Motorsåg och handhållet

Nye 550/560 xp i 2016?

145 inlägg 57643 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Hema  
#385007
550 skrev:
Hema skrev:Han skrev ju att han hade gallring och grovt på schemat, var platsar allaround såg in in då? Redskap efter behov. Men visst en 550 + 201 är en bredare kombo i skogen, men är det grovt så är det.


Överallt :wink: Hemma är 550 den största såg vi har, behövs inte större annat än i undantagsfall. Även om man säger grovt så kanske det inte är en övergrov slutavverkning man ska göra.

När jag ska kapa ved är det min 357:a 95% av alla dagar i veckan, så du behöver nog en 60cc du med, bara att du inte vet om det. :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

550  
#385012
Hema skrev:
550 skrev:
Hema skrev:Han skrev ju att han hade gallring och grovt på schemat, var platsar allaround såg in in då? Redskap efter behov. Men visst en 550 + 201 är en bredare kombo i skogen, men är det grovt så är det.


Överallt :wink: Hemma är 550 den största såg vi har, behövs inte större annat än i undantagsfall. Även om man säger grovt så kanske det inte är en övergrov slutavverkning man ska göra.

När jag ska kapa ved är det min 357:a 95% av alla dagar i veckan, så du behöver nog en 60cc du med, bara att du inte vet om det. :)


Det är inte mycket ved vi kapar med motorsåg, allt som går att lyfta körs genom vedkapen. Men visst, kapar man hela årsveden med motorsåg så är det väl bra med en större.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Peteflamingstar  
#385017
Hema skrev:Alternativ till 560:n skulle kunna vara 562:an som klarar stora svärd. Alternativt Stihls nya 362:a? Idagsläget känns nya 201:an ohotad inom sitt segment.


Går att köpa långa svärd till 560 också om man vill, har fått tag i ett 24-tums med lilla svärdsfästet! :grin: Inte för att det är så väldans användbart, mest roligt 8)

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Hema  
#385023
Peteflamingstar skrev:
Hema skrev:Alternativ till 560:n skulle kunna vara 562:an som klarar stora svärd. Alternativt Stihls nya 362:a? Idagsläget känns nya 201:an ohotad inom sitt segment.


Går att köpa långa svärd till 560 också om man vill, har fått tag i ett 24-tums med lilla svärdsfästet! :grin: Inte för att det är så väldans användbart, mest roligt 8)

Såsom jag ser det, så är 562:an valet om man bara kör med bara stora sågar och vill ha något mindre, bara flytta över svärd o kedja. 8)

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385025 Noken som har sett på outinthewood på YouTube? Han brukar mykje 562 morsom type

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

husqvarna_med_sthil  
#385066 Mycket vettiga svar och med den kombon jag tänkt blir det förstås två separata sågar som inte överlappar varandra speciellt bra om den ena behöver in på service mitt i huggningen... det kan ju faktiskt hända, inte alls omöjligt. 201 har jag testat men inte hvasågarna. Får nog allt fundera lite. Det ser ju ut som så att det blåser alltid ner några träd här och där och aldrig att de ligger bra eller är av vekt diameter. Det blir en del timmerhuggning till hösten samt frötallar. Argumentet om en stark allround är svårt att komma runt utan att säga tre sågar men det vore trevligt med en starkare maskin när man ska igenom grövre träd, det är ju ett armans elände att gnugga på med en för liten såg med för kort svärd så man inte kan välja sida om stammen vid ett fälle.

Min 260 har gett upp, skurit antagligen, ska skruva isär och titta vid tillfälle, lillkvarnan orkar inte med det som står oss framför inför hösten.

Användarvisningsbild

En eller två eller tre sågar?

traktorz  
#385116 Vi har 35cc, 50cc & 60cc på våra sågar. För lätt röjning och huggning av gärdsgårdsvirke använder endast jag 35cc-sågen, eftersom brorsan med sina stora händer i tid och otid slår till kastskyddet på MS201-sågen. Han har heller inga problem med att hugga gärdsgårdsvirket med 50cc-sågen, den är i lagom storlek för honom. Dock får jag låna den vintertid vid behov, när jag fryser om händerna, ty CS2153WH har skön handtagsvärme!

