Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Husqvarna
 Svara  79 inlägg  6712 visningar  10 följer
Användarvisningsbild

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402164
Elfving skrev:Jag gillar och kör nästan uteslutande på alkylat av hälsoskäl, men just det där frigolittestet är rent trams. Varför skulle en bensin som inte löser upp polystyren vara ett solklart bättre drivmedel? Finns ingen logik i demonstrationen, det ser bara effektfullt ut. Att lösa upp en specifik plast är en sak, att driva en motor är nåt helt annat.

Det testet visar lite hur bränslet påverkar plast och man kan prova med vissa gummi sorter och få samma resultat.
Finns en hel del plaster och gummi i såg..
Olika bränslen påverkar material olika.

Terri Maskiner
Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402165
Niking skrev:
Mange skrev:
jannee skrev:Jägmästare Karl-Henrik Rudelius drack hormoslyr för att bevisa dess ofarlighet, idag vet vi dock mer.
Är du xxxxxxx lika säker på att Aspen är "lika" ofarligt.
Inte alls omöjligt att de om 20 år undrar hur dumma vi var som använde oss av detta livsfarliga lösningsmedel :oops:

Att Alkylat bränsle är bättre än vanlig handels bränsle är jag helt övertygad om, utom allt tvivel.
Lika övertygad är jag över att det finns "Miljöbensin" som inte Alkylat bränsle.
Det som vi kallar för Alkylat bränsle är den renaste formen av bränsle i petrolium strängen vi har rimlig tillgång till. Det är inget särskilt eller speciellt annat än en renings process av petrolium. En väl beprövad sådan som i många fall ansetts vara onödigt dyr och ineffektiv.
Jo, det är riktigt, men den har vi inte rimlig tillgång till i vilket fall.
Om man ska vara riktigt petig, så är väl kemisk ren bensin (heptan) ännu renare än alkylatbensin.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402167
tallen100 skrev:Har aldrig haft problem med att slangar eller membran blivit angripna av vanlig bensin.

En sån sak ser jag nästan dagligen...
tallen100 skrev:hur kan då alkylaten lösa upp allt som den vanliga bensinen påstås lämna efter sej trots att den är full av lösningsmedel, då skulle alkylaten vara ett lösningsmedel som är ännu värre.

Alkylaten i sig tror jag inte ställer till lika mycket som oljan i den.
Två komponenter ger ett resultat. Ändras de komponenternas egenskaper ger de andra resultat.
En oljas egenskaper visar sig olika i olika bränsle.

Oljan i Aspen tränger in överallt, in under sotbeläggning och under hinnan i lager, tank, vevhus, förgasare och bränsleledning. Då släpper det ofta och följer med. Har man tur fastnar det i nåt filter, annars åker det med o eldas upp. Det är då det kan hända grejer.
Detta händer inte de första sekunderna efter bränsle byte, men oftast innom 10 liter drivmedel efter vad jag erfarit.

Man ska inte skifta bränsle eller ändra dess komponenter.
I de fall man är tvungen ska man tänka sig för noga.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402168
knaggen skrev:Då är det dålig kvalite på slangar membran tror du att det är skillnad på den såg som säljs på export och den som sälj i Sverige vad kör dom på i usa jo nog fan så är det inte alkalyt.
så din teori går fet bort tänk lite före du skriver en massa saker som är irrelevanta.


Jag har kontakt med en del såg säljare i USA och Kanada.
De som vet vad Aspen är och sett hur vi har det här önskar inget hellre.
De slipper 90% alla bränsle problem. Jag har stått o skruvat lite där och fått de vad de har på bänkarna och varför.
Efter en vecka så fick jag klart för mig hur bra jag har det som ha så många kunder som kör Aspen.
Fick se smälta bränsleledningar och membran, kass tätningar och insug på sågar som var stort sett nya.
Några bara en vecka eller två gamla.
När frågan kom vad sågen haft i sig, blev svaret "vet inte" 9 av 10 gånger..
När det var omvänt och de stod vid bänken här bekräftades detta ett antal gånger.

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402169 I Kanada säljer Mike Acres Aspen.
Var ni i sågsamlarmontern på Elmia Woods sist så var även han där.

