Sida 3 av 6

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 00:16
av Niking
tallen100 skrev:Jo så kan det vara, en del trivs bäst med en Stihl såg andra med Hq o.s.v, det samma gäller bränsle.
Men att sågen trivs bäst med alkylat är jag inte så säker på.


Men det är jag!
/Niklas

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 00:18
av tallen100
Hur kan det komma sej?

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 00:20
av Niking
Mange skrev:
jannee skrev:Jägmästare Karl-Henrik Rudelius drack hormoslyr för att bevisa dess ofarlighet, idag vet vi dock mer.
Är du xxxxxxx lika säker på att Aspen är "lika" ofarligt.
Inte alls omöjligt att de om 20 år undrar hur dumma vi var som använde oss av detta livsfarliga lösningsmedel :oops:

Att Alkylat bränsle är bättre än vanlig handels bränsle är jag helt övertygad om, utom allt tvivel.
Lika övertygad är jag över att det finns "Miljöbensin" som inte Alkylat bränsle.
Det som vi kallar för Alkylat bränsle är den renaste formen av bränsle i petrolium strängen vi har rimlig tillgång till. Det är inget särskilt eller speciellt annat än en renings process av petrolium. En väl beprövad sådan som i många fall ansetts vara onödigt dyr och ineffektiv.

Om man ska vara riktigt petig, så är väl kemisk ren bensin (heptan) ännu renare än alkylatbensin.
/Niklas

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 00:23
av Niking
Niking skrev:
knaggen skrev:
Niking skrev:Du kan ju alltid blanda 4-takts miljöbensin med olja.

Undvik vanlig 95/98 oktanig bensin i sågen om du kan, ty den är varken bra för dig eller såg.
/Niklas

Du måste ange ett skäll till varför är den inte bra har du inga vetenskapliga bevis eller tror du bara!


Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas



/Niklas

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 00:30
av Niking
knaggen skrev:
Niking skrev:Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas

Det bevisar att händelsensin är det bättre drag i än alkalyt.


Förstår inte alls hur du kan dra den slutsatsen

knaggen skrev:Jag har släckt eld med alkalyt vad bevisar det jo att den är dålig som tändvätska.


Elden släcks ju utav syrgasbrist!

knaggen skrev:Varför går en såg bättre på handelsbensin än alkalyt.


Har du testat att ändra justeringen, samt rengjort motorn från avlagringar först innan testet?
/Niklas

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 00:34
av Niking
Elfving skrev:
Niking skrev:Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas

Jag gillar och kör nästan uteslutande på alkylat av hälsoskäl, men just det där frigolittestet är rent trams. Varför skulle en bensin som inte löser upp polystyren vara ett solklart bättre drivmedel? Finns ingen logik i demonstrationen, det ser bara effektfullt ut. Att lösa upp en specifik plast är en sak, att driva en motor är nåt helt annat.


Tja, handelsbensin innehåller mycket lösningsmedel som kan angripa slangar, membran etc. Dessa lösningsmedel saknas ju i t.ex. Aspen.
/Niklas

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 00:36
av Niking
tallen100 skrev:Hur kan det komma sej?


Därför att handelsbensin innehåller så mycket lösningsmedel och etanol, som inte finns i alkylat.
/Niklas

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 00:39
av tallen100
Har aldrig haft problem med att slangar eller membran blivit angripna av vanlig bensin.
hur kan då alkylaten lösa upp allt som den vanliga bensinen påstås lämna efter sej trots att den är full av lösningsmedel, då skulle alkylaten vara ett lösningsmedel som är ännu värre.

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 00:42
av tallen100
Jag har även kört en del med alkylat och sågen har varit betydligt klenare och gått sämre, när den fått vanlig bensin så har det blivit helt annan fart och styrka.... och jag har justerat förgasaren vid olika tillfällen.

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 08:35
av husqvarna_med_sthil
tallen100 skrev:Jag har även kört en del med alkylat och sågen har varit betydligt klenare och gått sämre, när den fått vanlig bensin så har det blivit helt annan fart och styrka.... och jag har justerat förgasaren vid olika tillfällen.


