Motorsåg och handhållet

Norlett 35.

10 inlägg 4878 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norlett 35.

totaya79  
#363827 Hitta den låångt bak i garaget. Någon som vet nå om dessa? Sitter en Stihl kedja på, svärdet är smalare än husqvarnas men det verkar längre än husqvarnas 13" svärd. Ursäkta för taskiga kort. :oops:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Norlett 35.

tallen100  
#363830 Att du har två lika skärlänk efter varandra är ganska vanligt, det beror ju helt på antalet tänder på kedjan.
Norlett gör/gjorde snöslungor och gräsklippare vet jag, någon motorsåg har jag dock inte sett vad jag vet..

Användarvisningsbild

Re: Norlett 35.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364218 Denna är gjord av TML och efter köpet ingick i Elux med de andra. Således såldes denna såg i Partner, HVA, Jonsered med olika utföranden.
Den har nog 3/8Hobby kedja. Inte samma delning som din HVA.

Användarvisningsbild

Re: Norlett 35.

totaya79  
#364249 Ok Mange. Kollade lite på nätet och hitta en sida med märkena alla mod och husqvarna hade en modell 35 som såg ut väldigt mycket som denna, fast orange och lite tillrundade kanter. Samma maskin i annat skal eller? Vad var tänkta tanken med konstruktionen, liggande motor för kompakt såg eller var det andra idéer. Är detta en ren tomtsåg för stadsbor som vill störa grannarna eller duger den till nå? :D Att man inte plockar mer en fröträdställning fattar jag ju..... :wink: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norlett 35.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364566 Tanke?.. Jo det skulle vara lätt, billigt och hålla minst 20 drift timmar.

Då de såldes var de hobby såg. De är gamla så det får räknas som samlarsåg idag.

Användarvisningsbild

Re: Norlett 35.

totte  
#364946 Kan tillägga att på samlar forumet brukar de här kallas för "Easter egg", påskägg. Går som tusan om man får dom till det, problemet är just att få dom att gå. Fanns i många dussintals märken runtom i världen. De kom som ett svar på ett behov av att ha en liten lätt konsumentsåg i sortimentet, på den tiden de flesta stora tillverkare enbart gjorde proffs- och rejäla farmarsågar. Nästan alla tillverkare köpte in varianter av de här, målade i egna färger. Massor av varuhusvarianter med olika namn förekom, främst i USA.

Användarvisningsbild

Re: Norlett 35.

JensSkoog  
#365109 Har en på bänken nu, en Partner Mini, men samma sågen anar det mig. Svårt att skaffa nytt svärd, men jag får trixa lite med svets och borring.

Användarvisningsbild

Re: Norlett 35.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365121 Det borde gå o få tag i. Inte helt ovanligt fäste. Tror Oregon har dem.
Fästet heter A064 på Oregon språk och används fortfarande på mindre såg som säljs idag.
Senast redigerad av Mange mån 11 jan 2016, 23:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Norlett 35.

JensSkoog  
#365125
Mange skrev:Det borde gå o få tag i. Inte helt ovanligt fäste. Tror Oregon har dem.

Dom har haft, men inte numera. ÅF'n var i kontakt med importören.

Användarvisningsbild

Re: Norlett 35.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365128 Stihls lilla fäste är inte helt olikt (A074). Ska kolla om det funkar imorgon.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).