Sida 2 av 7

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: ons 13 jan 2016, 15:27
av anersimyra
HVA har INTE löst problemet med autotune.. :oops: :oops:

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: ons 13 jan 2016, 20:16
av Mettämies
anersimyra skrev:HVA har INTE löst problemet med autotune.. :oops: :oops:


Jag är benägen att hålla med.
Fast å andra sidan så är det en del problem med röjsågarna också och de har vanliga förgasare så jag misstänker att det är själva motorkonceptet som inte är helt 100. Orkar inte lägga ut min teori men att ha ren luft rusandes genom cylindern vid varje avgasutblåsning kanske inte är optimalt för tillförlitligheten. Men det är bättre för miljön iaf 8)

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: ons 13 jan 2016, 20:24
av Mettämies
traktorz skrev:
Ref:
♦ Husqvarna - AutoTune


Intressant att Husqvarna inte visar hur friskluftsspolningen fungerar, de nedre kanalerna i förgasaren blåser ut luften i det fria i videon :roll:

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 06:39
av traktorz
570 & 576XP (den senare med dubbla kolvringar) var de första av Husqvarnas sågar med AutoTune, se relevant IPL.

Gissar att den här videosnutten av obskyr härkomst, främst är tänkt att illustrera AutoTune och dess fundamentala adaptiva funktion med "lean out".

Hos den här förgasarstosen ligger såväl friskluftsinsuget som bränsledito i horisontalplanet. Vad jag kan ytligt se, illustreras det i klippet, med skilda förlopp i förbränningscykeln.

Kanske finns det andra klipp som bättre illustrerar Strato-tekniken?

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 10:48
av SawTroll
traktorz skrev:570 & 576XP (den senare med dubbla kolvringar) var de första av Husqvarnas sågar med AutoTune, se relevant IPL. ....

Først på markedet, ja - men før det fantes 575XPAT som testsager og i dokumenter (IPL og brukermanual).

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 13:02
av Mange
traktorz skrev:570 & 576XP (den senare med dubbla kolvringar) var de första av Husqvarnas sågar med AutoTune, se relevant IPL.

Gissar att den här videosnutten av obskyr härkomst, främst är tänkt att illustrera AutoTune och dess fundamentala adaptiva funktion med "lean out".

Hos den här förgasarstosen ligger såväl friskluftsinsuget som bränsledito i horisontalplanet. Vad jag kan ytligt se, illustreras det i klippet, med skilda förlopp i förbränningscykeln.

Kanske finns det andra klipp som bättre illustrerar Strato-tekniken?

575 var först ut med Autotune. Såg de första monteras i fabriken av en slump.
Rätt många detaljer som inte stämmer...
Det finns en hel del klipp om detta system från olika tillverkare och användningsområden.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 19:14
av Mettämies
traktorz skrev:570 & 576XP (den senare med dubbla kolvringar) var de första av Husqvarnas sågar med AutoTune, se relevant IPL.

Gissar att den här videosnutten av obskyr härkomst, främst är tänkt att illustrera AutoTune och dess fundamentala adaptiva funktion med "lean out".

Hos den här förgasarstosen ligger såväl friskluftsinsuget som bränsledito i horisontalplanet. Vad jag kan ytligt se, illustreras det i klippet, med skilda förlopp i förbränningscykeln.

Kanske finns det andra klipp som bättre illustrerar Strato-tekniken?


50 sekunder in i den här filmen är det tydligaste exemplet jag sett, det är inte en Husqvarnamotor men tekniken är likadan:


I teorin en jättebra lösning för att minimera pumpförluster i 2-taktare men marginalerna är små och med stora tillverkningsserier blir det per automatik olika stora toleranser i början och slutet av en omgång, om det sen är en del av orsaken till motorhaverier på Hva-sågar vet jag inte. Husqvarna lär ju säga att det inte är så.
Lek med tanken att en del av den rena luften spär ut luft/bränsle-blandningen i vevhuset pga överlappning mellan portarna (pga slitna verktyg eller andra toleransfel), det ger högre temperatur i cylindern pga för mager blandning och det slutar med skärning.
Alternativ två till skärningarna är att autotune inte fungerar som tänkt och kör med för mager blandning i vissa lägen, men så är det nog inte enligt Hva.
Alternativ tre är att luftintagen är för dåliga och släpper in luft som magrar blandningen, troligen är inte det heller skälet till skärningarna enligt Hva.

