Sida 6 av 7

OT:akt med 4-takt

Postat: sön 17 jan 2016, 20:35
av traktorz
Mange skrev:...
Jag tror mer på 4-takt än Friskluftsmotorn.
Bäst vore nog en konventionell motor med insprut och nåt som läser avgasvärde.

- Visst är 4T renare än 2T.
- Är väl också EPA-krav som ligger bakom Friskluftsmotorns intåg?
- Alternativa 2T-lösningar har även Dolmar, med sina MM2 och SLR-tekniker.

- Beträffande Dolmar 500V, klarar den horisontalläge, typ fällning? Har den torrsump? (Torde ju låta som en B&S gräsklippare, ganska lågvarvig kan jag tänka. så ett rejält kedjedrev med ett stort antal kuggar borde den då ha.)

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: sön 17 jan 2016, 20:50
av svampbob
Idag gick Autotune bättre än M-tronic. Husqvarnan bluddrade dom första 15 sekunderna och gick sedan perfekt resten av dagen. Stihlen dog på tomgång ett antal gånger på två tankar.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: sön 17 jan 2016, 20:56
av can
Har ikkje hat noken problem med 550, men ho kan vera forbaska tungstarta av og til, selv når ho er varm.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: sön 17 jan 2016, 21:02
av Ferguson system
Bruker du halvgass funksjonen når den er varm? Da burde den starte på første eller andre draget.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: sön 17 jan 2016, 21:17
av svampbob
Ferguson system skrev:Bruker du halvgass funksjonen når den er varm? Da burde den starte på første eller andre draget.


Ja då är man säker på att den startar direkt

Re: OT:akt med 4-takt

Postat: sön 17 jan 2016, 23:36
av Hema
traktorz skrev:
Mange skrev:...
Jag tror mer på 4-takt än Friskluftsmotorn.
Bäst vore nog en konventionell motor med insprut och nåt som läser avgasvärde.

- Visst är 4T renare än 2T.
- Är väl också EPA-krav som ligger bakom Friskluftsmotorns intåg?
- Alternativa 2T-lösningar har även Dolmar, med sina MM2 och SLR-tekniker.

- Beträffande Dolmar 500V, klarar den horisontalläge, typ fällning? Har den torrsump? (Torde ju låta som en B&S gräsklippare, ganska lågvarvig kan jag tänka. så ett rejält kedjedrev med ett stort antal kuggar borde den då ha.)

För fällning och kapning är en sak, men kvistning med 4-takt jämfört med 2-takt? Blir nog svårt att klå va?

Re: OT:akt med 4-takt

Postat: sön 17 jan 2016, 23:38
av Mettämies
traktorz skrev:
Mange skrev:...
Jag tror mer på 4-takt än Friskluftsmotorn.
Bäst vore nog en konventionell motor med insprut och nåt som läser avgasvärde.

- Visst är 4T renare än 2T.
- Är väl också EPA-krav som ligger bakom Friskluftsmotorns intåg?
- Alternativa 2T-lösningar har även Dolmar, med sina MM2 och SLR-tekniker.

- Beträffande Dolmar 500V, klarar den horisontalläge, typ fällning? Har den torrsump? (Torde ju låta som en B&S gräsklippare, ganska lågvarvig kan jag tänka. så ett rejält kedjedrev med ett stort antal kuggar borde den då ha.)


Dolmar 4-taktaren verkar ha ett toppvarv som en 2-taktare, 12500rpm. Verkar även köras med oljeblandad bensin, hur den smörjer kamaxlarna vet jag inte. Googlade bara lite snabbt, Mange har säkert mer info om den :grin:
Demovisning 2007, borde ha kunnat utvecklas lite de senaste 10 åren, är världen redo nu?

Re: OT:akt med 4-takt

Postat: sön 17 jan 2016, 23:59
av Mange
traktorz skrev:
Mange skrev:...
Jag tror mer på 4-takt än Friskluftsmotorn.
Bäst vore nog en konventionell motor med insprut och nåt som läser avgasvärde.