Vi kan i princip hugga allt vi behöver med 50-kubikaren, även till att såga stubbar ute på hyggena med. Dock används 60-kubikaren främst till stubb-trimning, företrädesvis med 18" svärdet på, eftersom 3/8" kedjan är så mycket tåligare än .325". Till färskt virke är 21LPX-kedjan grym på CS2153WH/550XPG-sågarna.

Frågar jag brorsan, så vill han inte använda klen-motoriserade sågar såsom MS192 & MS201. Lill-Stihlen MS192 (30cc) ville han överhuvudtaget aldrig använda, eftersom han tidigare mest använt stor-Stihlen (60cc) vid rotkap efter stormen Ivar, som ju med sin dubbla cylindervolym hade väsentligt mer kraft. Jag däremot finner 35cc-modellen användbar, jag har inte heller så frusna och stora händer som brorsan.

Husqvarna-gruppens 50cc och 60cc proffs-sågar har både unikt temperament och styrka, så nöjer man sig med endast en såg är 50-kubikaren CS2253WH/550XPG det självklara valet. Anledningen att välja en 60-kubik är för att kunna bruka den tåligare 3/8"-kedjan vid smutsiga jobb, typ stubbtrimning och rotkapning. Anledningen att däremot jag väljer en klenare såg som komplement, typ 35cc till 40cc, är viktbesparing vid klent röjningsjobb, typ gärdsgårdsvirke.

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

550  
#385131 Värmen i handtagen är också något att beakta, är det runt tio minus tar jag hellre 346/550 med värme än 201. Usch och fy för att behöva släpa på 560 i förstagallring i såna lägen. 18 tumssvärd, klacka ner och gör instick så tar man rätt stora rotskär med en 550 :-BD Det viktigaste är ändå bra teknik och vass kedja i slutänden :wink:

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

SawTroll  
#385143
Hema skrev:
Peteflamingstar skrev:
Hema skrev:Alternativ till 560:n skulle kunna vara 562:an som klarar stora svärd. Alternativt Stihls nya 362:a? Idagsläget känns nya 201:an ohotad inom sitt segment.


Går att köpa långa svärd till 560 också om man vill, har fått tag i ett 24-tums med lilla svärdsfästet! :grin: Inte för att det är så väldans användbart, mest roligt 8)

Såsom jag ser det, så är 562:an valet om man bara kör med bara stora sågar och vill ha något mindre, bara flytta över svärd o kedja. 8)


Smak og behag med 560 eller 562, så lenge det ikke er snakk om 28" sverd - men utvalget i lange sverd er utvilsomt bedre for 562, og max "oljeutslipp" er litt høyere. Balansen med lange sverd er nok litt bedre med 562 også, da den veier litt mer - men alt dette er helt marginalt (unntatt utvalget av sverd). :grin:

Med kortere sverd enn 20" er 560 et rimelig opplagt valg, ikke mye å diskutere.

Användarvisningsbild

Re: Uppdaterade Jonsered CS2253 & Husqvarna 550XP

traktorz  
#385163
SawTroll skrev:Ja, og det er bare en del av endringene som er gjort i den senere tid. De andre er beskrevet i tidligere utgaver av delelistene.

Her er noe av det;


Så ett hål i toppkåpan nedanför dekompressionsventilen indikerar att det här är en nyare (årsmodell 2016) variant av 550XP? Knappast något problem med värmeborttransportt för vinterbruk, men större risk för den som nöter sågen i timmar på vedbacken. Bra att Husqvarna-gruppen är lyhörda för användarnas problem.

Avatar Fallback

Re: En eller två eller tre sågar?

husqvarna_med_sthil  
#385190
traktorz skrev:Vi har 35cc, 50cc & 60cc på våra sågar. För lätt röjning och huggning av gärdsgårdsvirke använder endast jag 35cc-sågen, eftersom brorsan med sina stora händer i tid och otid slår till kastskyddet på MS201-sågen. Han har heller inga problem med att hugga gärdsgårdsvirket med 50cc-sågen, den är i lagom storlek för honom. Dock får jag låna den vintertid vid behov, när jag fryser om händerna, ty CS2153WH har skön handtagsvärme!

