Motorsåg och handhållet

Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

13 inlägg 13171 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399867 Har suttit på en Husqvarna 252 RX men verkar ha "skurit", i varje fall hackar det och bitvis går den inte att dra runt utan fastnar helt. Speciellt åt ett håll.

Är detta alternativet bäst och billigast?
https://www.diyspareparts.com/parts/hus ... 502271201/

På själva vinkelväxeln står det:
502 27 12
V1-2

Eller är det bättre att skrota? Fast sågen verkar gå fint och borde kanske hålla ett tag till med ny vinkelväxel.

1468761268_20160717_151052[1].jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

totte  
#400926 Delade till en egen tråd. 250 RX och 252 RX har helt olika vinkelväxlar och bör skiljas åt noga.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

Stenhaga  
#401153 Jag har en 244 rx. Om det är samma växelhus på dessa maskiner kan jag inte svara på men husen ser i alla fall likadana ut. Jag bytte lager själv på min röjsåg, det var ganska enkelt och det har hållit i ett par år nu.
Lyft på locket och kolla om det är drevet eller lagren det är fel på.
Jag kan ev vara spekulant på växelhuset om det inte går att laga då växelhuset spruckit i godset på min nu.

Är det någon som vet om det är samma växelhus på dessa modeller?

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401154 Ok, får kolla på detta. :-BD

Synd att det inte är 608-lager för det finns i massor till rullskidorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

Elfving  
#401434 Lagren blir aldrig några stora pengar till en vinkelväxel! Säkerställ att dreven är ok innan du handlar nåt. Biltema har prisvärda lager om du vill snåla, vet inte om de ens lagerför just de lager du behöver. 85 GBP för hela vinkelväxeln som originaldel lät inte så farligt det heller, men frågan är väl om det inte räcker med nya lager?

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401435
Elfving skrev:Lagren blir aldrig några stora pengar till en vinkelväxel! Säkerställ att dreven är ok innan du handlar nåt. Biltema har prisvärda lager om du vill snåla, vet inte om de ens lagerför just de lager du behöver. 85 GBP för hela vinkelväxeln som originaldel lät inte så farligt det heller, men frågan är väl om det inte räcker med nya lager?

Ja får plocka isär. Är det att ta av låsringarna och få ut lagren för att komma åt och kolla?
Har förresten ikväll haft isär och gjort rent kullager på ett par rullskidor med regndäck som ska gå rullskidsvärldscup nästa helg i Sollefteå, om det blir regnväder under loppet. :ugeek: :mrgreen:

Kollade lite bättre och det var så att reservdelen ovan är tydligen bara huset.
Komplett vinkelväxel har ett annat nummer, men hittar det inte nu. Får återkomma om det. Kostade i varje fall 2700 kronor lokalt, aningen mindre att beställa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

Elfving  
#401440 Om du får problem med lagerbyte, så skall du även dubbelkolla med Sven på http://www.skogsverktyg.se/.
Det du behöver finns inte på webbsidan, men det innebär troligen inte att den inte går att få tag i.

Angående de vinkelväxlar som listas på sidan skrivs så här:
"håller hög kvalitet och är från utvalda leverantörer. Det är inga originaldelar."
Till en Stihl FS480 kostar komplett växel 799 kr som exempel, ett bättre pris än de 2700 kr du fått till din maskin.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401508 Du ska nog ta o fråga dig runt lite lokalt. Finns pirat grejer under tusenlappen att beställa lite varstans om man inte är märkesbunden...

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401529 Mailade Svens Skogsverktyg så får vi se om de har en att sälja. :)

Artikelnummer för originalet var:
5022711-02

Och googlar man på det finns det nya artikelnumret:
5022711-04

Och google på det nya artikelnumret ger följande för 119 euro, vet inte om det går att handla momsfritt med VAT där. Får kolla vidare på det. Dock ej beställbar för tillfället. Apropå utbrytningen av denna tråd så listas att den passar även 250n.
http://www.schwartinsky24.de/Winkelgetr ... 5022711-04

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

Elfving  
#401539 Det är ovanligt att säljare i EU inte vill hantera ordrar momsfritt om du tillhandahåller VAT no. Som princip skall man inte handla av de som inte orkar anpassa sig till reglerna!
Men innan du köper en hel växel, borde du säkerställa att det inte duger med lagerbyte i den befintliga!

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401567 Svens Skogsverktyg hade inte växel varken pirat eller original.

Får bli en tur ut och se om man får ur lagren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402245 Ok, kollade in genom där man fyller på fett och snurrade och det var en två eller tre kuggar som var av så då kanske det inte är så mycket att göra med den växeln?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 252 RX

Elfving  
#402308 Till min tanaka finns dreven att köpa, runt 30 usd. Vet inte hur det är till din såg, du åker dessutom på att köpa nya lager så en helt ny växel måste tas i beräkning.
Det går inte att laga trasiga drev, där går gränsen!
Lager plus drev är troligen väldigt billigt jämfört med ny växel hos åf. Om de ens går att hitta till din såg?
Vill du komma billigt undan så är det nog en billig reservdelssåg som gäller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).