Det här är intressant ! Kan detta vara av intresse för skogsforum att testa ? Finns det tester gjorda redan ? Levererar sågen olika ? Hur ser avgaserna ut rent ämnesmässigt från ett miljöbränsle respektive vanlig bensin och olja hemblandat. Hur påverkar detta människor som andas in avgaserna ?

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 09:01
av Röjkvist
tallen100 skrev:Jag har även kört en del med alkylat och sågen har varit betydligt klenare och gått sämre, när den fått vanlig bensin så har det blivit helt annan fart och styrka.... och jag har justerat förgasaren vid olika tillfällen.

Fakta på detta? Jag tror på din uppfattning om det kan visas från provbänk.

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 11:21
av knaggen
Niking skrev:
Elfving skrev:
Niking skrev:Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas

Jag gillar och kör nästan uteslutande på alkylat av hälsoskäl, men just det där frigolittestet är rent trams. Varför skulle en bensin som inte löser upp polystyren vara ett solklart bättre drivmedel? Finns ingen logik i demonstrationen, det ser bara effektfullt ut. Att lösa upp en specifik plast är en sak, att driva en motor är nåt helt annat.


Tja, handelsbensin innehåller mycket lösningsmedel som kan angripa slangar, membran etc. Dessa lösningsmedel saknas ju i t.ex. Aspen.
/Niklas

Då är det dålig kvalite på slangar membran tror du att det är skillnad på den såg som säljs på export och den som sälj i Sverige vad kör dom på i usa jo nog fan så är det inte alkalyt.
så din teori går fet bort tänk lite före du skriver en massa saker som är irrelevanta.

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 11:27
av knaggen
Niking skrev:
knaggen skrev:
Niking skrev:Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas

Det bevisar att händelsensin är det bättre drag i än alkalyt.


Förstår inte alls hur du kan dra den slutsatsen

knaggen skrev:Jag har släckt eld med alkalyt vad bevisar det jo att den är dålig som tändvätska.


Elden släcks ju utav syrgasbrist!

knaggen skrev:Varför går en såg bättre på handelsbensin än alkalyt.


Har du testat att ändra justeringen, samt rengjort motorn från avlagringar först innan testet?
/Niklas

Hur mycket alkalyt kör du upp under ett år ???? tycker mera det låter som ett försvarstal för alakalyt hur vet du att alkalyt inte påverkar människan finns det kliniska tester ??? .Den påverkar inte miljön men vad händer med människan.Så tänk efter lite istället för brandtalet för alkalyt.

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 11:47
av tallen100
Röjkvist skrev:
tallen100 skrev:Jag har även kört en del med alkylat och sågen har varit betydligt klenare och gått sämre, när den fått vanlig bensin så har det blivit helt annan fart och styrka.... och jag har justerat förgasaren vid olika tillfällen.

Fakta på detta? Jag tror på din uppfattning om det kan visas från provbänk.

Jag vet hur en såg som går bra ska gå, en såg som har ork och går bra gör mej nöjd.
Och prisskillnaden talar därmed inte till alkylatens fördel :wink:

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Postat: fre 05 aug 2016, 11:57
av tallen100
husqvarna_med_sthil skrev:
tallen100 skrev:Jag har även kört en del med alkylat och sågen har varit betydligt klenare och gått sämre, när den fått vanlig bensin så har det blivit helt annan fart och styrka.... och jag har justerat förgasaren vid olika tillfällen.


Det här är intressant ! Kan detta vara av intresse för skogsforum att testa ? Finns det tester gjorda redan ? Levererar sågen olika ? Hur ser avgaserna ut rent ämnesmässigt från ett miljöbränsle respektive vanlig bensin och olja hemblandat. Hur påverkar detta människor som andas in avgaserna ?

Det skulle vara intressant, den enda fördelen som jag tror att miljöbränslet kan ha är att den är "nyttigare" att andas in, men som någon skrev förut så kan det om 20 år ha blivit upptäckt att det inte alls var nyttigare att andas in dom avgaserna, sånt har ju hänt förr. Så det är nog svårt att få till ett "ärligt" test...

Hur som så upplever jag att sågen går bättre på vanligt bränsle och det räcker för mej :mrgreen: