Motorsåg och handhållet

Jonsered 520 SP

42 inlägg 28479 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 520 SP

totte  
#27002 Har en gammal goding, Jonserd 520 SP, gjord 1984, som funkat bra i många år. Köpte den begagnad nån gång på 90-talet. Nu vill den inte längre gå när den blir varm. Efter kallstart så är går den med full kraft ett par minuter, sen tappar den all ork. Kan varva ut obelastad, men bara nudda vid en vedbit så tappar den varvet direkt. Och belastar man en aning till stannar den. Vad kan det vara för fel? Har bytt slangar och kollat upp packningar, mm.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27006
totte skrev:Har en gammal goding, Jonserd 520 SP, gjord 1984, som funkat bra i många år. Köpte den begagnad nån gång på 90-talet. Nu vill den inte längre gå när den blir varm. Efter kallstart så är går den med full kraft ett par minuter, sen tappar den all ork. Kan varva ut obelastad, men bara nudda vid en vedbit så tappar den varvet direkt. Och belastar man en aning till stannar den. Vad kan det vara för fel? Har bytt slangar och kollat upp packningar, mm.

sliten kolvring

Användarvisningsbild
totte  
#27010 Åhå. Betyder det då att när cylindern expanderar av värmen så kan inte ringen expandera tillräckligt för att täta?

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27011
totte skrev:Åhå. Betyder det då att när cylindern expanderar av värmen så kan inte ringen expandera tillräckligt för att täta?

troligen är ringen sliten på utblås sidan har varit utefördet på en qvarna och hade samma symptom som din

Användarvisningsbild
totte  
#27012 Tack för tipset, skall skruva isär framöver o kolla. Finns det delar till en såg av den årsmodellen?

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27017 Fixade en såg med dom symptomen oxå men där hade ägarn "saltat" oljeinblandningen så ringen hade fastnat pga allt sot. Gjorde bara rent o sen gick den bra igen :) .

Magnus M

Användarvisningsbild
totte  
#27092
knaggen skrev:
totte skrev:Åhå. Betyder det då att när cylindern expanderar av värmen så kan inte ringen expandera tillräckligt för att täta?

troligen är ringen sliten på utblås sidan har varit utefördet på en qvarna och hade samma symptom som din


Fullträff Knaggen! Ringen är bara en mm på utblåssidan. Får höra om det finns att få tag på den den här gamlingen.

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27099
totte skrev:
knaggen skrev:
totte skrev:Åhå. Betyder det då att när cylindern expanderar av värmen så kan inte ringen expandera tillräckligt för att täta?

troligen är ringen sliten på utblås sidan har varit utefördet på en qvarna och hade samma symptom som din


Fullträff Knaggen! Ringen är bara en mm på utblåssidan. Får höra om det finns att få tag på den den här gamlingen.

jo den store experten hade inte en chans när jag klipper till ordentligt men du hade väl kört på alkalyt
om du inte får tag i en ring hör med sixten på sibro.se om han har en på lager .

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27104 Kolvringen slits ofta mer på utblås sidan..
Oavsett bränsle...

Användarvisningsbild
totte  
#27110 Tack för tips om Sibro! :D Och, nä jag har inte kört på alkylat, använder numera mest sågen på vedbacken och för att ta nåra enstaka träd på tomten, så det går rätt bra med vanlig 95.

Nån som har lite data om 520 SP, cylvol, effekt och så, jag vet inget utom att den brukade dra rätt bra.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27118 Ajajaj, Knaggen...
Gick inte denna gången!
:lol:

OK. Nu till mer allvar!

Jonsered 520.
Första modellen med Husqvarna involverad i Jonsered.
49cc introducerades 1981 ersattes av 525 1984.

Användarvisningsbild
totte  
#27122 Tack för upplysningarna! Det står 1984 på skylten på min så det bör vara en av de senare tillverkade då innan det blev 525.

Vad betyder SP?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27141 Finns de som hävdar att det ska mena semi pro...

Super Power är nog mer rätt!

:D

Användarvisningsbild
totte  
#27144
Mange skrev:Super Power är nog mer rätt!
:D


Aha, det är lite som bilar då , där den enklaste modellen heter GL (Grand Luxe) och sen lägger man på X och XS för Grand Luxe Extra och Extra Super :) . Hade en SAAB 2-plupp en gång i tiden, hette SAAB 96 de Luxe enl regbeviset :roll: .

Nå, skall se om jag kan få fart på superkrafterna, jag rapporterar och lägger ut lite bilder när/om det blir nåt.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#27888 Nu har jag kollat lite här och där, bl a med Sixten på Sibro, han hade ingen kolvring och visste inte om nån annan stans heller. Tycks alltså inte finnas någon kolvring att få tag på så sågen får väl vila i frid nu :( . Synd, för det var en bra såg att köra med på vedbacken.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).