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402171
tallen100 skrev:Det skulle vara intressant, den enda fördelen som jag tror att miljöbränslet kan ha är att den är "nyttigare" att andas in, men som någon skrev förut så kan det om 20 år ha blivit upptäckt att det inte alls var nyttigare att andas in dom avgaserna, sånt har ju hänt förr. Så det är nog svårt att få till ett "ärligt" test...

Hur som så upplever jag att sågen går bättre på vanligt bränsle och det räcker för mej :mrgreen:

Man ser rätt stor skillnad bara med enkla medel som temp läsare, och tidtagarur i stock.
Framför allt ser man det på service bänken. Vilket för mig är största fördelen.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 
#402173 Du har säkert helt rätt i vad du säger Mange.
Men kan det inte vara så att materialet i de nya sågarna är rena skiten, de tål m.a.o. inte vanlig "hederlig" bensin :?:
Exempelvis har jag förutom gamla motorsågar även en 25 år gammal Briggsmotor (gräsklippare) aldrig haft några som helst problem med varken motor och förgasare i något arbetsredskap.
För övrigt har väl HVAs 550 och motsvarande Jonsereds tidiga sågar varit behäftade med massor av fel - förgasarfel.
Kanske inte ska ondgöra sig kategoriskt över soppan utan i stället titta lite noggrannare på motorerna eller förgasarna.
Klart är tydligen (om man ska tro Mange, och varför inte) så klarar inte de nya motorsågarna vanlig bensin - så är det :evil:

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 
#402178 Sedan är ju dagens handelsbensin, och då särskilt den 95-oktaniga varianten, nu mera uppblandat med etanol, vilket ytterligare frestar på slangar, membran och dylikt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 
#402195
tallen100 skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:
tallen100 skrev:Jag har även kört en del med alkylat och sågen har varit betydligt klenare och gått sämre, när den fått vanlig bensin så har det blivit helt annan fart och styrka.... och jag har justerat förgasaren vid olika tillfällen.


Det här är intressant ! Kan detta vara av intresse för skogsforum att testa ? Finns det tester gjorda redan ? Levererar sågen olika ? Hur ser avgaserna ut rent ämnesmässigt från ett miljöbränsle respektive vanlig bensin och olja hemblandat. Hur påverkar detta människor som andas in avgaserna ?

Det skulle vara intressant, den enda fördelen som jag tror att miljöbränslet kan ha är att den är "nyttigare" att andas in, men som någon skrev förut så kan det om 20 år ha blivit upptäckt att det inte alls var nyttigare att andas in dom avgaserna, sånt har ju hänt förr. Så det är nog svårt att få till ett "ärligt" test...

Hur som så upplever jag att sågen går bättre på vanligt bränsle och det räcker för mej :mrgreen:


Ingen här som påstått att avgaser från alkylat skulle vara direkt hälsosamt att andas in, utan bara klart mindre hälsovodlig än motsvarande avgaser från handelsbensin...

Vill man slippa avgaser så rekommenderas som sagt batterisågar. Och om 20 år lär det knappt finnas en enda bensinsåg hos motorsågshandlare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 
#402209
Mange skrev:
tallen100 skrev:Har aldrig haft problem med att slangar eller membran blivit angripna av vanlig bensin.

En sån sak ser jag nästan dagligen...
tallen100 skrev:hur kan då alkylaten lösa upp allt som den vanliga bensinen påstås lämna efter sej trots att den är full av lösningsmedel, då skulle alkylaten vara ett lösningsmedel som är ännu värre.

Alkylaten i sig tror jag inte ställer till lika mycket som oljan i den.
Två komponenter ger ett resultat. Ändras de komponenternas egenskaper ger de andra resultat.
En oljas egenskaper visar sig olika i olika bränsle.

Oljan i Aspen tränger in överallt, in under sotbeläggning och under hinnan i lager, tank, vevhus, förgasare och bränsleledning. Då släpper det ofta och följer med. Har man tur fastnar det i nåt filter, annars åker det med o eldas upp. Det är då det kan hända grejer.
Detta händer inte de första sekunderna efter bränsle byte, men oftast innom 10 liter drivmedel efter vad jag erfarit.

Man ska inte skifta bränsle eller ändra dess komponenter.
I de fall man är tvungen ska man tänka sig för noga.

