Motorsåg och handhållet

Oregon Speedcut

205 inlägg 75181 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#424291 Ja inte är det någon märkvärdig kedja inte, ojämt härdad och skör som den är.. :shock:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425394
anersimyra skrev:https://www.youtube.com/watch?v=zAuPyLm-phA&feature=youtu.be nyfilad Oregon Speedcut.. :P

Om man tittar på filmen så kan man se att det är försågat och man hör på det på sågen = ingen imponator effekt utan fusk.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425396
anersimyra skrev:Kedjefilning var en omfattande del i min utbildning på skogsskolan 74-76. Vi hade en särskilt utrustad filningsverkstad där vi fick sitta och fila tills vi såg ut som fioler i fejjan. Läraren mätte vinklar med speciella mallar och godkände inget annat än perfekt. När kedjan var godkänd kom han med den grovhuggna verkstadsfilen och filade sönder kedjan så man fick börja om.. :surp: Några filmallar hade vi inte överhuvudtaget.. :D

Det har hänt lite i utvecklingen på kedjor och även filningen ,76 då jobbade jag i skogen allaredan.
Jag har arbetes kollegor som tror att dom kan fila men i verkligheten så är det slöt som helvete och det är folk som har jobbat i skogen i mellan 10-30år och där finns den tron du skall inte lära mig att fila men dom kan inte fila .
Du skall få ett hett tips husqvarnas nya mall med röda rullar passar kedjor med 1.3 i spårvidd funkar även på stihl kedjorna med 1.3 i spårvidd.
Sen är det stötvinklen som gör om kedjan blir vass eller vassare.Ta en titt på hur en 3/8 kedja med squareground är filad då förstår du hur vass den är och hur den skär .
Men det som avgör hur vass en kedja är det får man när man gör instick där arbetar både dragande och skjutande på kedjan .
Sen finns det en annan avgörande faktor som många inte räknar med det är hårdheten på materialet i den landsända jag bor i är materialet så hårt att snickarna vill inte bygga med det och det ställer mera krav på att kedjan är filad rätt .

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#425446
knaggen skrev:
anersimyra skrev:https://www.youtube.com/watch?v=zAuPyLm-phA&feature=youtu.be nyfilad Oregon Speedcut.. :P

Om man tittar på filmen så kan man se att det är försågat och man hör på det på sågen = ingen imponator effekt utan fusk.

Bra där Knaggen.. :-BD jag skrev finn fem fel ( ska vara sju egentligen ) visst är det försågat och du är den enda som upptäckt det hela.. :YMPEACE:

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#425447 Nej fan.." finn fem fel " versionen var den som inte kunde visas.. :oops: Ja då var det ju ännu styvare av Knaggen att avslöja försågningen. :smile: versionen med ledtråden " finn fem fel " finns i gruppen vi som är manuellarbetare i skogen på facebook och där har ingen ännu avslöjat försågningen trots ledtråden.. 🤦‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Pannben  
#425749 Tack @anersimyra för de fina filningsfilmerna! Mycket smidigt sätt att fila "svåra sidan" som du visade. Har nu testat det och blev frälst direkt :P

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#425754 Själv tycker jag den " svåra " sidan är lättare än den " lätta " sidan.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

loppan  
#430475 Vad rekommenderas för filmall till speedcut?
Jag är inte helt överens med hur den skall filas och har kollat runt på nätet efter vilken mall det skall vara men hittar inget.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430481 Har du prövat Oregons egna filmall?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#430484
loppan skrev:Vad rekommenderas för filmall till speedcut?
Jag är inte helt överens med hur den skall filas och har kollat runt på nätet efter vilken mall det skall vara men hittar inget.

Prova du utan mall, " risken " är att du blir positivt överraskad.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

loppan  
#430516
Niking skrev:Har du prövat Oregons egna filmall?
/Niklas


Är det denna du menar?
Den har jag och den funkar hyffsat.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430548
loppan skrev:
Niking skrev:Har du prövat Oregons egna filmall?
/Niklas


Är det denna du menar?
Den har jag och den funkar hyffsat.

Japp!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

husqvarna_med_sthil  
#431464 Nu när jag faktiskt huggit lite med speedcut kan jag säga att det är en rackarns bra kedja när den är ny, skär som smör men verkar vilja bli slö fort och sedan får inte jag tillbaka skärpan riktigt. Kan ju naturligtvis handla om min egen bristande kunskap i slipning men när jag ser vad som skrivs i tråden blir jag misstänksam. Kanske är inte kedjan så bra, annat än då den är ny ?

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431670 Det borde gå att slipa den identiskt som den var. Bara att följa vinklarna och ha sten dressad rätt.
Har inte själv provat, men är den slipad en gång finns ingen anledning det inte skulle gå fler.

Själv slipar jag inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432071
husqvarna_med_sthil skrev:Nu när jag faktiskt huggit lite med speedcut kan jag säga att det är en rackarns bra kedja när den är ny, skär som smör men verkar vilja bli slö fort och sedan får inte jag tillbaka skärpan riktigt. Kan ju naturligtvis handla om min egen bristande kunskap i slipning men när jag ser vad som skrivs i tråden blir jag misstänksam. Kanske är inte kedjan så bra, annat än då den är ny ?

Funkar hur bra som helst när den är filad men den använder inte 85 grader i stötvinkel som dom gamla kedjorna gör utan den använder 60 grader så husqvarnas nya mall med röda rullar funkar kanon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).