Motorsåg och handhållet

Typ av svärdsfäste?

15 inlägg 9573 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Typ av svärdsfäste?

kungsis  
#360781 Mina funderingar började med att jag tänkte köpa ett nytt svärd till min stora Jonsered och fick då reda på att den hade stora svärdsfästet. Hade ärligt talat aldrig tänkt på att det var annorlunda mot de "vanliga" sågarna :oops: . Min fråga är då om de heter eller finns någon benämning på fästets storlek. Eller måste man uppge vilken såg man har och sedan letar återförsäljaren upp vad man ska ha. Då är det ju inte lätt att leta på svärdstillverkarnas hemsidor :cry: . Till saken hör att svärdet jag letade efter, kostade ju en mindre förmögenhet och då jag sett att maskinsvärd är billigare, så är ju min fundering då vad fästena på skördare har för standard/typ? Det kanske finns de som passar min Jonsered, men till ett betydligt bättre pris?

Mvh
Kungsis



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Typ av svärdsfäste?

Robertberg  
#360782 Det stora fästet benämns vad jag vet bara som "det stora fästet" har säkert något namn också.

Vad är det för svärd du är på jakt efter? Jag slår ett slag för Iggesund, de har bra grejer till bra priser. Tex Swedol säljer dem i butik eller beställer hem det du vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Typ av svärdsfäste?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360785 Det "stora fästet" heter också "D009" enligt Oregons beteckning. Om man köper Iggesundssvärd heter det" stora fästet" UAO jämfört med det "lilla fästet" som heter UOO

Avatar Fallback

Re: Typ av svärdsfäste?

kungsis  
#360792 Sågen är en Jonsered 2095, svärdslängd 32tum (om jag minns rätt) och delningen är 0.404. De ville ha närmare 2tusen för ett sådant svärd sist jag frågade och det värgrar jag att betala 😡 .

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Typ av svärdsfäste?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360794 Jag kör med 3/8-kedja på min 2095, men har bara ett 24"-tums Jonsered-svärd med utbytbar spets som mest att välja på just nu (har 20" och 16" som alternativ). 0.404 verkar vara onödigt grovt för den sågen.

Avatar Fallback

Re: Typ av svärdsfäste?

kungsis  
#361032 Jo, det är kanske onödigt grovt, men nu sitter det sådan drivrulle och jag har kortare svärd och kedjor + en himla massa längre kedjor liggandes, till den dimensionen. Det var ett beslut som togs och nu är det lite sent att ändra sig. Det är ju lätt att vara efterklok vettdu 8)

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Typ av svärdsfäste?

lidköping  
#361033 Oregon har 2 olika spårbredder på svärd med fäste d009 som är det stora fästet. Svärd som heter 308RNDD009 har 3/8 kedja och spårbredd 1.5 och 102 drivlänkar. Pris enligt Oregons lista är 781 kronor + moms. Det finns 15,16,17,18,20,22,24,26,28 och 30 tums svärd med 1,5 mm spårbredd. Det finns även svärd med spårbredd1.6 363RNDD009, det är också 3/8 kedja med 115 drivlänkar Pris enligt Oregons lista 876 kronor + moms.Det finns 36, 42 tums med den spårbredden. Sök mer på oregonprodukts.se Det finns inga priser på deras hemsida men jag har en katalogen från oregon så vill du veta pris så har jag aktuell prislista. Du kan kanske använda Stihlsvärd också, men det vet inte jag om det fungerar på din såg? Lycka till :P

Användarvisningsbild

Re: Typ av svärdsfäste?

anersimyra  
#361043 Ett Oregon Power Match håller å andra sidan i " evigheter," 2000:- kan tyckas vara mycket men är ju snabbt intjänat.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Typ av svärdsfäste?

anersimyra  
#361045 Att Oregon har Svensk prislista innebär ingalunda att produkten säljs i sverige. Stor 3/8 finns enbart i helmejsel trots att semikedjan finns med i katalogen.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Typ av svärdsfäste?

anersimyra  
#361048 http://www.skogsverktyg.se/Sagkedjor-Sv ... 1_307.html Ett solitt Sugi Hara sliter du inte ut i första taget.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Typ av svärdsfäste?

kungsis  
#361065 Ett riktigt stort tack för tipsen :smile: . Speciellt det sista. Där är vi ju i en prisnivå som jag tycker är lagom, jämfört med vad ett "vanligt" svärd kostar.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Typ av svärdsfäste?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361068 Kolla på http://www.oregonproducts.se/site/6_fli ... x.html#124 Där kan du hitta både svärd med utbytbar nos och noshjul (=Power Match) och svärd utan noshjul (=Armor Tip) på uppslaget efter. Du ser också kodningen med svärdslängd, spårbredd. delning och fäste. Utan noshjul kan man ju teoretiskt ha vilken delning som helst eftersom det inte finns något hjul kedjan kan kättra på, men det gäller ju även att matcha längden på svärdet med längden på kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Typ av svärdsfäste?

anersimyra  
#361088 Sugisvärdet jag länkade till är tungt, eller rättare sagt, mycket tungt.. :o å andra sidan hittar man svårligen något hållbarare.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Typ av svärdsfäste?

baabwaf  
#438479
th skrev:Det "stora fästet" heter också "D009" enligt Oregons beteckning. Om man köper Iggesundssvärd heter det" stora fästet" UAO jämfört med det "lilla fästet" som heter UOO

Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Typ av svärdsfäste?

vajnis  
#438656 Här har du ett nytt 36" Power Match-svärd med kedja(Oregon 68LX104G) till skapligt pris: 1200:- + frakt 250:-

http://www.ebay.com/itm/363RNFD009-36-4 ... 2106706360

Säljaren har en del andra alternativ också...

http://stores.ebay.com/sawshop-4u/Bars- ... 8876701010

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).