Motorsåg och handhållet

Vad hände med Partner?

18 inlägg 16634 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad hände med Partner?

totte  
#27759 På 70-talet var Partner mycket använd som proffsåg i skogen. Förvisso stora, fyrkantiga och tunga men kände många som ansåg dom vara det enda rätta för grov avverkning.

Numera, har jag insett, räknas Partner tydligen till hobbysågarna. Har själv en 4200, för att vara hobbysåg är den bra, rätt bra med kraft och hyfsat balanserad. Duger bra till några timmars vedsågning för en hobbyist som jag :D .

Men vad hände egentligen? Här på forumet finns det gott om folk som upepnbarligen vet det mesta om sågar. Kan nån av er berätta hur det gick till och när Partner blev vad den är idag.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Hansson  
#27760 Bra ide !

Har själv en 500 som jag tror var en bra såg när den köptes?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27761 I slutet på 70-talet köptes både Partner och Jonsered upp av Electrolux, som redan ägde Husqvarna. Partners tillverkning flyttades från Mölndal till Jonsered och några år senare flyttades hela rasket till Huskvarna.

I samband med dessa flyttningar bestämde någon marknadsavdelning att varumärket Partner skulle vara ett hobbymärke för motorsågar (och därmed bara säljas på varuhus) men proffs för kapmaskiner. Det senare verkar även det vara på väg att försvinna eftersom detta tagits över av varumärket Husqvarna.

Sågar som man gulmålar och sätter namnet Partner på tillverkas numera inte i Sverige vad jag vet, däremot i bl.a. USA och Italien. Svensktillverkade sågar är antingen rödmålade eller orangemålade, innehållet är ju nästan identiskt, och kallas Jonsered eller Husqvarna.

Läs Husqvarnas årsredovisning, den ger en intressant bild av hur man ser på det här med varumärken. Intressantast är ju att man tror att konsumenter är så lättlurade, eller är vi verkligen det :?:

Användarvisningsbild
totte  
#27765 Tack för den beskrivningen! Min 4200 är tillverkad i Spanien enl typskylten. Jag inser ju att när man köper en såg för sådär 2500 så ger man avkall på nåt, när en proffsåg i motsvarande storlek kostar minst det dubbla. Frågan är vad, vad är den största skillnaden, är det hållbarhet och allmän kvalitet eller?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27770 Ja, o kraft...

Partner finns som proffs modeller med men som sagt marknads förs inte här.
Det är samma delar som snurrar runt i HVA, Jonny och Partner.

Användarvisningsbild
totte  
#27790 Det där med kraft kan diskuteras. I samma storleksklass förefaller det inte att vara nån större skillnad på effekten. Sen är ju flertalet proffssågar större, 50 cc och uppåt så på så vis skiljer det förstås.

P 4200 - 42 cc 2kw
H 440 e-series 41 cc 1.8 kw
H 340 41 cc 2 kw
J CS2141 41 cc 2 kw

Kan i alla fall säga att om man är i hobbysegmentet så är 4200 inte alls dum, mycket kraft per krona och inte hobbydimension på kedjan. Jag blev faktiskt förvånad över hurpass bra den är på att kapa. Jag har kört en hel del proffssågar, mest Jonsered, i slutet av 70-talet så jag förväntade mig inte så mycket.

Inser mycket väl att den inte är nåt för proffsen, men för oss som kör några tiotal tim om året så.

Den största nackdelen tror jag är att man inte köper av en proffshandlare, det är förstås nåt av det viktigaste för alla som skall leva på att köra motorsåg, att ha nära tillgång till service och delar. Kan inte påstå att jag träffade nåra särskilt sågkunniga handlare på Jula när jag köpte den.

Det kanske är delvis det man betalar för förresten när man köper dyra proffssågar, att det finns service.

OK bara nåra funderingar från ett f d skogsproffs, numera sågamatör. Det är förresten otroligt kul att hitta ett sånt här forum där man kan återuppliva kontakten med nåt som man sysslade med för mer än 30 år sen. Började med att jag letade vedklyv och hamnade på skogsforum via Google. Och nu kan jag inte slita mig från sågdårarnas värld.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27809 kan bara säga att min partner 7000 är en av de bästa sågar jag ägt, bra vikt, bra balans, lätt startad, förhållandevis lätt till dess styrka.

Användarvisningsbild
totte  
#27810 Från när ungefär är Partner 7000? Svensktillverkad?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28164 bra fråga skall kolla med mange om han har koll på det. ber att få återkomma i frågan.

back:

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Tillverkad första exemplar 1984
70 cc
4,1 hk
6,5 kg
Walbro förgasare
8,500-13000 varv
kjedja ,404 ,325 (konstigt min är 3/8 ..)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28175 Den är Svensk!
Tror inte många ville ha .404 här så du har nog rätt med 3/8.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28176
gossebear skrev:bra fråga skall kolla med mange om han har koll på det. ber att få återkomma i frågan.

back:

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Tillverkad första exemplar 1984
70 cc
4,1 hk
6,5 kg
Walbro förgasare
8,500-13000 varv
kjedja ,404 ,325 (konstigt min är 3/8 ..)


Länken säger 0,375 ( =3/8 )
Senast redigerad av th mån 05 maj 2008, 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
totte  
#28191 Tackar för upplysningarna! :D

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28299
th skrev:
gossebear skrev:bra fråga skall kolla med mange om han har koll på det. ber att få återkomma i frågan.

back:

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Tillverkad första exemplar 1984
70 cc
4,1 hk
6,5 kg
Walbro förgasare
8,500-13000 varv
kjedja ,404 ,325 (konstigt min är 3/8 ..)


Länken säger 0,375 ( =3/8 )


Ja beroende på om det är en 7000 eller en 7000 PLUS
se länken

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28321 7000, 7000P Borde vara de sista i R16 serien.
Rejäla såg, byggda som stridsvagnar!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28429 ja det är en fin o rejäl såg, funkar bra till det mesta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).