Ja ja tänker inte säga emot det där kan du mycket bättre än mej.

Men har det gjorts några tester på hur "nyttigt" det är att andas in den blandningen som blir med alkylat och tvåtaktsolja, för är det oljan som gör bränslet till ett sorts lösningsmedel så tycker man att det som kommer ut i avgaser bör vara tämligen giftigt? alltså blandningen i sej.

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402220
Mange skrev:
tallen100 skrev:Har aldrig haft problem med att slangar eller membran blivit angripna av vanlig bensin.

En sån sak ser jag nästan dagligen...
tallen100 skrev:hur kan då alkylaten lösa upp allt som den vanliga bensinen påstås lämna efter sej trots att den är full av lösningsmedel, då skulle alkylaten vara ett lösningsmedel som är ännu värre.

Alkylaten i sig tror jag inte ställer till lika mycket som oljan i den.
Två komponenter ger ett resultat. Ändras de komponenternas egenskaper ger de andra resultat.
En oljas egenskaper visar sig olika i olika bränsle.

Oljan i Aspen tränger in överallt, in under sotbeläggning och under hinnan i lager, tank, vevhus, förgasare och bränsleledning. Då släpper det ofta och följer med. Har man tur fastnar det i nåt filter, annars åker det med o eldas upp. Det är då det kan hända grejer.
Detta händer inte de första sekunderna efter bränsle byte, men oftast innom 10 liter drivmedel efter vad jag erfarit.

Man ska inte skifta bränsle eller ändra dess komponenter.
I de fall man är tvungen ska man tänka sig för noga.

om nu oljan som är av biolube typ =helsyntetisk.
jag tror inte ett uns av vad du skriver Mange vad har du för belägg att oljan tränger in överallt jag har en gammal skit såg som är hittad på återvinningen och den har gått på handelsbensin med okänd olja jag skall köra den på aspen och se om dina teorier stämmer vilket jag inte tror på.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402221
Niking skrev:


Ingen här som påstått att avgaser från alkylat skulle vara direkt hälsosamt att andas in, utan bara klart mindre hälsovodlig än motsvarande avgaser från handelsbensin...

/Niklas[/quote]
Vad har du för belägg att avgaserna är mindre farliga bara för att det kommer i från alkylat.????

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 
#402252 Man kan diskutera det här hur länge som helst om sågen hade gått bättre på Aspen en Bf 98.Så hade jag kört på Aspen utan vidare och betalatat det högre priset.Men så är inte fallet Mange kan mäta och kolla hur mycket som helst har aldrig haft några problem under alla år.Så mig får ni svårt att övertyga att köra på den där smörjan.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 
#402258
knaggen skrev:
Niking skrev:
Ingen här som påstått att avgaser från alkylat skulle vara direkt hälsosamt att andas in, utan bara klart mindre hälsovodlig än motsvarande avgaser från handelsbensin...

/Niklas

Vad har du för belägg att avgaserna är mindre farliga bara för att det kommer i från alkylat.????

http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin/Fordjupning
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402266
knaggen skrev:om nu oljan som är av biolube typ =helsyntetisk.
jag tror inte ett uns av vad du skriver Mange vad har du för belägg att oljan tränger in överallt jag har en gammal skit såg som är hittad på återvinningen och den har gått på handelsbensin med okänd olja jag skall köra den på aspen och se om dina teorier stämmer vilket jag inte tror på.


Jadå, det går bra, gör du ett test på en såg...
Läs sen igen vad jag skrivit så ska vi se om du fattar då?
Jag har inte en såg som bas i min tes. Snarare hundratal.

Vet många som har slått Aspen i sågarna och kört utan att ändra nånting. Det har inte hänt nånting när de kört dem. De sågarna får jag inte se... Inte förrän de kört ett tag och då är det allt annat än bränsle relaterade problem när de kommer. Efter man rivit ner o visat hur kolv ser ut och att den är kliniskt ren överallt innuti så tystnar musiken och de hämtar den nyinköpta sågen som ska ersätta denna för koll och ev. sotning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Köra på egenblandat? av forest. - mån 18 jul 2016, 17:45
i Motorsåg och handhållet

12345
61 svar
6655 läst
av Mange     
sön 28 aug 2016, 11:19
Farma
Annonser