Motorsåg och handhållet

Sågval, igen. 339, 440, 200, 238?

13 inlägg 4507 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågval, igen. 339, 440, 200, 238?

tobbjo  
#26532 Som sagts i annan tråd så ger Stihl 017 upp.
Den har som stallkompis en HVA 254, som aldrig tvekar. Dock väger den bly i jämförelse och med en ordentlig kedja (1,3mm istället för 1,1) så går Stihlen så bra att den används till nästan allt.

Jag avverkar flisved (<16cm) åt mig själv och tar en del vindfällen ibland, så det som är för grovt kör jag med 254:an och det blir brasved.

Effektmässigt orkar 017, men mer skadar inte.

Är i valet och kvalet hur jag ska prioritera mellan efffekt, vikt, pris och servicevänlighet.

Trivs mycket bra med servicevänlighet och tillgång till delar på 254:an.
Stihlen är knöligare att jobba med, delar har funkat bra.

339 låter bra på papperet, men jag ställde fråga i annan tråd hur den är att serva och fick väl bra svar.

Tittade igen på HVA hemsida och de har en ny 440, som är billigare och tyngre.
Har snäppen till kåpan, verktygslös kedjespänning mm

Någon har pratat om 238 i lyriska ordalag. Hur var den? Effekt/vikt?
De kan man få billigt på blocket.

Stihl 200 har ju en trogen fanclub, men priset...
Lite bränd på Stihl pga strulet med 017, men samtidigt är det att jämföra äpplen o päron mot en 200, jag vet.

Stihl har ju sin 192:a...

Så många sågar...

Någon som kan fylla på med info?

Ska låna fars 242 för att få en känsla för hur tungt det blir med en såg i den viktklassen.

T



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26539 Ingen tvil du skal ha en Stihl :D

MS 192 CE må jo vere et bra valg ut fra bruksområdet. Antar du er deltids bruker.

Like bra som MS 200 men ca 1/2 prisen. Mindre motor/smalere kjede.

Holdbarhet er det eneste det er vanskelig å si noe om.
Mye plast men ser ut til å holde bra enda. Har brukt min ganske hardt en stund. Ingen problemer så langt. Lett startet, starter uten problem hver gang. Har kjøpt 4 MS 192 så langt (3 for kompiser), det eneste problemet vi har sett er at start fjæren hopper ut etter et antal starter (fabrikasjonsfeil?) etter å ha satt den ordentlig på plass skjer ikke det mer. Å hva den orker, kjører med 1.1 kjede og kapper 20-25 cm, ligger ikke mye tilbake for større sager. Lett å holde kjedet skarpt, filer ved hver tankning.

Stihl 017 var jo desverre ikke et spesielt bra produkt så det bør iallefall ikke gjøre deg skeptisk til Stihl.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26544 Hade jag varit du så hade jag funderat lite till. Kanske testat lite olika sorlekar, modeller o märke.

Fundera ut vad du vill lägga på en såg, hur gammal du kan tänka dig, o storlek.
Efter det kan du jämföra märke o modell...

Avatar Fallback
tobbjo  
#26548 Tack Rank o mange för glada tillrop.
Ja, hur mycket vill jag lägga?
Jag kan tänka mig att lägga 5-5500 för en MS200/339XP, om det är en sån jag måste ha för att bli nöjd. Ja, Rank det är deltid eller knappt det ;-)
Men eftersom jag inte är ekonomiskt beroende så gör jag inga kalkyler på lönsamhet, så allt går på nöjeskontot. Där finns trist nog mycket som ska in, så blir jag nöjd med en gammal kvalitetssåg för 1500 så gör det ju inget.

Det viktiga är att det inte strular (allt för mycket) när jag väl får/tar mig tid att gå ut och att det går snabbt o lätt att fixa i ordning igen om det händer något.

Såg efter mitt första inlägg att 440 inte släppts än. Annars låter det som en trevlig kandidat, på papperet.

Kepp em coming.

T

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26570 OK.
5000 nånting max...

Vilken storlek behöver/önskar du?

