stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Husqvarna
 Svara  23 inlĂ€gg  4502 visningar  6 följer

stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

#371618 skal kjþpe KEDJERÖJSÅG. hvem burde jag kjþpe?

TS
Terri Maskiner

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

#371627 Titta ocksÄ pÄ de bÄda elkedjesÄgarna frÄn Pellenc respektive Husqvarna.
Jag har kört de bÄda du har med, för mig gÀller Stihl i nÀstan alla lÀgen. Jag arbetar inte lÀngre sÄ lÄnga stunder per dag, sÄ för heltidsanvÀndare fÄr andra svara.

#371631 Finns andra trÄdar hÀr om KM130R och HVA's ryggburne kedjeröjare.
Vad du ska köpa, beror ju pÄ hur mycket du ska anvÀnda den och till vad, och senn Àr det ju en
frÄga om hur mycket du vill betala :mrgreen:
SjÀlv körer jag med KM130R, och den duger perfekt för mig, bÄda i pris och vad jag
behöver den till, och den lÄga vikten och bÀrselen RTS Àr bra för en gammal kropp.
En bra sak med KM:an Àr ju ochsÄ att om du behöver hÀcksax eller annat sÄ kan du köra
det pÄ samma maskin.
En kedjeröjare Àr suverÀn i eftersatt röjning och i sÀlg och hasselkÀrr, men jag skulle inte ville
vara utan min Stihl FS480 med Strandklinga till ordinari röjning. :grin:
Om du bor i nÀrheten av Sandefjord, fÄr du ta en svÀng och provköra :lol:

#371723 Har en stihl ryddesag fra fÞr. men vil ha en kjederyddesag i tillegg. har endel stort som skal ryddes. sÄ du kan anbefale km130r? er jo mye billigere enn husqvarna 535fbx. skal kun brukes pÄ egen eiendom.

TS

EspenLie skrev:Har en stihl ryddesag fra fÞr. men vil ha en kjederyddesag i tillegg. har endel stort som skal ryddes. sÄ du kan anbefale km130r? er jo mye billigere enn husqvarna 535fbx. skal kun brukes pÄ egen eiendom.

Ja, det kan jag, absolut :grin:
Men du mÄste köpa med bÀrselen som hör till. RTS. Mycket bÀttre Àn en ordinari röjsele till den
sÄgen, eftersom du fÄr vikten bra fördelat och det Àr smidigara nÀr upphÀnget kommer framföre dig.
Senn ska du ta dig tid till att vÀnja dig vid den och att det Àr en annan teknik Àn med vanlig röjsÄg.
SÄgar mestadels med skjutande kedja, och har satt pÄ 1,3 mm kedja/svÀrd som inte ger
kedjeavhopp sÄ ofta som 1,1mm.

#371776 Takkar. Passer 1,3mm kjede pÄ det det orginale drevet?

TS

#371793 Ja, det holler att byta svÀrd och kedja. Jag körer 12" svÀrd med 1,3, 3/8 kedja pÄ KM130R, MS192 och MS200, sÄ blir det mindre att holla ordning pÄ :lol:
Men jag har 1,1mm kvar eftersom jag anvÀnder det nÀr jag beskÀrer frukttrÀd och dylika. Med vass kedja blir det mycket snygga kap, men i röjningen holler 1,3 bÀttre, och det Àr inga problem för den att dra det, enligt vad jag erfart :wink:
Ett problem med kedjeröjare, vare sig HVA eller Stihl, Àr att det samlar sig skit i kedjekÄpan. Det kommer man undan nÀr man anvÀnder skjutande kedja, men jag har ochsÄ kapat bort lite av kÄpan pÄ min sÄg sÄ skiten finner snabbare vÀg ur.

AnvÀndarvisningsbild

#372651 Hej,
Jag fick höra idag att KM130R med stÄngsÄg och RTS sele Àr en specialutgÄva för Norge.
Tydligen flyttas gashandtaget och det finns ett ombyggnadskit för att den pÄ "norskt vis", bland annat en lÀngre gasvajer.

Har jag tolkat det rÀtt sÄ finns alltsÄ inte denna lösning som standard pÄ nÄgot annat stÀlle Àn i Norge.

