Motorsåg och handhållet

tips på ny motorsåg

21 inlägg 8843 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tips på ny motorsåg

Frenell  
#382317 Kör idag en småvässad 346 som ja gillar skaprt svarar på gasen direkt,varvar bra och är stark så det räcker. Har även en 154. Men den använder ja bara när ja ska fälla nått govt.

En kompis har en sthil 261 som är ett par år gammal men den är det inte alls samma klipp och styrka i som 346an. Skulle nog få nervproblem om ja skulle hugga en hel dag med stihlen.

Så vad ska man välja? Hva,echo,dolmar?

Vill ha en rapp såg som orkar med lite!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: tips på ny motorsåg

Blivande snickare  
#382322 560xpg låter som en bra såg för dina villkor, stark å rapp, om än lite tyngre än 346an din :)

Avatar Fallback

Re: tips på ny motorsåg

tallen100  
#382328 Jonsered och Dolmar är inga dumma grejor.

Avatar Fallback

Re: tips på ny motorsåg

Frenell  
#382434 Dolmar 5105 kanske? Rensa ur lite skrot ur dämparn å öppna upp den lite så borde den väll gå skapligt sen? Ligger rätt bra till i pris också verkar det som.

Kommer mest att köra med 13" svärd på den

   TS
Användarvisningsbild

Re: tips på ny motorsåg

Lumberjack95  
#411563 Jag jobbar dagligen men motorsåg i Norge och fäller elgator. Har bränt fyra stycken 550 av husky på mindre än 3 år ... sen fick jag en stihl 261 den nya på jobber och vilken dröm! Nu väntar jag bara på måndag då jag får 13" svärd på den istället för Kanada svärdet 15" dom är på ! Så jag säger stihl :)

Användarvisningsbild

Re: tips på ny motorsåg

traktorz  
#411578 Berätta gärna explicit vad du menar med bränt? Har de tagit eld, cylindern skurit, eller vad?

Användarvisningsbild

Re: tips på ny motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411677 Jag kör MS260 som jag öppnat lite i dämparburken, blev stor skillnad

Avatar Fallback

Re: tips på ny motorsåg

rikard_e  
#411681 Frågan är väl mer vad du har närmast till för återförsäljare.

Jag har både 550 och 560, inga problem med.
Stihl och Dolmar har jag aldrig provat riktigt, det är ju riktigt bra sågar.

Se bara till att du köper proffssåg!

Användarvisningsbild

Re: tips på ny motorsåg

Lumberjack95  
#411691 Jag körde totalt slut på 550 direkt :) alla har skurit för mig :) en annan i samma laget hade samma problem så vi bytte till stihl och det är jag jävligt nöjd med :) Husqvarna va bra när 346 fanns men nu ligger dom långt efter stihl :)

Användarvisningsbild

Mytomani?

traktorz  
#411754 Priset för en Husqvarna 550XPG är 9400kr. Så du har alltså bränt fyra stycken till ett sammanlagt värde av 37600kr.

Det blir en dyr post under kontot förbrukningsinventarier i bokföringen för en person. Dyr post att ta igen om du är egenföretagare, likaledes som anställd.

Men borde man inte ta sig en funderare, redan efter att du brände första sågen? Är det rätt verktyg som används, används det på rätt sätt, felaktig arbetsmetodik, eller är det systematiska fabrikationsfel. En användare som bränner utrustning på löpande band vore ju dessutom guld värd som testpiot för en fabrikant, men kanske inte lika önskvärd i längden att ha som anställd.

Själva har vi dess bättre hittills aldrig råkat ut för att en såg skurit, annat än vid ett enstaka köp av en reservdelssåg från Tradera.

En såg skär ju som det påstås pga av värmeproblem, vilket kan bero på ett otal anledningar. Felaktigt bränsle, slö kedja, dåligt rengjord såg med försämrad kylning som följd, speciellt vid extrem belastning under varma högsommardagar.

Själva föredrar vi att använda vår 60-kubikare (en Stihl MS 362 = motsvarar Husqvarna 560 XP) på vedbacken, och när vi kapar övergrova vindfällen. Likaledes när vi kapar stubbar på hyggen för bättre framkomlighet med traktor och ATV. Å andra sidan, Husqvarna 550 XP är bättre balanserad för kvistning och har ett helt annat temperament bättre lämpad för det ändamålet.

Om det är en fällsåg du verkligen behöver, kanske det ursprungliga valet av 550 XP var mindre lämpat, vilket nu sedemera visade sig. Kanske du redan från början skulle valt den större 560-modellen från Husqvarna? Nåväl, både MS261 och MS362 är två bra (fäll-)sågar; - Hoppas du nu får bättre livslängd från dessa.

Användarvisningsbild

Re: tips på ny motorsåg

T Landström  
#411763 Vad jag hört av en som skruvat i Hva 550 så har det genomgående varit så att de sågar som skurit har kedjan varit eftersatt...
Och det ser man ju även på klippen som ligger uppe på YT att många slarvar med att slipa kedjan...

Användarvisningsbild

Re: tips på ny motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411788 Det finns ett par parametrar i detta man får klura på lite. Det är inte specificerat vad som jämförs, heller inte hur lång tidsperspektivet är.

Är det handhavande fel är det konsekvent oberoende av märke.
Förutsatt att sågarna som jämförs är likvärdiga är det ingen skillnad på märke. De har ju samma förutsättningar och användare. Det blir inte vassare för det är annat märke tex. Funkar inte HVA för honom men Stihl, Dolmar eller nåt annat gör det är det svårt att påvisa användaren som orsak. Då får man titta lite närmare på vad sågarna skiljer sig i och hur de används.

I jämförelse av såg modeller ska inte användare eller kedja tas i hänsyn.
Likaså i jämförelse av kedja, ska inte sågen tas i hänsyn.
Senast redigerad av Mange sön 09 okt 2016, 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: tips på ny motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411791
Lumberjack95 skrev:Jag körde totalt slut på 550 direkt :) alla har skurit för mig :) en annan i samma laget hade samma problem så vi bytte till stihl och det är jag jävligt nöjd med :) Husqvarna va bra när 346 fanns men nu ligger dom långt efter stihl :)

Vilken Stihl har du nu? Hur länge har det funkat för dig?

Avatar Fallback

Re: tips på ny motorsåg

jannee  
#411795 Tror Mange är något på spåren. Kan det vara så "enkelt" att det har med kylningen att göra. Husqvarna kanske har förmågan att täppa till kylflänsar medan Sthil inte gör samma.
ELLER kanske man borde köra på 3% oljeinblandning istället för 2 %.

Användarvisningsbild

Re: tips på ny motorsåg

JohannesG  
#411796 Det skall komma en uppdaterad kolv till 550 och 560 i höst enligt en jag pratade med från Husqvarna på Gallringdagarna, han visst dessvärre inte när. Han sa att de var medvetna om problemet och Husqvarna bör skämmas. 550 är mer vanlig att det är problem med pga att den är en mindre såg och lättare att belasta hårt. Annars riktigt bra såg när den fungerar.

Våran 550 spräckte kolven efter drygt 300 timmar, och det var inte i högsommarvärme utan ett par minusgrader, med regelbundet rengjorda kylflänsar. Blev en 560 efter det och varken jag eller min far ångrar valet att gå upp till 60cc.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).