Avatar Fallback
tobbjo  
#26581 Jag har ju snöat in på LÄTT.
Stark o tung har jag ju i HVA254:an när det behövs och 017 är så himla smidig att kasta runt, speciellt eftersom jag själv varken har bra styrka eller teknik ;-)

Så prioritering blir nog vikt, pris och sist effekt. Servicevänlighet och tillgång till delar kommer nog före pris.

Tanaka har ju både 4501 och den mindre 3351?
4501 har jag hållit i, men inte den mindre.
Dolmar har 401, men jag har aldrig sett den och vet inte riktigt vem som för dom i närheten.
Husqvarna finns det delar till i nästan varje kiosk och Stihl har det nästan lika bra här.

T

   TS
Avatar Fallback
Patrik.L  
#26680
tobbjo skrev:Jag har ju snöat in på LÄTT.
Stark o tung har jag ju i HVA254:an när det behövs och 017 är så himla smidig att kasta runt, speciellt eftersom jag själv varken har bra styrka eller teknik ;-)

Så prioritering blir nog vikt, pris och sist effekt. Servicevänlighet och tillgång till delar kommer nog före pris.

Husqvarna finns det delar till i nästan varje kiosk och Stihl har det nästan lika bra här.

T

Du har ju svarat på det själv nästan ju, Sthil ms192 C-E
du har ju 254:an där när det behövs ju. :?

Avatar Fallback
tobbjo  
#26727 Har varit runt i fyra butiker för att kunna känna på alla, dock ingen 200 ännu.
192:an är onekligen buslätt.
Den har mindre ork(samma som 017, på papperet) och är billigare än 339/200.

Lutar åt den just nu.

T

   TS
Avatar Fallback
fm  
#26807 Jag är också sugen på en 192;a. Känns lite plastig bara men superlätt.
Kollade på tanaka 4501 i veckan och det kändes också bra och starkare.
Svårt att välja.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26819 192an har jag inte provat! men kan tänka mig att det inte är riktigt samma kvalitet som ms200!? inte samma sprutt i den heller! men med den vikten & priset blir även jag lite småsugen att testa den! tanaka 4501 har jag provat, och den verkar vara kanon! lätt,billig och relativt stark för sin vikt! men den jag provade vibrerade nåt makalöst :!: :shock: så jag drog mig ur det köpet! vet inte om alla gör det ,eller om det bara var den som jag provade! jag misstänker att handlarn haft den på hyllan ett bra tag! så kanske gummibussningarna hade blivit gamla eller nåt! :roll:

Avatar Fallback
Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26827
192an har jag inte provat! men kan tänka mig att det inte är riktigt samma kvalitet som ms200!? inte samma sprutt i den heller!


Samme kavalitet kan man ikke forvente til 1/2 prisen da skulle MS200 være bra overpriset. Spruten ligger nok ikke mye tilbake, smaler sverd/kjede en 200en. Kapper fortere på små dinmensjoner (10-15 cm) med 192 en med 361 :roll: . Om mulig test en som er gått noen timer merkbar forskjell på en ny og en innkjørt.

Avatar Fallback
fm  
#26831
Huggarn skrev:192an har jag inte provat! men kan tänka mig att det inte är riktigt samma kvalitet som ms200!? inte samma sprutt i den heller! men med den vikten & priset blir även jag lite småsugen att testa den! tanaka 4501 har jag provat, och den verkar vara kanon! lätt,billig och relativt stark för sin vikt! men den jag provade vibrerade nåt makalöst :!: :shock: så jag drog mig ur det köpet! vet inte om alla gör det ,eller om det bara var den som jag provade! jag misstänker att handlarn haft den på hyllan ett bra tag! så kanske gummibussningarna hade blivit gamla eller nåt! :roll:

Bäst att få provköra innan jag köper då. Vibrationer vill jag inte ha. Det var låg vikt,bra pris och ändå hög effekt jag fastnade för. Kanske ska kolla på Stihl igen. Dom brukar ju ha riktigt bra grejor.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26837 Provkör en MS200 innan du bestämmer dig!
Gärna på en grovkvistig gran.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).