- Visst är 4T renare än 2T.
- Är väl också EPA-krav som ligger bakom Friskluftsmotorns intåg?
- Alternativa 2T-lösningar har även Dolmar, med sina MM2 och SLR-tekniker.

- Beträffande Dolmar 500V, klarar den horisontalläge, typ fällning? Har den torrsump? (Torde ju låta som en B&S gräsklippare, ganska lågvarvig kan jag tänka. så ett rejält kedjedrev med ett stort antal kuggar borde den då ha.)

Den är inte läges beroende, låter som 4-takts trimmer från Stihl/Honda etc.
EPA är i USA, den organisationen har vi inte här, vi har annat. Det är mest tjafs i mina öron eftersom det fortfarande säljs sågar utan tester eller avgas krav så det är rätt håltomt och meningslöst miljöargument.
Det går o klara avgas krav med andra sågar utan friskluftsmotor.

Re: OT:akt med 4-takt

Postat: mån 18 jan 2016, 00:02
av Mange
Hema skrev:För fällning och kapning är en sak, men kvistning med 4-takt jämfört med 2-takt? Blir nog svårt att klå va?

Nej, inte särskilt.
Du tänker på varvtalet. Det kan man lösa med utväxling så länge sågen klarar hålla det varv den ska ha.

Jonsered hade förr lägre varv på sågarna, snabbare upp i toppvarv och bättre vrid samt fler kugg på motorns drev.

Re: OT:akt med 4-takt

Postat: mån 18 jan 2016, 00:05
av Mange
Palms skrev:Dolmar 4-taktaren verkar ha ett toppvarv som en 2-taktare, 12500rpm. Verkar även köras med oljeblandad bensin, hur den smörjer kamaxlarna vet jag inte. Googlade bara lite snabbt, Mange har säkert mer info om den :grin:
Demovisning 2007, borde ha kunnat utvecklas lite de senaste 10 åren, är världen redo nu?


Detta projekt är tyvärr nerlagt nu. Men det finns andra på g...

Den hade tät topp och oljan där blir där för smörjning av ventilernas vippar.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: mån 18 jan 2016, 00:17
av anersimyra
" fyrtaktarna ". ..alltså lövblåsar, trimmrar och vissa utombordare har vad jag vet endast en ventil på avgassidan och låter mer som en " skadeskjuten " tvåtaktare.. :???:

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: mån 18 jan 2016, 07:36
av can
Ferguson system skrev:Bruker du halvgass funksjonen når den er varm? Da burde den starte på første eller andre draget.

Ja gjere det men er tungstarta "åkke Som" har bytta plugg og nett i det siste

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: mån 18 jan 2016, 17:43
av Mange
anersimyra skrev:" fyrtaktarna ". ..alltså lövblåsar, trimmrar och vissa utombordare har vad jag vet endast en ventil på avgassidan och låter mer som en " skadeskjuten " tvåtaktare.. :???:

Nej, de flesta 4-T trimmrar och lövblåsar har ventil både in och ut.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: mån 18 jan 2016, 17:45
av Tjita1
Mja, min "gamla hederliga" förgasarmotor ville inte riktigt idag, den heller. Tomgången hade "ställt om sig" av nån anledning. Krävdes lite skruvande på den för att den skulle gå ordentligt.. Alla maskiner har väl sina egenheter antar jag.

Re: OT:akt med 4-takt

Postat: tis 19 jan 2016, 15:05
av SawTroll
Palms skrev:
traktorz skrev:
Mange skrev:...


Dolmar 4-taktaren verkar ha ett toppvarv som en 2-taktare, 12500rpm. Verkar även köras med oljeblandad bensin, hur den smörjer kamaxlarna vet jag inte. Googlade bara lite snabbt, Mange har säkert mer info om den :grin:
Demovisning 2007, borde ha kunnat utvecklas lite de senaste 10 åren, är världen redo nu?


12500rpm er godt i underkant av max for ellers sammenlignbare 2-taktere (13500 - 14500), og det samme var effekten.

Vekten var derimot betydelig høyere....