OvanstÄende berör ju inte dig och din frÄga Espen, men jag lÀgger in detta för oss utanför Norge och som Àr sugna pÄ denna lösning.

AnvÀndarvisningsbild

Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag fick höra idag att KM130R med stÄngsÄg och RTS sele Àr en specialutgÄva för Norge.
Tydligen flyttas gashandtaget och det finns ett ombyggnadskit för att den pÄ "norskt vis", bland annat en lÀngre gasvajer.

Har jag tolkat det rÀtt sÄ finns alltsÄ inte denna lösning som standard pÄ nÄgot annat stÀlle Àn i Norge.

OvanstÄende berör ju inte dig och din frÄga Espen, men jag lÀgger in detta för oss utanför Norge och som Àr sugna pÄ denna lösning.

:?: :?: FörstÄr inte vad du menar Fredrik, jag och Jens har ju identiska sÄgar :???:

#372701 Ser pÄ KM130R pÄ norska och svenska sidor, och ser ingen skilnad??
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Kom ... 130-R.aspx
https://www.felleskjopet.no/kombimaskin ... r-50288045
Kan det vara nÄgon annan kombination du har hörd om??

AnvÀndarvisningsbild

#372704 Hmm, vÄgar inte svara pÄ detta, fÄr kolla en gÄng till.
Pratade med Stihl idag och dÄ skulle det vara sÄ att KMR130 med stÄngsÄgen och selen skickas till Norge med ett ombyggnadskit för att flytta gasreglaget sÄ det hamnar framför fÀstet till selen pÄ röret.

Men, jag ska köra en runda till sÄ Äterkommer jag ang detta.

#372745 Min har gasreglaget bakom upphÀng, och det har ochsÄ min HT 131 (teleskopsÄg) som iofs Àr samma maskin.
1455221522_stihl_ht_131.jpg
1455221496_stihl_km130r.jpg

Men dom har funnit pÄ nÄgot nytt just nu, det vet jag inte :wink:

#373163 Tog en tlf till Stihl Norge i gÄr eftersom KM130 plötsligt var borta frÄn hemsidan, och killen berÀttade att dom skulle ha den pÄ net igen strax. Nu Àr den dÀr, och exakt lik den som finns i Sverige som den var tidigare.
Norge: http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Kom ... 130-R.aspx
Sverige: http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Kom ... 130-R.aspx

AnvÀndarvisningsbild

#373205 Hmm, ja, som sagt, jag fÄr luska lite mer i detta. Ska ta det till veckan och Äterkommer!

AnvÀndarvisningsbild

#375117 Hej,
Nu har jag hört mig för lite mer ang detta.
VÀntar pÄ det fullstÀndiga svaret, men det kan nog vara sÄ att det jag skrivit om hÀr ovan ingÄtt i nÄgot Norskt utvecklingsprojekt.
Vet inte om upphovsmannen till videon nedan har med saken att göra men det Àr i alla fall en Norsk video om km130.

Det kommer mera förhoppningsvis!

LÀnk till videon pÄ YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=PZcbHa00KUA

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).
Liknande TrÄdar
TitelStatistikSenaste svaret
Husqvarna 535fbx tvÀrrdör! av frÄgande och vetande - tis 10 jan 2017, 23:04
i MotorsÄg och handhÄllet
10 svar
1286 lÀst
av frĂ„gande och vetande     
tor 12 jan 2017, 18:01
Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsÄgen) av TrÀpatron - tis 09 feb 2010, 13:37

1 ... 789
126 svar
36020 lÀst
av husqvarna_med_sthil     
tis 26 jan 2016, 21:35
RöjsÄg 535FBx av Joen - sön 09 dec 2012, 15:57
3 svar
1472 lÀst
av Mange     
sön 09 dec 2012, 17:59
HVA 535FBx, KedjeröjsÄgen kommer med batteri 2016 av Fredrik Reuter - tis 11 aug 2015, 16:13

123
30 svar
9531 lÀst
av Niking     
sön 24 jan 2016, 01:36
stihl 36 rsc 3/8 1,6 pÄ husqvarna 560 ? av englunds - tor 20 feb 2014, 01:25
11 svar
3117 lÀst
av Mange     
lör 22 feb 2014, 17:35