Motorsåg och handhållet

Favorit yxa i skogen ??

69 inlägg 61043 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Favorit yxa i skogen ??

swe#kipp  
#27304 Hejsan på er alla skogstokar !
sitter och funderar på att försööka hitta en ny xya att banka fällkilar med !
Vad har ni med er i skogen när ni fäller lite grövre pinnar ?
jag har en gammal Säter Banko yxa som jag gillar samt några wetterling yxor som jag misshandlar friskt :)
gärna bilder på era Yxor om ni har möjlighet till det ,,, jag skall även försöka att lägga ut några bilder på mina !



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27308 Alla utom en har jag med mig ut i skogen. :-)

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#27310 Trevligt :)
jag har stora klyv yxan och snickar yxan från gränsfors, jag fick mail av dom idag om deras Amerikanska fäll yxa ,,, maffig pjäs som dom börjat producera i år efter några år av stillestånd på den modellen !!
skall se om jag kan lura hit nån bild den när kommer hem ikväll :)

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27312 Vad använder du snickaryxan till? Får säga att jag tycker den är kanon till grovsnickeri/timring.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#27314 Grov snickeri för min del, den enda timmring jag komemr i kontakt med är när jag hugger åt sånna som skall timmra :P
har dock provat timmra lite med en kompis, verkar riktigt kul måste jag säga !!!

   TS
Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27322 Använder Fiskars klyvyxa 2400 till lite större vedpinnar.
Till fällkilen använder jag en liten enhandsslägga från Biltema.

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27323 Är det någon som har provat hävkraftsyxan VIPUKIRVES.
Är väldigt nyfiken om den är så bra som tillverkaren påstår.
Den är lite för dyr att köpa på prov, för att sedan hänga på väggen i vedboden till ingen nytta.

Avatar Fallback
Bucketman  
#27359 Har en jäkla massa yxor, klyvyxor, släggyxor och bilor mm. Den som ja har med mig i skogen för att kvista sånt man missat med sågen och knacka kilar med är en modell "mindre" yxa. Den räcker till det mesta ja gör och passar precis i ett hölster för trampbrytjärn som ja har sitter på höger ryggsida i huggarbältet. Lätt att nå och sitte vädigt bra.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#27361
kava skrev:Är det någon som har provat hävkraftsyxan VIPUKIRVES.
Är väldigt nyfiken om den är så bra som tillverkaren påstår.
Den är lite för dyr att köpa på prov, för att sedan hänga på väggen i vedboden till ingen nytta.



Den är en yxa som skickas runt i USA på en site som jag är medlem på och det jag läst är att den funkar väldigt bra på tex björk med lite grova kvistar.
Men med myket grova kvistar så blir det värre, jag tänker på den yxan som ett komplement till en vanlig klyvxa när man har lätt kluven ved för med rätt teknik så går det sjukt fort :P
jag kan rekomendera att sätta ett bildäck på huggkubben då går det att klyva väldigt fort med en gränsfors med 😈

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#27367 En bild fällyxorna !

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27374 Den i mitten önskar jag mig i julklapp! :shock:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#27378 Jag är väldigt sugen på den till Höger, den med rakt skaft borde vara fin att banka fällkilar med på stora gårdsträd samt putsa till dom där det behövs och man inte vill köra med sågen :)
Och så tycker jag att den ser cool ut :P

En sak jag undrar över är varför ingen tillverkare i SVERIGE säljer mellan stora huggyxor med raka skaft, det är väldigt populärt i USA/KANADA och det är väldigt mycket trevligare att banka kilar med ett rakt skaft !!!
Vore fint om Hultafors, Wetterligns eller Gränsfors kunde göra en yxa med ett huvud på ca: 1,5-2kg och ett skaft på 65-70cm som har en slät nacke lätt rundad nacke som inte slaktar kilarna efter en smäll ,,,,

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27394 brukar runda av huvudet med lite vinkelslip och om du vill ha raka skaft kan jag rekommedndera att du köper slägg skaft, har själv gjort om ett par yxor med släggskaft kott med skaft på 1 m och ett huvud med lång egg på.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27395 Det är väl just gränsfors som gör yxorna på bilden? Eller heter bilden gränsfors.jpg bara för att ytterligare röra till det?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27399 Det var dåligt med bilder på era yxor???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).