Sida 1 av 2

Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: mån 21 mar 2016, 06:57
av Kse
Jag har en 346:a med över tio år på nacken som börjat krångla.
Svår att få igång, går dåligt och svår att få upp i varv.
Den har hängt med timmerbilen för att kapa nån gren när det behövts så den bristfälliga funktionen har accepterats, nu har den ersatts av en nyare såg.
Lämnade in den till min ÅF för att kolla vad som var fel på den.
Skuren och inte värd att reparera med tanke på ålder blev svaret, detta konstaterades genom att ta bort ljuddämparen och titta på kolven.
Jag har ju två 346:or till så den kanske får agera reservdelssåg eller ska man repa?
Jag fick bara en höftning till prisuppgift , minst 5000:- och det kändes lite väl dyrt.
Jag har sågar så det räcker och även hobbyprojekt, men såklart kliar det ju lite i fingrarna att fixa den själv även fast rösten i huvudet säger nej.
Vad kan det tänkas kosta i delar, går det att köpa billigt på nätet kanske?

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: mån 21 mar 2016, 07:55
av skogsjan695xl
Här har jag köpt grejer ifrån och det fungerar klockrent.

http://www.skogsverktyg.se/Motordelar-M ... :2865.html

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: mån 21 mar 2016, 08:31
av Fredrik Reuter
Hej,
Har du tiden så är det, beroende på hur man ser det, absolut värt det.
Nu är ju du "inskruvad" så det räcker och blir över, men alltid kommer du lära dig något!

Kanske testa att polera och porta lite också ... :shock:

Vill du spejsa till det ytterligare finns det ju på ex Amazon: http://www.amazon.com/Max-Motosports-Cy ... qvarna+346

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: mån 21 mar 2016, 14:57
av Mange
Har du två till och de är samma version så ha den till delar till dem.

Vill du skruva för nöjes skull är det en annan sak.

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: mån 21 mar 2016, 15:12
av SawTroll
Kse skrev: ....
Vad kan det tänkas kosta i delar, går det att köpa billigt på nätet kanske?


Det er utrolig mye "aftermarket" skrot som selges som "passende" på nettet, så unngå det du ikke vet er bra. Til og med dårlige kopier av 350 cylindre/stempel selges av noen som "passende" til 346. Visst passer de (vanligvis), men så var det kvalitet og ytelse...
I beste fall er det et lotteri, selv med de som er en kopi av riktig cylinder.

Husqvarna har satt ned prisen på OEM cylinder kit kraftig i USA, så jeg hadde antakelig kjøpt et 44.3 mm 346NE kit derfra - dersom resten av sagen er i bra stand.

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: mån 21 mar 2016, 17:57
av Kse
Ja tid har jag väl inte så jättemycket till övers, inte för sågskruvning iaf.
Jag har i ärlighetens namn knappt skruvat alls i motorsågar annat än vanlig service och nå småsaker.
När jag för några år sedan högg mycket manuellt så köpte jag en ny såg varje år per huggare, fjolårsågen var reserv. Fanns alltid gott om spekulanter på en två år gammal såg så det blev sällan att köra några sågar i botten.
Men man kanske inte är för gammal för att lära sig. :grin:
Tanken va ju först att ha den som reservdelssåg men det är nog en hel del som är ändrat på dom genom åren.
Den nyaste jag har är sista årsmodellen av 346:an och den som skurit är väl drygt tio år.
En sån där Amazon satts såg ju lite lockande ut dock...

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: mån 21 mar 2016, 18:53
av Mats_Orberga
Ta bort cylindern och kolla om det bara är kolven som skurit. Jag har varit med om att det varit så och då är det definitivt värt både kostnaden och besväret. Jag köpte en originalkolv till en 575:a för några år sedan och vill minnas att den gick på ungefär en tusenlapp i butik.

Det borde rimligtvis vara billigare till en 346:a. Mindre material och den säljs ju säkert i betydligt större volymer.

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: mån 21 mar 2016, 20:52
av totte
Mats_Orberga skrev:Ta bort cylindern och kolla om det bara är kolven som skurit. Jag har varit med om att det varit så och då är det definitivt värt både kostnaden och besväret. Jag köpte en originalkolv till en 575:a för några år sedan och vill minnas att den gick på ungefär en tusenlapp i butik.

Det borde rimligtvis vara billigare till en 346:a. Mindre material och den säljs ju säkert i betydligt större volymer.


Bra tänkt. Om det inte repat igenom kromskiktet så kan cylindern oftast fixas genom att med slippapper ta bort aluminiumrester från kolven. Plocka isär och utvärdera.

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: mån 21 mar 2016, 21:47
av Hema
Kan vi få en förlängning av tråden så är svaret ja! :)

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: tis 22 mar 2016, 01:52
av rikard_e
Håller med ovanstående!

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: tis 22 mar 2016, 20:39
av Kse
Ja jag kan väl börja med att kolla exakt vilka modeller jag har så får Mange berätta vad dom har gemensamt, sen får vi väl iaf. lyfta cylindern i rent studiesyfte om inte annat. :grin:

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: tis 22 mar 2016, 22:00
av Mange
Primer har den om det är nyare version, ingen primer är de äldre.

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: tis 22 mar 2016, 22:06
av Hema
Mange skrev:Primer har den om det är nyare version, ingen primer är de äldre.

Så primer = 50cc mao?

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: tis 22 mar 2016, 22:21
av Mange
Ja, om det inte skruvats ihop nån specialare...

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Postat: ons 23 mar 2016, 07:25
av SawTroll
Mange skrev:Ja, om det inte skruvats ihop nån specialare...


Det ble produsert en NE versjon med 42 mm/45cc motor, men den var vel kun for det japanske markedet...

For øvrig så forteller serie nummeret om den forlot fabrikken som en NE eller ikke (fra 07 19xxxxx).