Sida 5 av 7

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: lör 16 jan 2016, 11:38
av traktorz
Oftast är det en bakomliggande funktion som fallerar, men att av okunskap AutoTune/CarbControl/M-Tronic istället får skulden.

Nya massproducerade avancerade system dras självklart med ett antal barnsjukdomar, men den fasen är rimligtvis redan överstökad.

Den elektroniska förgasarstyrningen är idag tillräckligt robust, funkar från en sprillans ny såg, genom inkörningsperioden, och vidare ute i fält med fullt utnyttjande.

Att vissa slitdelar med tiden behöver bytas på en såg är acceptabelt, undrar om M-Tronic/CarbControl/AutoTune adderar ev komponenter?
-Oskyddat kablage
-Bränslesolenoiden

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: lör 16 jan 2016, 11:46
av anersimyra
Om det nu är en bakomliggande funktion som fallerar så är ju detta en del i ett system som inte fungerar, får det autotune att inte fungera så är just systemet det man ska " skylla på ".. :wink:

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: lör 16 jan 2016, 11:48
av anersimyra
Än allvarligare är annars det mycket väl dokumenterade problemet med ovala cylindrar.. :cry:

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: lör 16 jan 2016, 16:04
av traktorz
Gissar att fabrikanterna anlitar underleverantörer för gjutning av cylindrar. Det är väl bara att skärpa leverans- resp ankomstkontrollerna och inte acceptera annat än avtalat.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: lör 16 jan 2016, 18:38
av johan eriksson
Då skenar nog tyvärr kostnaderna, dels att du ska kontrollmäta allt som kommer från leverantörerna och sedan ökad kassation vid tillverkningen. Man chansar nog hällre och ökar vinstmarginalen.
Sedan är nog min personliga åsikt om autotune och liknande system att det inte kan fungera tillfredställande då de inte har koll på förbränningen när det saknas en lambdasond eller någon annan form av avgasgivare, då vet motorstyrningen inte om det går för magert eller fett, att bara gissa med hjälp av spjällgivare och varvtal funkar inte i min värld. Men vad vet jag, har ju bara varit fordonsmekaniker i 18år.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: lör 16 jan 2016, 18:49
av Mettämies
johan eriksson skrev:Då skenar nog tyvärr kostnaderna, dels att du ska kontrollmäta allt som kommer från leverantörerna och sedan ökad kassation vid tillverkningen. Man chansar nog hällre och ökar vinstmarginalen.
Sedan är nog min personliga åsikt om autotune och liknande system att det inte kan fungera tillfredställande då de inte har koll på förbränningen när det saknas en lambdasond eller någon annan form av avgasgivare, då vet motorstyrningen inte om det går för magert eller fett, att bara gissa med hjälp av spjällgivare och varvtal funkar inte i min värld. Men vad vet jag, har ju bara varit fordonsmekaniker i 18år.


Exakt, att göra en blind datastyrd bränslejustering känns väldigt 70-tal. Och dessutom fortfarande med förgasare istället för enkel spridare. FInns nån annan tråd där jag tog upp det men det är väl så att vi får anse det här vara väldigt hi-tech för tillfället :|
När var det Husqvarna blev börsnoterat, såg/trädgårdsmaskiner alltså? Kan vara av intresse när man kollar på hur färdigutvecklade produkter de har släppt sen dess.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: lör 16 jan 2016, 19:10
av johan eriksson
Blindstyrd bränsleinsprutning fungerar någotsånär på en fyrtaktare, på en tvåtaktare kan det få förödande konsekvenser.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: lör 16 jan 2016, 20:22
av Tjita1
Är det aldrig nån som har hittat på en fyrtaktare i en motorsåg? Fast det är kanske ingen idé, komplicerat, besvärligt smörjoljesystem och mindre effekt per viktenhet..

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: lör 16 jan 2016, 21:02
av johan eriksson
Dolmar har haft på försök, fick prova den några kap i Tyskland, inte så tokigt, möjligen lite tung i förhållande till vad den presterade.
Jag tror att @mange har några mer lättklädda bilder på den.

