Motorsåg och handhållet

Fällning sammanvuxna träd

53 inlägg 19021 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

Göt  
#378405 Jag vet inte om man får göra så men om jag har haft dubbelstammar så har jag sågat isär träden uppifrån, allts rakt ner och därmed delat på träden om dom är två och gjort fällhugg dit vardera lutar och sågat från mitten och ut och fällt dom på det viset. Det kanske är total korkat och kanske jag har haft tur men det har gått bra.

Är tacksam för kommentarer om förfaringsättet

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

tallen100  
#378409 Låter vettigt Göt, man får helt enkelt improvisera och göra det man anser är bäst vid olika situationer.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

sundelius  
#378425
Göt skrev:Jag vet inte om man får göra så men om jag har haft dubbelstammar så har jag sågat isär träden uppifrån, allts rakt ner och därmed delat på träden om dom är två och gjort fällhugg dit vardera lutar och sågat från mitten och ut och fällt dom på det viset. Det kanske är total korkat och kanske jag har haft tur men det har gått bra.

Är tacksam för kommentarer om förfaringsättet


Så gör jag med när bägge ska ner och inget finns ivägen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

JensSkoog  
#378429 Absolut bästa sättet att göra det på om det inte finns hindringar i vägen, @Göt :-BD

Går ochså att ta den ena som lutar "rätta vägen" och senn ta den andra dit ochså med
block eller winch om det är svår lutning.

Om det överhuvudtaget går, undvicker jag att ta ner två träd tilsamman.

Det enda tråkiga om man sågar ner som du, är om det finns en sten som träden har vuxit ikring.
Det har jag upplevd med gråal, och den kedjan var det inte mycket hopp för efterpå :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

Vardon  
#378436 Hur får ni ner dem efter ni sågat av dem? De gånger jag sågat dubbelgranar så sitter den andra kvar och så får jag hämta något med winsch och dra ner den.

Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378461 Traktorn har jag använt. Risiga granar som man fäller gemensamt är nästan lika illa, så man får ändå jobbet. Antingen dra isär när det står upp eller när de ligger ner. :)

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

JensSkoog  
#378462
Vardon skrev:Hur får ni ner dem efter ni sågat av dem? De gånger jag sågat dubbelgranar så sitter den andra kvar och så får jag hämta något med winsch och dra ner den.

Nej, gran kan vara svårt, och enda sättet är att wincha den ena bort från den andra, Med löv är det ju ofta så att dom är samanvuxna vid foten och senn lutar dom åt olika holl. Men ofta ska det inte mera än en grov gren från det ena till det andra för att skapa problemer.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

halvproffs  
#378465 Är det inte bättre att röja rejält så slipper ni dessa farliga fällningar. Själv har jag ALDRIG haft ett sånt träd på min mark :surp: :wink: :D

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

cruisern  
#378472 Jag som startade denna tråd har lärt mig mycket av alla svar och inlägg. Åtminstone har jag lärt mig detta teoretiskt. Jag har huggit en del både stort, smått och besvärligt men bara ett större träd där flera stammar vuxit samman. Det jag förstått är att när man närmar sig ett sådant träd så skall en varningsklocka ringa. Stammen kan se fin ut och skenet kan bedra men det är ingen garanti för hur det kan se inuti stammen. Nästa gång jag skall ge mig på ett flerstammat träd skall jag utvärdera de olika tips som det skrivits om här: ta ner del för del, använda spänn/stam-band, lina, vinsch, försöka läsa hur stammen kan vara delad samt ha bra flyktväg mm. Är det allt för mäktigt för mig så anlitar jag någon mer erfaren än jag själv. Det kostar så lite. Så har jag gjort tidigare. Jag chansar aldrig i skogen. Tack alla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

Amatörhuggare 62  
#378478 Bra sammanfattning
:-BD

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

halvproffs  
#378480 En till sak; kolla spånen, är dom misstänkt ruttna som kommer ut? Har varit med om en incident med en gran som såg hur frisk ut som helst, inget barrbortfall och när jag hade kommit in halvvägs så gick den av och vred sig åt helt fel håll. Mycket kvist åt det hållet och en hel del röta.
Efter det har jag koll på spånerna. Sitter liksom i ryggmärgen efter den händelsen.

Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

valtra mega  
#378502
halvproffs skrev:Är det inte bättre att röja rejält så slipper ni dessa farliga fällningar. Själv har jag ALDRIG haft ett sånt träd på min mark :surp: :wink: :D

Vad skall man göra om man inte ägde skifte eller ens var född då röjningen skulle blivit utfört

Avatar Fallback

Re: Fällning sammanvuxna träd

valtra mega  
#378503
halvproffs skrev:Är det inte bättre att röja rejält så slipper ni dessa farliga fällningar. Själv har jag ALDRIG haft ett sånt träd på min mark :surp: :wink: :D

Vad skall man göra om man inte ägde skifte eller ens var född då röjningen skulle blivit utfört
Fällde en tall i förra veckan som var 21m långt blev en stock och 13 st 3 meters massa bitar

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

machonisti  
#378509 Jag har köpt mina skiften under snart 20 år. Köpte billigare ogallrade skiften så upphängda träd har hänt och ofta. Nu är det mesta genomgånget så upphängningarna har minskat rejält. Tycker värsta upphängningen är när större gran går in i fläskig asp.

Användarvisningsbild

Re: Fällning sammanvuxna träd

anersimyra  
#378518
cruisern skrev:Någon som har en bild på en fallen alm som "jävlats"?
Ingen bild då digitalkameror inte fanns vid tiden för fällningen. Men jag skulle fälla en riktigt stor alm som stod alldeles intill en stor lada. Stamdelen som saknade grenar var runt 80 grov och 6 meter hög. Jag hade fäst lina högst upp på stamdelen och förspänt med spel. Jag gjorde rikt och fällskär utan problem, när jag sen drar med spelet delar sig trädet och de två stamdelarna faller nittio grader åt varsitt håll.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).