Motorsåg och handhållet

Tips på passande stor motorsåg

89 inlägg 37190 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Peteflamingstar  
#370110 Då tycker jag att 60-kubik är rätt storlek, sen är färg på sågen upp till tycke, smak och pris! Hva 555/560, motsvarande Jonsered, Stihl 261/361, eller varför inte Dolmars 60-kubikare!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

JensSkoog  
#370115 Då skulle en MS362 som kommer med 15" och galant drar 20" svärd holla bra, isär om du har den "lilla" 025 och den är i bra skick till kvistning och det som inte är så grovt.
Viktigast är ju att man har sågar som gör jobbet!
Remomannen skrev:Dock så kan jag inte kosta på mig vad som helst, så jag är redo att avstå från lyx så som uppvärmda handtag och extrem vibrationsdämpning och sånt. Vill att den ska vara stor, stark, rejäl och billig.Tips?

Just därför tänkte jag att en 50 kubikare skulle va bra, eftersom man där får en bra proffsåg utan att lägga ut allt för mycket, och dom ofta kommer på kampanj, vare sig Stihl, HVA eller andra.(Ga 5000 för min MS361 i fjol)
traktorz skrev:Men det finns ju även gamla erfarna huggare, som aldrig kör med längre än 13" svärd. De klarar galant alla jobb med sin erfarenhet.

Skulle gjort visit hos en bra ÅF och känd på lite olika sågar var jag dig. Bästa sågen är den man kan gilla att ha i händerna :grin:
I avverkning av 30 kubik eller 100 spelar 50 cc eller 60 cc iofs ingen roll, men om du ska stå på vedbacken och kapa, så är det bra att ha en såg som toler det, och då är en 60 cc bra att ha.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Hema  
#370123
Remomannen skrev:Varför spelar det någon roll för sågstorleken hur mycket skog jag kommer att hugga?

Av samma anledning som att man väljer en bra dragbil till husvagnssemestern, även om man kan flytta runt husvagnen med en Ford Fiesta. Den lilla motorn kommer få jobba hårt och slits ut i förtid, jämfört med en starkare såg som kan göra jobbet med mindre ansträngning.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Göt  
#370132 Jag rekommenderar en stihl ms261 jag har båda föregångarna 026 och 260 och de räcker fullt ut själv kör jag med 13" svärd och det skulle räcka för de träd du pratar om 40-50c m om man sågar från två håll och eventuellt gör instick framifrån.

Det är en stark såg och dom håller länge det är min erfarenhet

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Remomannen  
#370140 Fick ett bra erbjudande på stihl MS 391. Funderar på att slå till. Tankar om denna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

jannee  
#370141 Du kanske är en riktig kraftkarl :grin: , i mitt tycke för tung, blir lätt lite klumpig, men.....

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

uffejohan  
#370143 Jag kör med HVA550xpg, i mitt tycke en fantastisk såg. Är man lite flink i fällningen, klarar man rätt grova träd även med 13" svärd. Hemligheten sitter ofta i filningen. Håller man skären riktigt filade, gör den höga kedjehastigheten att motoreffekten gott räcker i normalt mjuka träslag. En slö kedja kompenseras inte med många hästkrafter.....

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Hema  
#370145 Det är en sak att välja såg till att fälla med, men en annan att använda på vedbacken. Sågen får vila betydligt mindre mellan kapningarna jämfört med att användas som fällsåg. Jag väljer 9/10 ggr min 357:a framför de mindre på vedbacken. Samt i skogen brukar jag ha med mig två sågar, fäller med den större och kvistar med den mindre.

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

jannee  
#370148 Montera på svärd och kedja på 391 an, bär sedan runt den 1/2 timme, känns det fortfarande bekvämt :?: Det är INGEN proffssåg, men får du den billigt så varför inte.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

JensSkoog  
#370151 Holler med Jannee. Varför inte, men den är tung och den har inte samma arga pådraget som MS261 och MS362 har :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370157 Vad är billigt på 391?
64cc, 6,2kg+

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

JensSkoog  
#370159
Mange skrev:Vad är billigt på 391?
64cc, 6,2kg+

Kostar 7000 m.moms i Norge. Billigt skulle vara???

Avatar Fallback

Re: Tips på passande stor motorsåg

Remomannen  
#370163 6400kr vill de ha för den. Då med ett 40cm svärd och extra kedja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370165 Är det ink moms?

Har inget grepp om Stihls priser direkt.

Användarvisningsbild

Re: Tips på passande stor motorsåg

Göt  
#370167 6990 inkl moms verkar det svenska priset vara.

gå in i butiken och känn på sågen. Tycker du om den ska du välja den.

jag kör med min 026 på vedbacken och har gjort så i mänga år och det har fungerat bra.

Lycka till. hoppas att det blir bra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).