Fler alternativ kan inte jag se, de friskluftsmotorer som jag har sett som har skurit har varit sjukt repiga i kolven, hela vägen runt, sånt man bara sett på äldre sågar när nån råkat tanka ren bensin i dem. Så nånting är det ju som inte klaffar riktigt.

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 19:45
av Huggarn
SawTroll skrev:Nå er det vel slik at M-tronic er en noe "enklere" (mindre utviklet) versjon av Autotune, og Stihl betaler HVA for rettighetene til å bruke/lage den?



jag skulle vilja se en riktig källa på att stihl betalar husqvarna för deras m-tronic?? du är ju duktig på statistik och siffror! så detta borde vara en "walk in the park! för dig Sawtroll, så låt nu höra? :???:

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 20:35
av anersimyra
Det där mtronik och autotune kan de stoppa upp i skithålet, min 550 går vid temperaturer kring nollan och kallare inte bättre än en skräpsåg från Jula. I dag tog jag fram 346:an som är en riktig såg. 550 ska fan få sig en tur över balkongräcket.. 😈 😈 😈

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 20:41
av Hema
anersimyra skrev:Det där mtronik och autotune kan de stoppa upp i skithålet, min 550 går vid temperaturer kring nollan och kallare inte bättre än en skräpsåg från Jula. I dag tog jag fram 346:an som är en riktig såg. 550 ska fan få sig en tur över balkongräcket.. 😈 😈 😈

Andra har slängt ut granen över balkonräcket, men du kontrar med att hiva en HVA-såg. :)

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 20:47
av alias
anersimyra skrev:Det där mtronik och autotune kan de stoppa upp i skithålet, min 550 går vid temperaturer kring nollan och kallare inte bättre än en skräpsåg från Jula. I dag tog jag fram 346:an som är en riktig såg. 550 ska fan få sig en tur över balkongräcket.. 😈 😈 😈


Hur gick det med din Dolmar - vill minnas att du var lyrisk över den ett tag och att den sen började strula på något sätt (var det gnistor eller glödande sotflagor som åkte ut från ljuddämparen?)?

MVH
Alias

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 20:47
av tallen100
Rockare kastar tv:n över räcket, skogshuggare kastar motorsågen \M/

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 20:51
av alias
tallen100 skrev:Rockare kastar tv:n över räcket, skogshuggare kastar motorsågen \M/


Kast med såg skall undvikas - möjligtvis Throw-Saw undantaget :lol:

MVH
Alias

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 20:52
av Ferguson system
anersimyra skrev:Det där mtronik och autotune kan de stoppa upp i skithålet, min 550 går vid temperaturer kring nollan och kallare inte bättre än en skräpsåg från Jula. I dag tog jag fram 346:an som är en riktig såg. 550 ska fan få sig en tur över balkongräcket.. 😈 😈 😈


Har du prøvd å la saga gå på tomgang i noen minutter for å resette autotune, for så å kjøre den på full gass i stokk til saga går bra?

Re: Autotune vs. M-tronic

Postat: tor 14 jan 2016, 20:58
av anersimyra
alias skrev:
anersimyra skrev:Det där mtronik och autotune kan de stoppa upp i skithålet, min 550 går vid temperaturer kring nollan och kallare inte bättre än en skräpsåg från Jula. I dag tog jag fram 346:an som är en riktig såg. 550 ska fan få sig en tur över balkongräcket.. 😈 😈 😈


Hur gick det med din Dolmar - vill minnas att du var lyrisk över den ett tag och att den sen började strula på något sätt (var det gnistor eller glödande sotflagor som åkte ut från ljuddämparen?)?

MVH
Alias
Dolmarn är även den en såg som går mycket bra. :grin: