Motorsåg och handhållet

Känner ni igen yxorna?

290 inlägg 129128 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

MagnusEr  
#403308 Lysande svar angående konade eller ej. Tidigare ägaren till dödsboet var skärgårdsbo från början så kanske att den avvikande formen på en av yxorna ändå är för båtbygge som någon föreslog.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

MagnusEr  
#403888 Efter bad i citronsyravatten så gick rosten att borsta bort med stålborste. Fantastiskt effektivt med citronsyra! Provade vitvinsvinäger också som gav ungefär samma resultat men det luktade förskräckligt och ger brännsår så det är inget alternativ när citronsyran är ännu bättre.

Ännu inga fler svar om ursprung av yxorna men två är tydligt märkta med HB så de vet jag var de kommer ifrån. När rosten försvann på de övriga två går det att urskilja svenk tillverkning på den ena och tre kraftiga streck på den andra. Nu gäller det att hitta korrekta skaft och att skafta dom åt rätt håll! :wink:

/Magnus

   TS
Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Blivande snickare  
#403892 Var får man tag på citronsyra?
Ser ju hemskt effektivt ut! :grin:
Hur länge hade du dom i?

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

MagnusEr  
#403895 Citronsyra hittar du i vanliga affären vid bakgrejorna. Används väl för bla konservering annars? Jag tog en större plastbytta och hällde i en påse av citronsyran. Lät dem ligga i ett dygn, några lite längre. Jag tycker dock att det bildas en mörkgrå färg om de får ligga i för länge, så jag har dragit gränsen vid två dygn, då har de sett kanon ut. Är de inte alltför illa åtgångna av rost så räcker absolut ett dygn. Stålborsta av dem och/eller putsa med stålull och slipa och olja in. Funkar naturligtvis på gamla rostiga verktyg också.

(Trevligt med Finland, Farmors farfar kom från bla Sideby)

Mvh / Magnus

   TS
Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Blivande snickare  
#403899 Okej, har en hög gamla Billnäs yxor som ska få ett bad då! :)

Sidby, låter som österbotten nästan det.
Bor själv i Tenala, södra finland cirka 50 km från Hangö och ungefär100 till Helsinfors :)

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

där nor  
#403929 Finns på ÖoB i burkar på 1,2 kg. Värm soppan på kok- plattan i garaget så blir det fart på det. Angriper även stålet lite. Släng i några gamla filar också, dom blir läckra.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#418816 Jag är inte någon hejare på att känna igen olika typer av yxor med vill rekommendera ett besök hos Gränsfors Bruk här uppe i Hälsingland om ni har vägarna förbi... Gränsfors Bruk brukar ha besöksdagar under året då det är fritt fram för allmänheten att se tillverkning, härdning slipning osv.... Jag var där i September och kikade på allt detta.. Dessutom hade man då smidestävlig med smeder från flera länder i Europa... Dessutom har dom ett rätt skapligt museum med gamla yxor med deras historia och användningsområden. .. Om man kommer E4, och kommer till Gnarp mellan Hudiksvall och Sundsvall kan man också passa på att besöka Svedbro Smide och se bla tillverkning av kofötter o.s.v. Gränsfors Bruk ligger bara ett stenkast därifrån d.v.s. 10 km eller så..

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

anersimyra  
#418828 Den största yxan ser ut som en Hultyxa. Jag besökte smedjan 1974 och fick en förevisning när smeden med ett kraftigt hugg högg av ett grovt armeringsjärn med en av deras största yxor som såg ut som den på bilden.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#418946 Måste nämna den mest kända av de senaste yxsmederna här uppe i Dellenbygden också, nu när jag pratat mig varm om Gränsfors Bruk...

Om man får tag på en Nordlöf yxa så är man en lycklig Hälsingland (Vi har två, en använder svärmor i pannrummet varje dag att spänta stickor med, sen finns det en i nyskick). Har du en yxhuvud stämplat med en hästhov är du troligen en lycklig ägare.

Allan ligger begravd vid Bjuråkers kyrka och har passande nog ett smidesstäd som "gravsten"..


Nedanstående är saxat från hemsidan "Dellenportalen" och biografin för Allan

Allan Nordlöf Mästeryxsmed i Bjuråker, född i Tallåsen 17/9 1897. Han avled 8/8 1971. Son till smeden och fabrikören Per Nordlöf i Tallåsen. Gift 24/12 1922 med Kristina Svensson född 14/1 1891 i Holmberg, Bjuråker. Hon avled 11/1 1980.

Släkten Nordlöw härstammar från en släkt ifrån Boda by i Enånger, Hälsingland. Totalt omfattar den fjorton smeder under sex generationer. Den första smeden hette Eric Eriksson, född 1736, smed i Grängsjö, Enånger. Namnet Nordlöw uppträder första gången i och med Eric Erikssons son, Lars Eriksson Nordlöw född 1765, sockensmed i Haga (Tytterön).
Av Lars Eriksson Nordlöws åtta barn blev två smeder; Eric Nordlöw 1798-1869 och Anders Nordlöw 1810-1868. Dessa var sockensmeder i V. Tosätter respektive Haga Enånger. Smedyrket förs vidare genom tre av Erics söner; Lars Nordlöw 1835-1912 smed i V. Tosätter, Anders Nordlöw f. 1840 och Per Nordlöw f. 1845 flyttade till Trönö. Lars fick 1870 en son Hjalmar Nordlöw som tog över smedsyrket.
Per och hans hustru Anna Maria Ellström, flyttade från Trönö till Lund i Forsa och 1883 till Bäckebo i Ljusdal och därifrån till Tallåsen, där fyra av sönerna gick i lära hos honom; Artur Nordlöv 1883 -1950 smed i Fredriksfors, Delsbo, Mauritz Nordlöw 1890-1960, Einar Nordlöw 1892-1969 och Allan Nordlöw 1897-1971, smed i Västansjö Bjuråker.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Göt  
#418949 Har dom butik där dom säljer yxor där i gränsfors?

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#418954
Göt skrev:Har dom butik där dom säljer yxor där i gränsfors?


Ja dom har butik... Jag köpte 2st i september, som gåvor..
Inte bara butik.. Åtminstone sommartid har dom även café. ..
Man håller även kurser ....
Kolla deras hemsida... riktigt bra faktiskt...

Användarvisningsbild

Uppdatering

MagnusEr  
#418976 Hej

Vill uppdatera tråden. Har via Melina Bengtsson på Hultafors Group Sverige AB fått ett fantastiskt fint svar från Lennart Jansson på Hultafors AB/Hults Bruk. Har även fått ett mycket utförligt svar från Kulturmiljövårdsföreningen yxskaftet. Tack till alla tre! Infogar informationen i bildinformationen nedan. Bifogar även en bild på en av de färdiga yxorna och alla samlade innan citronsyrebadet. Stort tack för engagemanget!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#419011 Snyggt jobbat, @MagnusEr :-BD

Det enda jag skulle gjort utöver citronsyrebad, skäfting och slipning, skulle ha
varit att ta bort "skägget" på yxnackarna där det finns. För mig är största synden
man kan göra gentemot en yxa att använda den som slägga eller
slå på den med en annan yxa eller hammare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

machonisti  
#419025
MagnusEr skrev:Citronsyra hittar du i vanliga affären vid bakgrejorna. Används väl för bla konservering annars? Jag tog en större plastbytta och hällde i en påse av citronsyran. Lät dem ligga i ett dygn, några lite längre. Jag tycker dock att det bildas en mörkgrå färg om de får ligga i för länge, så jag har dragit gränsen vid två dygn, då har de sett kanon ut. Är de inte alltför illa åtgångna av rost så räcker absolut ett dygn. Stålborsta av dem och/eller putsa med stålull och slipa och olja in. Funkar naturligtvis på gamla rostiga verktyg också.

(Trevligt med Finland, Farmors farfar kom från bla Sideby)

Mvh / Magnus

Kolla in Lindqvist på forumet!
Han bor mycket nära!
Check! Lindqvist - ÖSA FMG 762/280

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#423063 Stämpeln på yxorna som "Allan Nordlöf Mästeryxsmed i Bjuråker" bar gjort !!


1481488140_dscn5482.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).