inte det här den ultimata lösningen på världens samlade motorsågsfilande som ni säkert förstår. Jag kom på tanken nån gång när jag snurrade en rundfil i handen och kände att "den tog". Så jag testade helt enkelt med skruvdragaren och det blev faktiskt vassa tänder, i alla fall vid underhållsfiöande av "träslö" kedja. Någon djupare analys än så har jag inte gjort men jag hoppas att några här på forumet testar och kommenterar. Det kanske går att utveckla tekniken? Eller också kan vi enas om att den floppar. Hursomhelst så filar jag på frihand i skogen och det brukar vara svårt att lära om när man vant sig på med ett visst arbetssätt.

Det finns ju även s.k. roterande filar. De kan kanske funka bättre i borrmaskiner än vanliga handfilar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404363
Uvskogen skrev:Men då kanske man kan sätta filen i en tigersåg i stället, då blir ju rörelsen riktig. :shock:

Passar fästet då?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Blivande snickare  
#404366
Niking skrev:
Uvskogen skrev:Men då kanske man kan sätta filen i en tigersåg i stället, då blir ju rörelsen riktig. :shock:

Passar fästet då?
/Niklas

Det kan säkert nån händig snida ihop :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404367
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:
Uvskogen skrev:Men då kanske man kan sätta filen i en tigersåg i stället, då blir ju rörelsen riktig. :shock:

Passar fästet då?
/Niklas

Det kan säkert nån händig snida ihop :grin:

Med tanke på ditt alias, så borde du ju kunna detta. :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Blivande snickare  
#404368
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:
Uvskogen skrev:Men då kanske man kan sätta filen i en tigersåg i stället, då blir ju rörelsen riktig. :shock:

Passar fästet då?
/Niklas

Det kan säkert nån händig snida ihop :grin:

[emoji38]
Tyvärr är jag inte ägare till en tigersåg..
Sticksåg finns dock :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).