Motorsåg och handhållet

Nye 550/560 xp i 2016?

145 inlägg 57645 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

svampbob  
#385666
Ekhagas trädfällning skrev:
anersimyra skrev:Jag har provat den nya 261 som är en utmärkt såg som jag mycket väl kan tänka mig att köpa.. :smile: den enda nackdelen var det " amerikaniserade " barkstödet och det höga originalsvärdet, hjälpfjädern i startapparaten kunde man varit utan då sågen då blivit ett par tre cm smalare. Men som sagt, jag är sugen på att köpa.. :smile:


Vad menar du med hjälpfjäder? Det finns ingen hjälpfjäder. Den är så lätt att starta utan hjälpfjäder.
ImageUploadedByskogsforum forum1459854055.355943.jpg


Nu är du avslöjad :lol: så ren som den där sågen är så kan den aldrig ha varit ute i skogen och ännu mindre ha blivit startad :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385677 Kapade väldigt övergrov björk till ved igår med en 550 med 18 tums svärd på. Kan bara konstatera att motorkraften mycket väl räckte för att driva det svärdet, behövde inte vara försiktig alls för att kedjan skulle stanna utan den bara matade på.
Ska sågen vara en allround såg som används ibland bara och till helt olika uppdrag passar 550 ypperligt, även gallring fast gärna med 13 tums svärd då.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385681 Så ser en såg ut som gått en tank. Jag hade butikens utlåningssåg ett bra tag tills min 261:a med värme i handtagen kom.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#385704
Ekhagas trädfällning skrev:
anersimyra skrev:Jag har provat den nya 261 som är en utmärkt såg som jag mycket väl kan tänka mig att köpa.. :smile: den enda nackdelen var det " amerikaniserade " barkstödet och det höga originalsvärdet, hjälpfjädern i startapparaten kunde man varit utan då sågen då blivit ett par tre cm smalare. Men som sagt, jag är sugen på att köpa.. :smile:


Vad menar du med hjälpfjäder? Det finns ingen hjälpfjäder. Den är så lätt att starta utan hjälpfjäder.
ImageUploadedByskogsforum forum1459854055.355943.jpg
Hjälpfjädern som sitter i startapparaten på den nya 261:an, flera andra stihlsågar, och på Dolmarsågar, beskrivs på Stihls hemsida som ett hjälpmedel som dels gör den mer lättstartad och är skonsam mot kroppen.. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#385705 STIHL ElastoStart
På grund av kompressionstrycket bildas krafttoppar vid startögonblicket av en förbränningsmotor som belastar muskler och leder. STIHL ElastoStart, ett specialhandtag, tar med hjälp av ett fjädersystem upp och dämpar krafttopparna. Du får en jämn och bekväm start av maskinen.

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

550  
#385708 Jag trodde bara det var starthandtaget som innehöll elastostart, men jag kanske har fel.

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

röjar kalle  
#385709
anersimyra skrev:STIHL ElastoStart
På grund av kompressionstrycket bildas krafttoppar vid startögonblicket av en förbränningsmotor som belastar muskler och leder. STIHL ElastoStart, ett specialhandtag, tar med hjälp av ett fjädersystem upp och dämpar krafttopparna. Du får en jämn och bekväm start av maskinen.

En riktig värmlänning skall väl dra igång såg utan sånt där tjafs eller hur Anders. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#385712 Absolut..varför göra sågen bredare..det där " dekompfjantet " på småsågar begriper jag heller inte.. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#385714
550 skrev:Jag trodde bara det var starthandtaget som innehöll elastostart, men jag kanske har fel.

Det är en grov spiralfjäder som är tänkt att " hjälpa till " att starta motorn. Om det gör sågen mer lättstartad kan ju diskuteras, men det gör i vart fall att det känns mjukare att dra igång sågen.. :smile:
PS : vid första rycket när min Dolmar var ny for knuten igenom starthandtaget, hjälpfjädern drog då med kraft in snöret i startapparaten som blev skrot och fick bytas.. :surp: :sad:

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

valtra mega  
#385715 Är inte elastostart endast en liten fjäder under knuten på startsnöret i start handtaget lyckas inte få länkat till bilden av det på stihls hemsida

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

550  
#385717 En del modeller kanske har extra delar, men jag är rätt säker på att till och med 201 har elastostarthandtaget, men inte har den någon hjälpfjäder? Det låter som mer som kan krångla. Jag brukar hoppa över att använda dekompen på 550, tycker att den inte startar lika lätt på första draget om man använder dekompen.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#385718 Kan ju vara så, å andra sidan har Stihl på andra sågar, likt Dolmar, ett system med en kraftig spiralfjäder inbyggd i startapparaten.

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

valtra mega  
#385719 På 241 finns det easy2start då behövs bara hälften av kraften att starta

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

röjar kalle  
#385722
anersimyra skrev:Absolut..varför göra sågen bredare..det där " dekompfjantet " på småsågar begriper jag heller inte.. :shock: :shock:

Det har gått mode i det där. :grin:

Avatar Fallback

Re: Uppdaterade Jonsered CS2253 & Husqvarna 550XP

SawTroll  
#385726
traktorz skrev:
SawTroll skrev:Ja, og det er bare en del av endringene som er gjort i den senere tid. De andre er beskrevet i tidligere utgaver av delelistene.

Her er noe av det;


Så ett hål i toppkåpan nedanför dekompressionsventilen indikerar att det här är en nyare (årsmodell 2016) variant av 550XP? Knappast något problem med värmeborttransportt för vinterbruk, men större risk för den som nöter sågen i timmar på vedbacken. Bra att Husqvarna-gruppen är lyhörda för användarnas problem.


Jeg ville ikke brukt begrepet årsmodell, da dette ikke samsvarer med når endringer blir gjort.

Her er noen flere, fra 2015:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).