1452971166_image.jpeg

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: lör 16 jan 2016, 21:53
av anersimyra
Honda har tillverkat en röjsåg / trimmer med fyrtaktare i många år.. :smile:

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: sön 17 jan 2016, 00:56
av Ferguson system
anersimyra skrev:Honda har tillverkat en röjsåg / trimmer med fyrtaktare i många år.. :smile:


Og den er veldig bra!

CarbControl / Autotune / M-Tronic

Postat: sön 17 jan 2016, 01:55
av traktorz
Fyrtaktare är knappast ett rimligt alternativ för småmotorer i kyla. Inte ens för litet större motorer där vikt och prestanda är kardinalparametrar, såsom för t.ex. snöskotrar. Ur miljösynpunkt är dock 4-takt oftast att föredra, även om nyare motorteknologier för tvåtakt förbättrats vänsentligt map. miljöaspekten.

Med tvåtakt kontra fyrtakt satt åt sidan, är det nu lämpligt att återgå till trådens ämne.

Är det någon som äger patent- resp. licensrättigheter till CarbControl/M-Tronic/AutoTune? Mig veterligt är det fortfarande bara Husqvarna/Jonsered och Stihl, som tillverkar produkter med den funktionen, hårdvara & programvara. Hur som helst, tittar man specifikt på Stihl, Jonsered & Husqvarna, så är det tydligt att det är bara att gilla läget beträffande denna typ av återkopplat system med förgasarstyrning.

Stihl har i stort sett bytt ut hela sitt sortiment av proffs-sågar till att vara försedda med M-Tronic, förutom gamlingarna MS 461 & MS 880. Dessutom har Stihl implementerat M-Tronic i nästan alla sina röjsågar, åtminstone i de modeller med 45cc och uppåt.

Husqvarna har även försett i stort sett alla sina semi- & professionella (XP/G) motorsågar i 500-serien med AutoTune, utom för de allra största modellerna som fortfarande hänger kvar ur 300-serien. Samt den något udda japan-utvecklade 543XP(G), men den lär ju sannolikt snart få AutoTune också. Däremot vad jag vet, så har inte Husqvarna ännu lanserat någon av sina röjsågar med AutoTune. Men Husqvarna har även lanserat konsumentsågar med AutoTune i sågar snäppet under den professionella klassen, nämligen 455 Rancher AutoTune™ i 400-serien, visserligen på selekterade marknader. (Fast 555 & 556 torde förstås vara bättre alternativ till marginell merkostnad).

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: sön 17 jan 2016, 02:41
av Mange
johan eriksson skrev:Dolmar har haft på försök, fick prova den några kap i Tyskland, inte så tokigt, möjligen lite tung i förhållande till vad den presterade.
Jag tror att Mange har några mer lättklädda bilder på den.

1452971166_image.jpeg


Jag kan inte låta bli.. Lika dan't var gång... Man vill ju se hur de ser ut utan fint överdrag med.
Jag lägger upp nån bild på detta imorgon.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: sön 17 jan 2016, 07:44
av can
Bruker ein del påhengsmotor på båt, bur jo ved kysten. Før var alltid påhengsane 2 taktara, men no er dei blitt 4 taktara veit ikkje om det eingong er mulig å få tak i 2 taktara utenom brukt typisk på finn, motsvarer blocket. Sjølv har eg berre kjørt 2 takter, 4 taktare går finare på tomgang med lavare lyd, bruker mindre bensin men dei er tyngre enn tilsvarande totakter og har ord på seg for å ikkje gi lika mykje effekt.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: sön 17 jan 2016, 14:35
av Mange
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 28&t=10562

Johan och Dolmar 500V...
1453033923_cimg0603.jpg


Bilder på sågen.
1453033924_cimg0548.jpg

1453033922_cimg0541.jpg

1453033923_cimg0597.jpg

1453033925_cimg0595.jpg


Jag tror mer på 4-takt än Friskluftsmotorn.
Bäst vore nog en konventionell motor med insprut och nåt som läser avgasvärde.