SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

211 inlägg 108817 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

308nm  
#378306 Can, ja det er 308 norma magnum ja, hadde en varberger som jeg fikk kjøpt av nest sjefen i norma i si tid.knall den men har solgt den, å har nå en blaser r8 i blant annet 300 win magnum.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378383
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ang konceptsågen så är det säkert något som det kommer modeller av i framtiden.
Det som kanske är mest spännande med kolfibersågen är att den inte verkar ha förgasare...

Den har isprutsystem likt kapen som släpptes för nåt år sedan.
Elektroniskt styrt insprut. Det är framtiden i min ringa åsikt.

Kolfiber är en kul tanke. Men inte om den ersätter plast och låter magnesium vara kvar. Då faller det på repet...

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

SawTroll  
#378535
308nm skrev:Mine 550/560 starter greit når de er kalde,helt varm starter den lett, men halv varm må jeg ta på choken og ned igjen å så dra,da starter den greit.var veldig tungstartet før jeg fant ut av det.


Står det ikke i manualen at du skal gjøre nettopp det?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

308nm  
#378542 Sikkert det. Har ikke lest manualen :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380205 Husker Ikkje om det er ein eigen tråd for den nye 362, men med den lave vekta (men trur Ikkje at ho er lettere en den gammle 361) så bør det Vera ei attraktiv sag er det noken som har prøvt ne?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380206 Jag har köpt en men inte hunnit hugga mer än en tank.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380735 I går hade vi "motorsågs-test-dag". Vi testade allt från Stihl880 till Stihl192. Det mest spännande testet var mellan Hq550 och Stihls nya 261.

Jag sammanfattar på detta sätt:
För två år sedan testade jag Hq550 och Stihl261. 261:an var en mycket bra såg men Hq550 var bättre och därför köpte jag Hq550.
I dag när vi testade så är ju Hq550 lika bra som för två år sedan, men Stihl261 är bättre nu så i dag vinner 261:an.

Några reflektioner i testet mellan Hq550 och Stihls nya 261:a:
Ingen märkbar skillnad i acceleration mellan sågarna
Ingen märkbar skillnad i maxvarv. Stihlen är lite aggressivare i ljudet men jag tror inte det innebär högre varv.
Stihlen är förvånansvärt lätt att starta.
Stihlen är på pappret lättare och starkare. Jag upplever att man även märker det. Man får känslan när man tar den "den var lättare än jag förväntat mig". Även styrkan tycker jag märks, den sackar inte när man trycker på lite.
Vi gjorde ett hastighetskaps test där Stihlen var något snabbare, men som ni vet så beror det mycket på kedjan också och det var inte samma kedja vi testade med.
För stort barkstöd på 261:an. Man får ta bort det eller kapa bort en del av nedersta piggen.
God balans i Stihlen, nu i liknande klass som Hq550.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380743 bra rapport, merka meg det om lyden på stihl saga, har hørt andre som har klaga over litt agresiv lyd på stihl sagene er det generande eller er det til å leva med, har vel mykje med kva hørselvern ein har på hjelmen. Sjølv brukar eg HVA sin proffhjelm den nye typen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

anersimyra  
#380812
Ekhagas trädfällning skrev:I går hade vi "motorsågs-test-dag". Vi testade allt från Stihl880 till Stihl192. Det mest spännande testet var mellan Hq550 och Stihls nya 261.

Jag sammanfattar på detta sätt:
För två år sedan testade jag Hq550 och Stihl261. 261:an var en mycket bra såg men Hq550 var bättre och därför köpte jag Hq550.
I dag när vi testade så är ju Hq550 lika bra som för två år sedan, men Stihl261 är bättre nu så i dag vinner 261:an.

Några reflektioner i testet mellan Hq550 och Stihls nya 261:a:
Ingen märkbar skillnad i acceleration mellan sågarna
Ingen märkbar skillnad i maxvarv. Stihlen är lite aggressivare i ljudet men jag tror inte det innebär högre varv.
Stihlen är förvånansvärt lätt att starta.
Stihlen är på pappret lättare och starkare. Jag upplever att man även märker det. Man får känslan när man tar den "den var lättare än jag förväntat mig". Även styrkan tycker jag märks, den sackar inte när man trycker på lite.
Vi gjorde ett hastighetskaps test där Stihlen var något snabbare, men som ni vet så beror det mycket på kedjan också och det var inte samma kedja vi testade med.
För stort barkstöd på 261:an. Man får ta bort det eller kapa bort en del av nedersta piggen.
God balans i Stihlen, nu i liknande klass som Hq550.

Jag träffade två representanter från Sthil för ca 4 veckor sedan och fick prova den nya 261:an. Nog tyckte jag att den volymmässigt var större än 550, den var snarare i klass med 560 ?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380815 Tja har Ikkje målt Dei men veit Ikkje om Eg er heilt enig med deg der da noken som har begge får måla så får me svar

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

röjar kalle  
#380822 Det är bra om sågen har ett aggresivt ljud då vet man det orr i grejorna samt man blir taggad själv. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

tallen100  
#380826
röjar kalle skrev:Det är bra om sågen har ett aggresivt ljud då vet man det orr i grejorna samt man blir taggad själv. :mrgreen:

Det ska låta om grejorna ja :grin: , Skulle absolut inte bli samma känsla med en sån där elsåg :sad:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

röjar kalle  
#380827
tallen100 skrev:
röjar kalle skrev:Det är bra om sågen har ett aggresivt ljud då vet man det orr i grejorna samt man blir taggad själv. :mrgreen:

Det ska låta om grejorna ja :grin: , Skulle absolut inte bli samma känsla med en sån där elsåg :sad:

Elsåg [-X

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Hema  
#380835 En Stihl E30 3-fas hade jag inte tackat nej till. :)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Blivande snickare  
#380839
tallen100 skrev:
röjar kalle skrev:Det är bra om sågen har ett aggresivt ljud då vet man det orr i grejorna samt man blir taggad själv. :mrgreen:

Det ska låta om grejorna ja :grin: , Skulle absolut inte bli samma känsla med en sån där elsåg :sad:

Har ni kollat på @Tretoppen s filmer?
Verkar va kul att köra med en såndär batterisåg! :grin:

Kanske borde man ta en tur till norge å be om en provkörning! :mrgreen: :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).