Motorsåg och handhållet

Prestanda på jonsered 2055w?

6 inlägg 11962 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Prestanda på jonsered 2055w?

tobmah  
#27797 Hej!
Har köpt en begagnad jonsered 2055w Turbo från 1997 till att hugga årsved med. Har bara haft husqvarna tidigare och vet inget om 2055:an. Är det någon som har erfarenhet av 2055:an och som vet prestanda (hk), vikt samt andra roliga fakta om sågen?
Är det en bra såg, och finns det något extra att tänka på vad gäller ex rengörning o.s.v.?

Mvh Tobias



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27800 2055.
53,2cc/9600vid max effect och 14500 max varv.
18,5m/sek vid 9600rpm.

Proffs såg.

Håll den ren o fin, se till att den är vass o har bra bränsle o olja så har du en trotjänare flera år framöver!

Ingen dum s¨åg alls i mitt tycke.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27851 Det är också en av få HVA/Jonsered-sågar som har utanpåliggande kedja. Lättbytt, framförallt kan man ta loss sågkroppen och montera ett annat svärd med kedja om man råkat såga fast sågen i ett vindfälle eller något annat och inte har någon annan såg tillgänglig.

Avatar Fallback
tobmah  
#28347 Tack för svaren!
Men vad kan det bli för hk antal på 53,2cc?

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28399 En snabbkoll i Jonseredskatalogen från 1996 (en sån har väl alla :-) ):

2055W: 3,8 hk, 6,1 kg med svärd och kedja, 3,2m/s2 vibrationer i främre handtag, 6,0 i bakre (det senare inte så bra)

Avatar Fallback
tobmah  
#28418 Jag bugar och bockar för informationen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).