Motorsåg och handhållet

Jobba som manuel huggare

22 inlägg 9520 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jobba som manuel huggare

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27432 Hej jag har funderat lite på det här med att vara manuel huggare. Hade tängt hugga gallringar och röjningar och sätta lite plantor vad får man när man går med motorsåg eller röj såg i timen. Är det jobbit att gå da ut och da in med sågen :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Thunborg  
#27437 Kan bli lite jobbigt att bära sågen när man sätter plant :roll: :wink:
Skämt och sida :lol: Motormanuellt ungeför 290-310 kr/tim, Manuellt ungefär 260-280kr/tim.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27442 Vad menar du med motor manuellt och manuellt. Vat får man när man sätter plant.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27473
Mowi skrev:Vad menar du med motor manuellt och manuellt. Vat får man när man sätter plant.


Med motor-manuellt betyder att man använder motorsågen
enbart manuellt bytder således att du bara använder yxa o såg.... är väl typ bara nationalparker, om ens det i. kör du skotare och fäller och skotar ut det med trakator o grip så får du ju ta lite extra för hanteringen alltså fritt utburet till väg.

Sätta plant är väl en rimlig kostnad mellan 75 öre. till 1,5 kr.
Beror ju på om det skall mikro plantas, borr plantas, eller ris plantas. sedan terräng m.m.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27480 Som svar på om det är jobbigt:
Hade en anställd som gick över till ett annat yrke, som byggare av nåt slag, och de som jobbar där varnade han för att det var ett fysiskt hårt arbete, han skulle tappa 4-5 kilo i början osv..
Jo visst, han GICK UPP i vikt istället :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27482 Plantering borde vara väldigt "fettlösande". 12 timmar relativt låg intensitet...

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27495 Jaha det är motormanuellt jag syftade på. Här där jag bor är det inte många manuelhuggare men det finns några gallringsskördare och slutavverknings skördare. Men går det få jobb att gallra eller slutavverka något litet eller övergroft? Eller är det så att man bara får röja och sätta plant? :?:

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#27509 Motormanuellt=Motorsåg eller Röjsåg
Manuellt=Planering/snitsling, plantering mm

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27546
Mowi skrev:Jaha det är motormanuellt jag syftade på. Här där jag bor är det inte många manuelhuggare men det finns några gallringsskördare och slutavverknings skördare. Men går det få jobb att gallra eller slutavverka något litet eller övergroft? Eller är det så att man bara får röja och sätta plant? :?:


De som jobbar motomanuellt är oftast så kallade månsken bönder, m ao de har även ett annt jobb men kör skogen på helger och kvällar. Oftast bönder som har en skogskran som de kopplar till kärran.

Motormanuell kan ju även vara en sådan som fäller övergrovt som skördarna inte klarar, arborister ex vis. Eller om det är så att skördaren inte kommer åt ex slänter, bergiga områden osv. Vet arbetslag om 5 skördare där de har en motormanuell kille på en fyrhjuling som åker runt o ger service, bränsle, mat hydraul läckor och så fäller han träd eller kvistar sådant som står dumt till.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27576 ok hadde tängt att få jobb av privata skogsägare är det svårt :?:

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27579 Kommunen eller de som har hand om naturreservat där du bor, kanske?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27586
Mowi skrev:ok hadde tängt att få jobb av privata skogsägare är det svårt :?:


ja det är svårt om du inte får tag på någon riktig bohemisk miljövän.

Annars är det ju som arborist i komunen som man kan tjäna pengar. alltså ta ner och beskära träd.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27594 Nej att klättra i träd är inget för mig men tror ni inte att man kan få jobb av något skogsbolag :?:

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27595 Han som tog ner eken här hos mig hade firma med 3 anställda. Jobbade med plantering, röjning, huggning samt övergrovt/rotben o vindfällen åt Svea o Vidas maskiner häromkring. Han körde även en del "säker trädfällning" hos privatpersoner o Företag/kommuner. Han hade fullt upp verkade det som.
Det är säkert en fördel om man har kontakter med nåt större skogsföretag.

Magnus M

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27596 ja det är sont som vare roligt men det kanske är lite svårt med att få jobb varkar det som.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).