Motorsåg och handhållet

Är det värt att repa en gammal 346:a?

24 inlägg 9770 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Kse  
#385093 Ja nu blir det definitivt till att repa, 346 nummer 2 konstaterades skuren idag.
Den har lirat hur fint som helst och jag lånade ut den till grannen som skulle kapa lite, jag hörde hur han sågade i kanske fem minuter.
Trodde han var färdig med sågen men den hade tvärdött, "Den bara dog" sa han. Konstaterade att den var utan gnista och testade att byta stift men utan resultat, lämnade in till ÅF som konstaterade att den skurit.
Var ju inte hans fel att den skar men det är ju typiskt när man lånar ut grejer, det var jag själv som tankade sågen.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

traktorz  
#385115 - En såg skall väl inte skära utan anledning?

Om bränslet är OK, inställningen är OK, kanske är det luftläckage nånstans?
Kan även vara handhavandefel, bristfällig kylning, ...

Hur som helst, varandes en 346 klassiker, så är det väl ingen tvekan om att en reparation är given väl?

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

johan eriksson  
#385117 Men har den verkligen skurit?
Du säger att den inte har gnista, den försvinner ju inte om den skär, men om tändningen dör så stannar den ju tvärt.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

tallen100  
#385257 Nja är sågen stum får man ju ingen gnista :wink:

Låter knepigt iaf :sad:

Avatar Fallback

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

j-eg63  
#385280 Är det bara Kolven o cylindern som är trasig Köp på ebay för drygt 300 kr inklusive frakt från England :grin: http://www.ebay.com/itm/Non-Genuine-Cyl ... SwKtlWi-rP

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

totte  
#385309
Kse skrev:Konstaterade att den var utan gnista och testade att byta stift men utan resultat, lämnade in till ÅF som konstaterade att den skurit.


Är det en ÅF som du litar på? Det händer lite nu och då att dom säger att den har nog skurit, i stället för att faktiskt göra en ordentlig felsökning. Bör förstås inte ske hos en bra återförsäljare som man känner.

Jaja det är väl bara att riva ner och skaffa delar till repobjektet.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

SawTroll  
#385335
j-eg63 skrev:Är det bara Kolven o cylindern som är trasig Köp på ebay för drygt 300 kr inklusive frakt från England :grin: http://www.ebay.com/itm/Non-Genuine-Cyl ... SwKtlWi-rP


Akkurat slikt som jeg advarte imot i et tidligere innlegg - det er ganske usannsynlig at det settet gjør sagen like bra som den var opprinnelig. Opprinnelsen, og hvilen cylinder det eventuelt er en kopi av er ikke oppgitt. 44 mm antyder at det er en 350/351 kopi, ikke en 346 (gammel eller ny type). En slik passer jo på 346, men da er ikke sagen lenger en 346xp.

En annen sak er jo at årsaken til at den skar seg må finnes (og fikses) før man monterer nye deler, og for alt vi vet kan han bare trenge et stempel, samt å fjerne alu. avsetninger i cylindren. Sagen må undersøkes nærmere.

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Aayden  
#385396
totte skrev:
Kse skrev:Konstaterade att den var utan gnista och testade att byta stift men utan resultat, lämnade in till ÅF som konstaterade att den skurit.


Är det en ÅF som du litar på? Det händer lite nu och då att dom säger att den har nog skurit, i stället för att faktiskt göra en ordentlig felsökning. Bör förstås inte ske hos en bra återförsäljare som man känner.

Jaja det är väl bara att riva ner och skaffa delar till repobjektet.


Samma tanke slog mig med , skulle nog ta sågen till en annan ÅF bara för att höra vad dom lämnade för besked.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Tor R  
#385623 Først sjekk om de er begge skjært.
Hvis de er skjært bør du finne ut hvorfor de tok kvelden.....det er bedre å finne ut av det først som sist....

Mange ganger kan du faktisk pusse opp sylinderen og faktisk kunne bruke dem. Jeg pleier vanligvis å gjøre det på Randy aka MasterMind sin metode, fungerer stor sett utmerket, sist jeg gjorde det var på en varm skjært 254, ble faktisk ett kjempebra resultat.

Kan du redde sylinderene blir det ikke så dyrt, kjøp Meteor stempler fra Grekeren, koster under 30$ for komplett stempel, han er også billig på frakt.
Må du bytte sylinderen er det bare å kjøpe fra USA, ca 105$ pluss frakt for orginal sylinder, jeg tror Terry Landrum sender til Europa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).