Eftersom sågen anpassar sig så gör de det efter körstil med. Det är säkert samma med Stihls system eftersom även det minns och anpassar sig.
www.chainsawcollectors.se
Mange skrev:Det där med luft tryck har jag aldrig fattat hur det mäts eller påverkar. Det sitter ingen barometer i dem.
Ingen fukt eller syre mätare heller...
can skrev:Kanskje ein liten avsporing og muligens nevnt ein Anna plass men noken som veit korleis ein ser forskjell på 550 med ny og gammal forgasser?
Ekhagas trädfällning skrev:Autotune sägs anpassa motorn lufttryck, temp, bränslekvalite mm. Och det är riktigt som ni skriver att det inte finns någon barometer/termometer i sågen utan det funkar så här: (förklaring jag fick av Hq tekniker på Elmia)
Bränsletillförseln styrs av en magnetventil i förgasaren. Den är antingen öppen eller stängd. Den öppnar och stänger hela tiden i pulsmönster. När man då kör på fullgas så testar datorn att släppa in lite mer bränsle och hela tiden kolla hur varvtalet påverkas. Ökar det så släpper de in ännu lite till. Varvet ökar ännu mer och ännu mer bränsle släps in. Ända tills varvtalet planar ut och börjar sjunka. Då har datorn hittat optimal bränsletillförseln under de förutsättningar som just då råder vad gäller temperatur, bränslekvallite, luftfiltersmuts, lufttryck mm.
Sen att den minns hur man kör och anpassar sig till olika körstilar har jag inte hört något om tidigare och vet inte om och hur det funkar.
Ekhagas trädfällning skrev:Autotune sägs anpassa motorn lufttryck, temp, bränslekvalite mm. Och det är riktigt som ni skriver att det inte finns någon barometer/termometer i sågen utan det funkar så här: (förklaring jag fick av Hq tekniker på Elmia)
Bränsletillförseln styrs av en magnetventil i förgasaren. Den är antingen öppen eller stängd. Den öppnar och stänger hela tiden i pulsmönster. När man då kör på fullgas så testar datorn att släppa in lite mer bränsle och hela tiden kolla hur varvtalet påverkas. Ökar det så släpper de in ännu lite till. Varvet ökar ännu mer och ännu mer bränsle släps in. Ända tills varvtalet planar ut och börjar sjunka. Då har datorn hittat optimal bränsletillförseln under de förutsättningar som just då råder vad gäller temperatur, bränslekvallite, luftfiltersmuts, lufttryck mm.
Sen att den minns hur man kör och anpassar sig till olika körstilar har jag inte hört något om tidigare och vet inte om och hur det funkar.
Ekhagas trädfällning skrev:Autotune sägs anpassa motorn lufttryck, temp, bränslekvalite mm. Och det är riktigt som ni skriver att det inte finns någon barometer/termometer i sågen utan det funkar så här: (förklaring jag fick av Hq tekniker på Elmia)
Bränsletillförseln styrs av en magnetventil i förgasaren. Den är antingen öppen eller stängd. Den öppnar och stänger hela tiden i pulsmönster. När man då kör på fullgas så testar datorn att släppa in lite mer bränsle och hela tiden kolla hur varvtalet påverkas. Ökar det så släpper de in ännu lite till. Varvet ökar ännu mer och ännu mer bränsle släps in. Ända tills varvtalet planar ut och börjar sjunka. Då har datorn hittat optimal bränsletillförseln under de förutsättningar som just då råder vad gäller temperatur, bränslekvallite, luftfiltersmuts, lufttryck mm.
Sen att den minns hur man kör och anpassar sig till olika körstilar har jag inte hört något om tidigare och vet inte om och hur det funkar.