Motorsåg och handhållet

Oregon Speedcut

205 inlägg 75455 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#421076 Speedcutkedjan är skör och kräver filning vid varje tankning.. :shock:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421475
anersimyra skrev:Speedcutkedjan är skör och kräver filning vid varje tankning.. :shock:

Håller inte med dig överhuvodtaget om man kör vid åker kanter eller där det har eller dammar mycket då håller jag med dig men det blir samma resultat med 21bpx kedjan.
och att man skulle behöva fila kedjan vid varje tankning då filar du kedjan fel.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422340 Har testat speedcut kedjan nu. Skär bra. Men flera (5-7) tänder är stenhårda/härdade och filen biter inte igenom härdningen. Fler som upplevt detta?

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

loppan  
#422343 Jepp,mycket knepig härdning.
Jag råkade snudda till brytjärnet och vips så gick två tänder av helt. :shock:

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422411 Har skrivd det før men var ute for det samme eg og steinharde tenner noken av dei.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#422415
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Speedcutkedjan är skör och kräver filning vid varje tankning.. :shock:

Håller inte med dig överhuvodtaget om man kör vid åker kanter eller där det har eller dammar mycket då håller jag med dig men det blir samma resultat med 21bpx kedjan.
och att man skulle behöva fila kedjan vid varje tankning då filar du kedjan fel.
jag har filat kedjor rätt i drygt 40 år i yrket.. :mrgreen: dessutom skrev jag att MITT exemplar är skör med flera tänder för hårt härdade, just det som Can konstaterat. Att ge kedjan en lätt skärpning vid var tankning är ju en självklarhet, det kan du aldrig komma ifrån hur du än filar.. :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#422416 Nä men se där.. :shock: skrollar man upp i tråden är det ju fler som konstaterat att kedjan är ojämt härdad. :D

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#422418
Mange skrev:Jag har svårt o tro de här kedjorna är gjorda i Kina. Med tanke på att det finns de som sett tillverkningen.
Att de haft material fel är de nog medvetna om.

Är det nån som har nåt mer o gå på än antaganden?

De är som framgår på förpackningen tillverkade i Canada. Made in china är mer ett standarduttryck för en undermålig produkt.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423524
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Speedcutkedjan är skör och kräver filning vid varje tankning.. :shock:

Håller inte med dig överhuvodtaget om man kör vid åker kanter eller där det har eller dammar mycket då håller jag med dig men det blir samma resultat med 21bpx kedjan.
och att man skulle behöva fila kedjan vid varje tankning då filar du kedjan fel.
jag har filat kedjor rätt i drygt 40 år i yrket.. :mrgreen: dessutom skrev jag att MITT exemplar är skör med flera tänder för hårt härdade, just det som Can konstaterat. Att ge kedjan en lätt skärpning vid var tankning är ju en självklarhet, det kan du aldrig komma ifrån hur du än filar.. :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Att man har 40 år i yrket är inget som säger att man kan fila!.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#423587 Men jag kan..och det riktigt riktigt bra dessutom.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

tallen100  
#423590 40 år i yrket behöver ju inte ens betyda att man kan köra såg, enligt vissa. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Hur bra är då nu den nya kedjan?

traktorz  
#423603 - Är OREGON® SpeedCut™ 95TXL .325" i .050" (1.3mm) bättre än den som den ersätter, nämligen 95VPX Narrow Kerf (Micro-Lite™) Saw Chain?

- Skulle ni köpa en till efter att nu ha provat 95TXL?

Ref:
https://www.oregonproducts.com/pro/prod ... /95TXL.htm
http://www.oregonproducts.com/pro/produ ... /95VPX.htm

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423622 Nei

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

anersimyra  
#423647 Nej..det blir en HVA kedja.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

röjar kalle  
#423728
anersimyra skrev:Men jag kan..och det riktigt riktigt bra dessutom.. :grin:

Är du riktig ärlig nu. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).