Motorsåg och handhållet

Favorit yxa i skogen ??

69 inlägg 61142 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

JensSkoog  
#491676
Hema skrev:Tycker det är svårt att ge något svar, då olika yxor funkar bäst på sin respektive sak. En yxa för att fälla med, en för kvistning, en för vandringen och en annan för klyvning.

Du är en vis man, "Hema" :-bd

Precis så är det båda med yxar och motorsågar, så
man behöver ett haldussin av varje :d :d

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Favorit yxa i skogen ??

Hema  
#491685
JensSkoog skrev:
Hema skrev:Tycker det är svårt att ge något svar, då olika yxor funkar bäst på sin respektive sak. En yxa för att fälla med, en för kvistning, en för vandringen och en annan för klyvning.

Du är en vis man, "Hema" :-bd

Precis så är det båda med yxar och motorsågar, så
man behöver ett haldussin av varje :d :d

Man blir som man umgås. :)

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491691 Fast då det i trådrubriken specifikt efterfrågas favorityxa i SKOGEN, så torde ju alla vedbacksyxor gå bort...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

halvproffs  
#491701 Brukar använda min Hultafors klyvyxa vid jaktstugan som ligger i skogen. :grin:

Skaftade om en yxa i somras och den blev faktiskt rätt bra.

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491724 Fast jag tolkar nog rubriken mest som favorityxa i skogsbruket. Vi är ju ändå på skogsforum! :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Favorit yxa i skogen ??

Hema  
#491785 Får ta min skogsyxa från Husqvarna (kvistyxa 445:-), annars Wetterlings skogsyxa för att fälla med.

Användarvisningsbild
Williamm  
#691503 https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=27500#p27500
totte skrev:Här en samling till: Gränsfors liten yxa, Agdor snickaryxa, en Gränsfors från länge sedan, Agdor liten klyvyxa, släggyxa av varuhuskvalitet :oops: .

Den gamla Gränsforsyxan har jag fått av min far, den är troligen från 30-talet. Skaftet är inte original. Den är tunn och lätt, idealisk för snickeriarbeten, jag har slipat den med längre egg på vänstersidan, så att den inte "slår ifrån" när man skall tälja med den.


Jag har en sådan yxa som är tvåa från vänster (Agdor snickaryxa) Och jag funderar på att använda den för att banka fällkil (när det blir dags om något år) pga det raka skaftet. Vad tros om det?
När jag läste att det var en snickaryxa blev jag fundersam på om det var "Missbruk" av verktyg.

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

totte  
#691516 En sån Agdor funkar bra att banka kil med. Lite otymplig att ha med i skogen kanske. Annars är den ett sånt där ganska oömt universalredskap som kan användas till vad man önskar.

Missbruk är att ha den att hacka tjäle och pinnmo med och att klyva ved mot en sten 😎

Användarvisningsbild

Re: Favorit yxa i skogen ??

Williamm  
#691527 Tack!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).