Motorsåg och handhållet

Tips på motorsåg

8 inlägg 5863 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på motorsåg

nelle  
#387274 Behöver en motorsåg till gården.
Kommer väl främst användas till att såga ved + björkar och tallar med typ 30 cm i diameter och sånt. Rensa bort kvistar osv.
Pris helst inte mkt mer än 3000



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips på motorsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387275 Hej, till vedsågande och det huggande du beskriver så är det såg på 50-60 cm3 som gäller, går fort att mörda en för liten såg på vedbacken. Går att hitta skapliga sågar från Stihl, Huskvarna och Jonsered beg., finns även Dolmar. Billiga lågprissågar är bara billiga anser jag.

Användarvisningsbild

Re: Tips på motorsåg

totte  
#387436 Håller med Bengt men bjuder upp till 60+ cc till det användningsområdet. Begagnad såg av kända märken, Husqvarna, Jonsered, Stihl, Dolmar är vad som gäller om du skall hitta nåt som håller inom den budgeten.

Användarvisningsbild

Re: Tips på motorsåg

machonisti  
#387440 Det är svårt att välja en enda motorsåg. Stora vedbackesågar är tunga att kvista med. Nätta gallringssågar passar som sagt inte på vedbacken. Många har två sågar, en stor och en liten. Även fastän man inte håller till så mycket i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på motorsåg

Peteflamingstar  
#387448 Med max 3000 kr tänker jag spontant på begagnade Husqvarna 55, 254 eller dylikt. Finns motsvarande sågar hos andra tillverkare,.

Avatar Fallback

Re: Tips på motorsåg

Jocke91  
#388635 Husqvarna 154 och 254 är bra sågar som funkar till det mesta.
Lite andra sågar som jag har tycker funkar bra till vedkapning är Jonsered 510, 520, 535, Dolmar 112, 115i och Partner P55. Listan kan göras lång.
Har själv bland annat en lite modifierad Husqvarna 154 och kapar ved med, den klarar det man vanligtvis kommer i kontakt med i dessa trakterna. Skulle den inte orka med så har jag en lite uppretad Stihl 044 att ta till.

Avatar Fallback

Re: Sv: Tips på motorsåg

perpet98  
#388745 Letar efter en liten lätt såg. Jag har känt lite på stihl201 men retar mig på hur luftfiltret ligger mot benet. Har kollat på husqvarna439 som väger lika mycket som 201. Någon som har en husqvarna439 eller föregångaren 339 som är nöjd. Ska använda sågen till vedgallringar :) :)

Användarvisningsbild

Re: Tips på motorsåg

Peteflamingstar  
#388838 Har en 339a av sista årgångarna som jag tycker är bra till huggning av dimensioner upp till ca 10-15 cm, klenare än så om det handlar om hårda träslag. Den behöver varvas ordentligt för att rå så man får inte vara gasrädd! :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).