Vi kan i princip hugga allt vi behöver med 50-kubikaren, även till att såga stubbar ute på hyggena med. Dock används 60-kubikaren främst till stubb-trimning, företrädesvis med 18" svärdet på, eftersom 3/8" kedjan är så mycket tåligare än .325". Till färskt virke är 21LPX-kedjan grym på CS2153WH/550XPG-sågarna.

Frågar jag brorsan, så vill han inte använda klen-motoriserade sågar såsom MS192 & MS201. Lill-Stihlen MS192 (30cc) ville han överhuvudtaget aldrig använda, eftersom han tidigare mest använt stor-Stihlen (60cc) vid rotkap efter stormen Ivar, som ju med sin dubbla cylindervolym hade väsentligt mer kraft. Jag däremot finner 35cc-modellen användbar, jag har inte heller så frusna och stora händer som brorsan.

Husqvarna-gruppens 50cc och 60cc proffs-sågar har både unikt temperament och styrka, så nöjer man sig med endast en såg är 50-kubikaren CS2253WH/550XPG det självklara valet. Anledningen att välja en 60-kubik är för att kunna bruka den tåligare 3/8"-kedjan vid smutsiga jobb, typ stubbtrimning och rotkapning. Anledningen att däremot jag väljer en klenare såg som komplement, typ 35cc till 40cc, är viktbesparing vid klent röjningsjobb, typ gärdsgårdsvirke.


Vilken bra info ! Kanske blir det nog 2253án trots allt, den kommer att göra jobbet, den jag har mest behov av närmaste tiden och så har jag RaketLasse i stan, bra gäng ! Dock måste jag säga att hva har haft usel service i Sundsvall förut men de har gjort om och som det verkar fått det rätt ! Jag blev väldigt bra behandlad där när jag kom som intressent och skulle handla röjsåg. Fick ha en lånemaskin en helg först innan jag bestämde mig, trevligt bemötande som heller inte kändes som försäljarfasoner alá dålig bilskuttare.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Mannfolk  
#385224
anersimyra skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har inte ställt dem på en våg med svärd, fulltankade. Och jag brukar säga att det är en sak vad de skriver i sina dokument om vikt, hk mm (bränsleförbrukning tex) men den upplevda känslan och verkligheten kan ibland vara annorlunda.

Därför rekommenderar jag er att testa. Eller är ni rädda för att upptäcka att "fel märke" är bättre än "rätt märke". En person jag rekommenderade att testa ville inte med kommentaren: "tänk om jag gillar den...".
Jag har provat den nya 261 som är en utmärkt såg som jag mycket väl kan tänka mig att köpa.. :smile: den enda nackdelen var det " amerikaniserade " barkstödet och det höga originalsvärdet, hjälpfjädern i startapparaten kunde man varit utan då sågen då blivit ett par tre cm smalare. Men som sagt, jag är sugen på att köpa.. :smile:


Anders jag kan fiksa barkstöd precis hur du vill ha det

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Peteflamingstar  
#385234 Apropå barkstöd, finns det inte möjligheten att köpa platta barkstöd till Stihlsågar också? Har det på bägge mina Hva 60-kubikare och gillar't skarpt.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

anersimyra  
#385242 Att ändra formen eller helt ta bort den nedre tanden funkar fint.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385664
anersimyra skrev:Jag har provat den nya 261 som är en utmärkt såg som jag mycket väl kan tänka mig att köpa.. :smile: den enda nackdelen var det " amerikaniserade " barkstödet och det höga originalsvärdet, hjälpfjädern i startapparaten kunde man varit utan då sågen då blivit ett par tre cm smalare. Men som sagt, jag är sugen på att köpa.. :smile:


Vad menar du med hjälpfjäder? Det finns ingen hjälpfjäder. Den är så lätt att starta utan hjälpfjäder.
ImageUploadedByskogsforum forum1459854055.355943.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).