Sida 1 av 7

Autotune vs. M-tronic

Postat: tis 05 jan 2016, 13:16
av Tjita1
Dåså. Automatiskt justerande förgasare. Vilken är bäst, Husky eller Stihl?
Har hört att det varit en del problem med Huskys från början, men det kanske dom har löst nu när dom är några år in?

Bakgrund: Ska jag köpa ny såg ska den definitivt ha automatisk förgasare, se tråd En tomte ställer om... osv.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tis 05 jan 2016, 13:22
av Sandström87
Stihl ha haft problem med sin m tronic också men nu är det nog bara att köpa den såg som ha bäst återförsäljare

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tis 05 jan 2016, 13:53
av Ferguson system
Stihl sin M-tronic er basert på autotune. De har kjøpt rettighetene til å bruke det fra Husqvarna. Stihl kjører så vidt jeg vet på versjon 1 av autotune og Husqvarna på nyere versjon 2.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tis 05 jan 2016, 14:33
av Tjita1
Ferguson system skrev:Stihl sin M-tronic er basert på autotune. De har kjøpt rettighetene til å bruke det fra Husqvarna. Stihl kjører så vidt jeg vet på versjon 1 av autotune og Husqvarna på nyere versjon 2.

Men hänsyn till det känns det ju som en bättre idé, än så länge iallafall, att köpa en Husky.

Ja, bäst återförsäljare är ju lite hm, svårt, för min lokala handlare som är bra, om än lite dyr, säljer både Stihl och Husky.

Är 550 XP(/G/T) den minsta Huskyn med Autotune?

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tis 05 jan 2016, 14:46
av Ferguson system
Om jeg ikke tar helt feil så er Husqvarna 545 (Jred 2252) den minste saga med autotune. Det er i grunn samme saga som HVA 550 xp (Jred 2253), men med litt lavere effekt. Til gjengjeld er den endel rimeligere i innkjøp. I praktisk bruk vil du ikke merke enorm forskjell mellom 545 og 550. 550 Fåes med håndtaksvarme, det får du ikke på 545.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tis 05 jan 2016, 14:55
av Tjita1
Jred, är det Jonsered? Jag har en granne som har en kompis som är säljare för Jonsered, så då kanske man kan få lite rabatt den vägen också. Tål att kollas upp!

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tis 05 jan 2016, 15:14
av Ferguson system
Ja, det stemmer. Jred er forkortelse for Jonsered. Jonsered har hatt kampanje på 2245 og 2252 frem mot jul, kampanjen gjelder enda for 2252. Om det er det samme tilbudet i Sverige vet jeg ikke.
Du får høre med kameraten til naboen din hva han kan tilby.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tis 05 jan 2016, 20:28
av Skogsola
Varför ska du ha automatisk förgasare? Min 261 skruvade jag på en gång för fem år sedan. Min 362 har jag aldrig skruvat på. Min 241 med automatisk förgasare har jag lämnat in på reklamation betydligt fler gånger än jag har skruvat på de andra.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: ons 06 jan 2016, 00:44
av rikard_e
För att den ställer in sig optimalt. Körde några såg innan jag skaffade ett med autotune.
Körde många timmar med hva 359 och det krånglade mycket innan man fick ordning på det.

Bytte in det mot ett 560xpg. Kom hem, startade det, kapade 15 trissor, har tjuvstannat 3 gånger på 3 år.
Samma med 550xpg-trio som jag köpte för ett tag sen, aldrig något krångel.
339:an får jag ställa in förgasare på då och då, den brukar tjuvstanna någon gång varje dag.

Så väl som autotune fungerat för mig så tänker jag aldrig gå tillbaks till manuell justering.

Självklart förstår jag dom som inte är nöjda, det har ju varit känt att det har krånglat.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: ons 06 jan 2016, 09:23
av traktorz
Har kört både M-Tronic och CarbControl/AutoTune, dock inte under jämförbara förhållanden.
Kanhända har Husqvarna en kortare tidskonstant i regler-loopen. Man riktigt hör hur AutoTune kontinuerligt optimerar bränsle/luft-blandningen, när Jonsereden/Husqvarnan får jobba hårt. Har inte noterat det på Stihl.

Upplever Husqvarnas AT mer teknik/prestanda-centrisk, medan Stihl något mer användar-centrisk. Bägge implementeringarna gör jobbet lika, dvs ser till att sågen har en gynnsam inställning av bränsle/luft-blandning oberoende av geografiskt läge, barometertryck, temperatur och bränsleval.

Det tar dock en tid innan en ny såg är inkörd, instruktionsbokens tre tankar räcker inte. Är det kompressionen som ökar vid inkörningen, som gör att den så småningom lossnar riktigt i prestanda?

Rekommenderar att köra sågar med M-Tronic och CarbControl/AutoTune på Alkylat-bränsle, inte enbart pga. de uppenbara hälsoskälen. Färre motorstörningar, sommar som vinter, är vår erfarenhet. Gnistgallren brukar jag dessutom plocka bort av gammal vana; Mindre sotansamling, samt bättre luftning hos en 2T-motor är min motivering.

Oavhängigt AutoTune, men Jonsered har PeakPulse & Husqvarna har RevBoost™, godis för ett motoröra, samt vanebildande vid återkommande kvistningsjobb.

Ref:
♦ Husqvarna - AutoTune

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: ons 06 jan 2016, 15:20
av Skouli
Håller med ovanstående talare! Jag är förvisso ganska ny med AutoTune, och hade problem i början med en HVA550. Nu är den fixad, inkörd och jag tycker AutoTune funkar suveränt! I går var jag ute och jobbade lite för första gången på ett tag, temperaturen -10 grader och torr vinterluft luft. Innan dess hade jag inte kört på ett par veckor och sågen var säkert innställd på blött och milt höstväder. När jag startade igår så velade och fuskade sågen i ca. 10 sekunder på första trädet, därefter nästan hörde jag hur inställningen ändrades och sågen gav järnet! Härligt!

Är det förresten någon som vet hur RevBoost funkar? Finns ju på XP sågarna men inte på nivån under (t.ex. 545).

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: ons 06 jan 2016, 15:39
av Skouli
Det jag menar om RevBoost,...vad i samspelet tändning och AutoTune gör att XP sågarna har snabbare acceleration/högre toppvarv jämfört med nästan identisk såg nivån under (jämför 550XP och 545)?

RevBoost & AutoTune

Postat: ons 06 jan 2016, 21:17
av traktorz
Vad jag förstått är RevBoost en funktion hos tändmodulen, som via en ökad tändförställning momentant dessutom tillåter en kortvarig (2 s) ökning av maxvarvtalet (+2000 rpm), allt för att öka effektiviteten vid kvistning. Gissar dessutom att den pigga accelerationsegenskapen (hos dessa företrädesvis kvistnings-sågar [550XP(G) & 560XP(G)]) accentueras av vevhusutfyllnader.
AutoTune reagerar förmodligen inte på det kortvariga förloppet hos RevBoost.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 07 jan 2016, 12:35
av Skouli
Tack för svar tractorz! Du har rätt, AutoTune hänger naturligtvis inte med på detta utan det är tändningen som går på "högvarv".

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: ons 13 jan 2016, 10:12
av SawTroll
Nå er det vel slik at M-tronic er en noe "enklere" (mindre utviklet) versjon av Autotune, og Stihl betaler HVA for rettighetene til å bruke/lage den?