Motorsåg och handhållet

Tips på passande stor motorsåg

89 inlägg 37188 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370629 ok var nesten det eg trudde, har gjort det samme eg og lagd såkalla halvkløyvingar, er det mykje meir effektivt med kløyvekjeda enn vanligt, selv brukte eg berre den kjeda som var på saga, var ikkje så mange stokkane.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

JensSkoog  
#370634
can skrev:ok var nesten det eg trudde, har gjort det samme eg og lagd såkalla halvkløyvingar, er det mykje meir effektivt med kløyvekjeda enn vanligt, selv brukte eg berre den kjeda som var på saga, var ikkje så mange stokkane.

Ja, blir inte dom där långa spånen som packar sig i kåpan, eftersom man sågar tvärveden, och sågsnittet blir snyggare.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

totte  
#370664
JensSkoog skrev:
can skrev:ok var nesten det eg trudde, har gjort det samme eg og lagd såkalla halvkløyvingar, er det mykje meir effektivt med kløyvekjeda enn vanligt, selv brukte eg berre den kjeda som var på saga, var ikkje så mange stokkane.

Ja, blir inte dom där långa spånen som packar sig i kåpan, eftersom man sågar tvärveden, och sågsnittet blir snyggare.


Brukar kallas "producing noodles".

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Carlfritidshuggare  
#373284
traktorz skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Fortsätter lite i samma anda. Om ni har en MS-241, skulle ni nöja er med att gå upp till 261 eller öka på till 361? Hoppas nu jag fick rätt på siffrorna.

Vi har en MS362C-Q, en 60cc såg. På den sitter normalt ett 18" svärd, men vi har också ett 15" till den. Kedjorna är 36RS.
Vi använder oftast MS362 till att såga stubbar ute på hyggen, för att förbättra framkomlighet för ATVn. Den tåligare 3/8" kedjan är därvidlag sågens främsta fördel.
Vi använder även MS362 tillsammans med klyvkedjan 63PMX i 1.3mm utförande på drivlänkarna.

Tyvärr är MS362 en tung best fulltankad och med 18" svärd och kedja. Saknar handtagsvärmen på densamma, ty gick inte att få tillsammans med QuickStop-funktionen.

Funderade länge och väl på MS241, men avstod pga dess klena Picco-kedja. Visst kan man utrusta den med .325", men Stihl har tyvärr gjort det näst intill omöjligt att använda 1.3mm pixel-kedjor på den. MS241 är varken lätt eller liten nog, så har man dessa krav, så får man söka sig till intervallet av 35cc till 40cc sågar. Här finns ett bra urval från olika fabrikanter, men även Stihl har några såsom MS 201, ev MS193 som är på 30cc.

Med MS201 kan jag jobba längre utan att bli trött i arm/armbåge, så vikten prioriteras rejält. Får dock acceptera att den klenare kedjan (91VXL,63PS, 63PM) på MS201, men sväljer det faktumet hellre på den lättare MS201 än på en MS241.

Så rekommendationen blir att satsa på en 50cc såg, som du använder väsentligt mer än dagens MS241, gärna med handtagsvärme förstås. Behöver du dessutom en lättare såg, leta i klassen 35cc-40cc! Sällan behöver du en MS362 kan jag säga av egen erfarenhet, ty 50cc sågen kan mer än vad många tror.


Kanske korkad fråga men när du skriver att picco-kedjan är klen, hur menar du då? När jag filade idag tyckte jag att minst två tänder "var av" eller hur jag ska beskriva det. Ingen skäryta.

Är det tänderna du menar eller själva skärsnittet? Jag är ännu väldigt mycket nybörjare när det kommer till filning och kedjor trots allt jag läst på Skogsforum.

Användarvisningsbild

Tips på passande stor motorsåg

traktorz  
#373418 3/8" lågprofilkedja, 3/8" hobby, eller Picco som Stihl kallar sina 63PS & 63PM kedjor har vanligtvis 1.3 mm drivlänk. Skärtanden är klenare pga mindre skäryta. Bra eftersom den kräver mindre drivkraft från sågmotorn, samt skär bra med sitt smalare snitt.

Sämre, eftersom vid smutsig ved, skärtanden lätt blir stukad och slö, kedjan tappar då snabbt skäreffekt.

Min erfarenhet är att sågar med liten cyl-volym, typ MS192, MS201, så är det nödvändigt med vassa kedjor, speciellt vid hyggesrensning av ibland torr eller mest senvuxen gran. Tappade ofta tänder med PMM-kedjan (1.1mm) på MS192, men har hittills bättre resultat med 91VXL och 63PS, visserligen på en något starkare såg.

Tips:
Jag använder Bahcos filmall för 3/8" LP kedjor, för optimal skärpa på Oregon-kedjan. Filar med svärdet fastsatt i skruvstycket.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Carlfritidshuggare  
#373429 Tack. Jag har trott att jag är förvirrad och gör massor av fel men det här lättade upp lite. :).

Ska kolla efter Bachos filmall vid tillfälle. Kör ju numer Oregons kedjor och använder Stihl-mallen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

svampbob  
#405236 Här ett tips om en lämplig såg för tjejer.


Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

jannee  
#405239 Väldigt inspirerande att se ett fullfjädrat proffs i full action. Där kan Säker Skog slänga sig i väggen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405245 Hon har nog ett och annat att jobba på innan hon kan kallas för ett proffs... :roll:
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 29 aug 2016, 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

JensSkoog  
#405258 5:20 uti filmen tänkte jag att jag skulle få se hur en blondin förvandlas till två :mrgreen: :mrgreen:

Men nu ser jag ju varför långa svärd är så populära i Amerika - de
använder spetsen så dom inte behöver kroka sig ner när dom sågar på marken :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Lumberjack95  
#411562 Jag jobbar dagligen men motorsåg i Norge och fäller elgator. Har bränt fyra stycken 550 av husky på mindre än 3 år ... sen fick jag en stihl 261 den nya på jobber och vilken dröm! Nu väntar jag bara på måndag då jag får 13" svärd på den istället för Kanada svärdet 15" dom är på ! Så jag säger stihl :)

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

svampbob  
#411572 Hur länge har du kört med den nya Stihlen? Tror du att den kommer att hålla länge?

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411679 Edit, jag råkade svara på ett gammalt inlägg.
-----------
Jag tror du blir nöjd med en MS261 som du kan köpa till ett längre svärd till när de stora bamsarna ska ned.
Storleken på sågen påverkar mest hastigheten, och om det är ca 30 kbm/år vi talar om så känns det väldigt
påkostat med en ny dyr såg, därav min MS261 rekommendation.
Rätt pris och vikt/effekt-kvot.
En större tung såg passar nog bättre på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

bm555  
#411706 Jag har en stihl ms200 med 12tums svärd, en stihl ms201 med 14 tums svärd och en husqvarna 560xpg med 15 tums svärd. Jag och en till var och fällde grova björkar och aspar åt en skördare förra veckan. Jag hade husqvarnan 560 och han hade en sthil ms261. Det är betydligt mer klipp i husqvarnan. Det blev så att jag sågade och han slog i kilar och rekade hur vi skulle fälla. Det gick snabbast så. För övrigt tycker jag stihl ms200 och ms201 är otroligt bra sågar. Jag sågar 40cm grova träd med ms201. Är man inte så van med att köra motorsåg så är ms201 en lätt såg att så såga med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).