Motorsåg och handhållet

fikk ny sag i dag.

61 inlägg 18605 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

Tjita1  
#364373 562 har ju stora inföstningen. Hur mycket korta svärd finns det till den?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#364397 15 " 3/8 är i vart fall inget problem att hitta.

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

cateid  
#364401 Hvor kan eg finne det? 15" 3/8? Med husqvarna stort feste?

   TS
Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364420 Bättre att satsa på 0.325 helmejsel (= 21LPX från Oregon) som fungerar utmärkt för de flesta behoven.

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#364439
cateid skrev:Hvor kan eg finne det? 15" 3/8? Med husqvarna stort feste?

Husqvarna har 15 " 3/8 i sitt eget sortiment, men originalsvärden har ingen vidare bra kvalitet. Be din återförsäljare att ta hem ett Oregon Pro Lite som är ett laminatsvärd av mycket bra kvalitet. Ett ännu bättre, dock något tyngre svärd är Oregon Power Match. Du kan annars hitta mängder av återförsäljare på nätet.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

Tjita1  
#364457 Finns det kortare än 15? Bara för humorfaktorn, tänk er en 3120 med typ 11 eller 13" på. :D

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

cateid  
#364475 Minste eg finner på husqvarna er 18" med det store feste.. en kansje eg ser på feil plass?

   TS
Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#364565 15 finns i HVA:s sortiment.

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#364567
anersimyra skrev:15 finns i HVA:s sortiment.
http://www.husqvarna.com/se/products/pr ... ccessories

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

cateid  
#364575 Se der ja. Dere har mere greier i Sverige enn ka som finnes på de norske sidene til HVA. Da må eg høre med ÅF om han kan skaffe.

   TS
Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

trondsenti  
#364579 Grattis med ny sag!
Jeg forstår ikke alt "hysteriet" om for lang sverd... Vet at dette temaet har vært oppe 10000 ganger før, men blir likevel litt oppgitt.
Personlig bruker jeg ei HVA550xpg. Fikk den levert med 13", og byttet det ut med 15" direkte! Nå står det 18" på og nå vil jeg opp til 20" sugihara.
Jeg bruker saga mi til 95% kvisting.

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#364581
cateid skrev:Se der ja. Dere har mere greier i Sverige enn ka som finnes på de norske sidene til HVA. Da må eg høre med ÅF om han kan skaffe.
Jag tror att Husqvarnas svärd tillverkas i Norge.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

anersimyra  
#364593 http://www.skogsverktyg.se/Sagkedjor-Sv ... 1_304.html Jag är osäker om Sven kan leverera till Norge. Men du kan se att det dyrare Sugi Hara är betydligt billigare än ett HVA original, dessutom är det dyrare SH svärdet solitt och i det närmaste outslitligt jämfört med laminerade svärd. Nackdelen är att de är relativt tunga även i 15." SH finns annars i en lättviktsvariant som även det är ett solitt svärd.

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

SawTroll  
#364672
cateid skrev:Eller 15" halvmeisel 1.5mm 3/8 om det er enklere


Det er I hvert fall enklere å finne 3/8 sverd, om sagen er en 562xp, med det store festet. På den annen side er DPX kjeder en utfordring å finne i Scandinavia?

Har noen prøvd å bestille H54 fra HVA - det skal være samme som 73DPX. H51 skal være 72DPX?

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

SawTroll  
#364674
anersimyra skrev:
cateid skrev:Se der ja. Dere har mere greier i Sverige enn ka som finnes på de norske sidene til HVA. Da må eg høre med ÅF om han kan skaffe.
Jag tror att Husqvarnas svärd tillverkas i Norge.. :grin:


Stemmer I stor grad det - men mye er "rebranded" (Pro-lite, Power-Match, GB, +?).

Det er mange som liker de "Norske" laminerte sverdene på lettere sager. De er jo ikke verdens sterkeste/mest holdbare sverd, men de er lette og billige. Selv foretrekker jeg disse foran de tyngre Pro-Lite, men meningene er som vanlig delte. :mrgreen:

TechLite er også laget i Norge (Sarpsborg).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).