Motorsåg och handhållet

Nye 550/560 xp i 2016?

145 inlägg 57626 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

traktorz  
#388924
Hema skrev:Skulle en hva-båge passa en jonseredsåg?

Förmodligen, givet att du även byter tank. Bågen fästes ju i tankens underdel. Har inte kollat om det är en annan vinkel på bågens fäste i tanken, men förmodligen är det något mer än bara färgen som skiljer fabrikaten åt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

ryden  
#388951 Jag stod och höll i bägge häromdagen och reflekterade över att bågarnas infästning såg identisk ut trots vinklarna så det finns en god chans att det går att byta.

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Kenthf  
#389410
Fraden skrev:Så att kapa med så duger sågen utmärkt?
Hur är det med hållbarheten på 560XPG?

Ha en kompis som är nöjd med sin 550.

Har haft 562, 560, 550 och 555 i firman sedan de kom ut på marknaden.
Inte ett fel på nån av sågarna.

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

SawTroll  
#389429
traktorz skrev:
Hema skrev:Skulle en hva-båge passa en jonseredsåg?

Förmodligen, givet att du även byter tank. Bågen fästes ju i tankens underdel. Har inte kollat om det är en annan vinkel på bågens fäste i tanken, men förmodligen är det något mer än bara färgen som skiljer fabrikaten åt.


Jeg vet ikke hvordan det er på de mindre sagene, men i hvert fall i 372 familien må tanken også byttes, om det skal passe ordentlig.

Selvsagt må håndtaket for kjedebremsen byttes også, .

Avatar Fallback

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Hema  
#389443 Sant, sågkedjeskyddshandtaget måste såklart också bytas. Bra tänkt!

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

NisseGurra  
#395159 Köpt en 560 xpg för drygt en månad sen. Frågan är om jag fick ett måndagsexemplar? Vid leverans sätt inget ringdrev på. Är det leverantör eller Husqvarna som monterar detta? I alla fall är det som händer följande: Kedjan drivs runt av axeln med splines som finns på axeln i någon sekund är kedjans drivkuggar förstörda och fastnar i svärdet. Reklamerade sågen och fick tillbaka med nytt ringdrev, svärd och kedja. I helgen skulle ja montera på svärdet och såg då en stor spricka i kastskyddet :-(. Sågen användes endast den sekund det tog att förstöra den första gången. Vet att det inte hänt då jag har hanterat sågen och den har varit väl emballerad. Är det någon som har liknande erfarenheter?

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

traktorz  
#395208 De gånger vi handlat Jonsered av Granngården, så har motorkropp och svärd levererats separat. Vi har då själva monterat svärd och kedja enligt våra önskemål.

De gånger vi handlat Stihl från en handlare, så har handlaren alltid provstartat sågen först, medan vi stått bredvid och hållit för öronen.

Alla sågar vi sett kommer paketerade med bara motorkropp, sen är det upp till kunden att hos handlaren konfigurera passande svärd och kedja.

Låter som att både leveranskontrollen och acceptanstestet i det aktuella fallet kan förbättras.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

NisseGurra  
#395275 Jag tror alla levereras så men det var ringdrevet som saknades vid kopplingen! Enl min handlare ska det vara gjort från fabrik. Låter riktigt!? Husqvarna har då gjort fel och dessutom konstruerat ett vekt kastskydd!? Fick ett nytt kastskydd knappt utan att förklara.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395396
traktorz skrev:De gånger vi handlat Jonsered av Granngården, så har motorkropp och svärd levererats separat. Vi har då själva monterat svärd och kedja enligt våra önskemål.

De gånger vi handlat Stihl från en handlare, så har handlaren alltid provstartat sågen först, medan vi stått bredvid och hållit för öronen.

Alla sågar vi sett kommer paketerade med bara motorkropp, sen är det upp till kunden att hos handlaren konfigurera passande svärd och kedja.

Låter som att både leveranskontrollen och acceptanstestet i det aktuella fallet kan förbättras.


När ÅTF beställer väljer han om och vad som ska vara på sågen oftast.
Sågen ska levereras driftklar Från ÅTF.

Att de inte startar eller leverans servar såg på varuhus som Granngården, Jula, Swedol är inget nytt.
Likaså i webbshoppar eftersom de ofta skickar då och inte heller kan slabba med oljor och bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395397
NisseGurra skrev:Köpt en 560 xpg för drygt en månad sen. Frågan är om jag fick ett måndagsexemplar? Vid leverans sätt inget ringdrev på. Är det leverantör eller Husqvarna som monterar detta? I alla fall är det som händer följande: Kedjan drivs runt av axeln med splines som finns på axeln i någon sekund är kedjans drivkuggar förstörda och fastnar i svärdet. Reklamerade sågen och fick tillbaka med nytt ringdrev, svärd och kedja. I helgen skulle ja montera på svärdet och såg då en stor spricka i kastskyddet :-(. Sågen användes endast den sekund det tog att förstöra den första gången. Vet att det inte hänt då jag har hanterat sågen och den har varit väl emballerad. Är det någon som har liknande erfarenheter?

Reklamerades den på inköpstället?

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

NisseGurra  
#395421 Precis! Har inte kontaktat Husqvarna än. Tack för svaren!

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Fraden  
#395482 Slog äntligen till på en 560XPG.
Synd bara att man är klar med årets vedkapning... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

NisseGurra  
#395510 Bra! Hoppas den inte var gjord på en måndag då :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

NisseGurra  
#395547 "Hej Magnus!
Om vi kommer ändra detta är inget jag vet men jag för detta vidare!" Om min fråga på kastskyddet till HQ support. Lite bättre än inget svar ;-I

Användarvisningsbild

Re: Nye 550/560 xp i 2016?

Fraden  
#395550
1465559189_image.jpeg
Nu är den hemma!
Ska iväg till en kompis och provsåga lite.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).