Motorsåg och handhållet

Lustig grej brevid förgasare Jonsered 2041???

4 inlägg 3541 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lustig grej brevid förgasare Jonsered 2041???

kungsis  
#376513 Jag servade en av mina sågar, en jonsered 2041, i kväll. Var ett tag sedan och jag hade glömt hur den såg ut inne runt förgasaren. Där var en delvis lös orange slang, som var instucken mot svänghjulet, i en blå trattliknande grej och lös i andra änden. Hittade en liten "burk", med ett rör som såg ut att passa, på andra sidan förgasaren, så jag tryckte dit den där. Gjorde jag rätt? Vad är det för grejer egentligen? Ska man göra rent/serva/byta ut dessa grejer regelbundet? Den har varit lite ostadig i tomgången. Kan detta påverkat? Det blev sent, så jag orkade inte hålla på och starta och krångla.

Mvh
Kungsis



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lustig grej brevid förgasare Jonsered 2041???

totte  
#376608 Det bör vara tankluftningen. Slangen är där utifall det skulle läcka bränsle genom luftningen så skall det inte bli stående inne i såghuset. Kan knappast ha påverkat tomgången.

Avatar Fallback

Re: Lustig grej brevid förgasare Jonsered 2041???

kungsis  
#376623 Ok, tack för svaret :grin:

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lustig grej brevid förgasare Jonsered 2041???

magnusbygg  
#377132 Har du nån bild på den?
Dom gjorde ett par modeller som dom kallade turbo, den skulle trycka in luft från svänghjulet till förgasaren. Det var en blå trattliknande sak med en böj på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).